• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400032316730

بخش دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا(ع) لارستان راه‌اندازی شد

بخش دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا(ع) لارستان راه‌اندازی شد
عکس تزئینی است.

ایسنا/فارس بخش دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان لارستان در استان فارس طی مراسمی راه‌اندازی شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به وجود تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی در بیمارستان امام رضا(ع)، اعلام کرد که این مرکز درمانی امکانی برای ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران جنوب فارس و استانهای همجوار است.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشکده علوم پزشکی لارستان، دکتر بهزاد رضایی گفت: بخش دیالیز صفاقی به عنوان یک بخش مهم درمانی در یک واحد جداگانه، در کنار بخش دیالیز عروقی و با اعتبارات دولتی در بیمارستان امام رضا (ع) راه‌اندازی شده است.

رضایی اضافه کرد: در ابتدای کار، بیماران دیالیزی ای که تا پیش از این برای دیالیز صفاقی به خارج از شهرستان مراجعه می کردند این خدمات را دریافت خواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: همچنین همزمان با راه اندازی این بخش، جراحی کارگذاری کاتتر ویژه دیالیز صفاقی برای بیمارانی که نیازمند دیالیز صفاقی باشند در بیمارستان امام رضا (ع) انجام خواهد شد و دیالیزشان را هم در همین مرکز انجام خواهند داد.

رضایی یادآور شد: بخش دیالیز صفاقی لارستان اختصاص به شهرستان خاصی ندارد و تمام بیماران نیازمند از داخل شهرستان، شهرستان‌های همجوار و حتی از خارج از استان هم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و محدودیتی برای ارائه خدمات وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: برای ارائه خدمات مربوط به دیالیز صفاقی، پزشک و پرستار این بخش آموزش ها و دوره های لازم را سپری کرده‌اند.

رضایی در مورد تفاوت دیالیز صفاقی و دیالیز عروقی نیز گفت: دیالیز صفاقی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، اما مزیت آن نسبت به دیالیز عروقی این است که دسترسی عروقی ندارد، درنتیجه عوارض عروقی همچون عفونت‌های خونی، پارگی عروق و عوارض خونریزی دهنده دیالیز عروقی را نخواهد داشت و در بسیاری از بیمارانی که عروق شان به دلیل دیالیزهای متعدد از بین رفته و مشکل دسترسی عروقی دارند می تواند به عنوان یک راه نجات و گزینه جایگزین به جای دیالیز عروقی باشد.

او در این خصوص هم گفت: خدمات مربوط به دیالیز صفاقی رایگان است واین نوع دیالیز ریسک بیماری‌های عفونی و واگیر همچون هپاتیت و کرونا را نیز کاهش می‌دهد.

امین والی پور، معاون درمان این دانشگاه نیز با تبیین و توضیح بیشتر در خصوص کارکرد بخش دیالز صفاقی در بیمارستان لار بیان کرد: برای شروع دیالیز صفاقی، ابتدا بیمار توسط پزشک داخلی و جراح مورد ویزیت قرار می گیرد و چنانچه منعی برای کارگذاری کاتتر صفاقی وجود نداشته باشد و همچنین شرایط منزل بیمار مهیا باشد، آموزش های لازم به بیمار و همراه بیمار داده می‌شود و دیالیز صفاقی نیز شروع می شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه این نوع دیالیز در منزل انجام می شود، بیمار از رفت و آمد به بیمارستان بی نیاز می شود و ریسک بیماری‌های عفونی و واگیردار همچون هپاتیت، کرونا و بیماری‌های مزمن کلیوی نیز کاهش می‌یابد.

والی‌پور افزود: از طرفی، بیمار برای انجام اقدامات روزمره همچون مسافرت، مهمانی و سر کار رفتن استقلال بیشتری دارد و قطعا بیماران روحیه بهتری نیز خواهند داشت.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان یادآور شد: بیمارانی که دچار نارسایی مزمن کلیوی می‌شوند به روش‌هایی برای دفع سموم از بدن نیاز دارند؛ این روش‌ها شامل همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است.

والی‌پور افزود: در این روش، یک کاتتر داخل حفره شکمی قرار می‌گیرد و پس از آموزش لازم،  محلول دیالیز توسط بیمار یا همراه بیمار وارد حفره شکمی می‌شود و عملیات دیالیز در منزل انجام می‌شود.

او گفت: با توجه به وسعت منطقه، بیماران برای استفاده از خدمات بیمارستانی و همودیالیز ناچار به طی مسافت های طولانی هستند که گاهی اوقات، به علت مشکلات رفت و آمد از انجام همودیالیز مناسب امتناع می‌کنند؛ چنانچه شرایط انجام دیالیز در منزل مهیا شود کیفیت زندگی بیماران بهتر و رفت و آمد آن ها به مرکز مجهزتر نیز کمتر و سلامتی بیماران نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha