• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400032316731
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

در نشست بررسی ظرفیت و نقش اتاق‌های فکر در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد

لزوم استفاده از ظرفیت­‌های اتاق‌­های فکر در دانشگاه­‌های علوم پزشکی

لزوم استفاده از ظرفیت­‌های اتاق‌­های فکر در دانشگاه­‌های علوم پزشکی
عکس تزیینی است

در نشست بررسی ظرفیت و نقش اتاق‌های فکر در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر لزوم استفاده از ظرفیت­‌های اتاق‌­های فکر در دانشگاه­‌های علوم پزشکی تاکید شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا خرم خورشید، مشاور علمی و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، کارگزاری دانش را یکی از کارکردهای کانون­‌های تفکر دانست و گفت: یکی از کارکردهای اصلی کانون‌های تفکر، "کارگزاری یا واسطه‌گری دانش" است که اشاره به "چهره‌های انسانی در پی پدیده انتقال دانش" دارد. این منابع انسانی که الزاما جزو محققان و استفاده‌کنندگان از پژوهش نیستند، ارتباط بین محققان و تصمیم‌گیران را برقرار کرده و تعامل بین این دو گروه را آسان می‌کنند تا بتوانند اهداف و فرهنگ کاری یکدیگر را بهتر درک کرده و بر فعالیت یکدیگر اثر گذاشته و شواهد حاصله از تحقیق را استفاده کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود تاسیس و فعالیت کانون‌های تفکر در دانشگاه‌های علوم پزشکی بستر مناسبی برای شناخت دقیق مسائل و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد برای حل مسائل با جلب مشارکت ذینفعان مختلف و صاحب‌نظران مرتبط فراهم‌کنند.

دکتر سمیه نوری حکمت، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق‌های فکر در دو نقش "ارائه توصیه­‌های سیاستی یا تولید علم" و "حمایت طلبی یا توجیه علمی" تعریف می‌شوند، گفت: این تعاریف به این معنی است که یا نهادی که با اتاق فکر قرارداد منعقد می‌کند برای کشف راه‌حل باید به طور مستقیم طرف مشورت قرار گیرد یا یک نهاد خاص مساله‌ای را به یک اتاق فکر سفارش می‌دهد و هزینه‌های آن را هم پرداخت می‌کند، ولی محصول نهایی را برای مخاطبان خاص می‌خواهد.

نوری حکمت افزود: انواع مختلف اتاق فکر شامل دانشگاهی و سلامت است. در دنیا ۶۵۰۰ اتاق فکر در ۱۶۹ کشور دنیا است که سهم قابل توجهی از آن مربوط به اتاق فکر سلامت با منابع مالی جداگانه است و بخش قابل توجهی از اقتصاد دانش‌بنیان هستند. فلسفه وجودی اتاق‌­های فکر دانشگاهی در دنیا نیز تغییر کرده و از جمله دلایل موفقیت اتاق‌های فکر دانشگاهی می‌توان به ظرفیت بین‌رشته‌ای، منابع مالی نسبتا پایدار دانشگاه، استقلال دانشگاه‌­ها و محققان دانشگاهی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اتاق‌های فکر حلقه مفقوده پژوهش در کشور هستند، گفت: در دانشگاه‌ها به اهداف پژوهشی خیلی توجه می‌شود، ولی برنامه کلی وجود ندارد تا مشکلات را به صورت هدفمند حل کند، برای این منظور نیازمند شبکه‌سازی مراکز تحقیقاتی و توسعه کانون‌های پژوهشی هستیم.

دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از گزارش مفصل ارائه شده با بیان اینکه در دانشگاه‌ها کمتر از ساختار اتاق‌های فکر استفاده می‌کنند یا حتی از این ساختار برخوردار هستند، افزود: بنابراین در گام نخست باید این گزارش به سمع و نظر دانشگاه‌­ها رسانده شود و در تعامل با آنها احساس نیاز شکل بگیرد و سپس به عنوان یک سیاستگذار موضوع را مطرح کنند و مصوبات لازم گرفته شود.

به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر خرم خورشید نیز با پیشنهاد طرح موضوع در ابتدا با کلان مناطق، افزود: هر دانشگاهی می‌تواند اتاق فکر مختص به خود را داشته باشد و سپس از طریق شبکه‌ای به اتاق‌­های فکر سایر دانشگاه­‌ها متصل باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha