• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400032417296
  • منبع : نمایندگی قزوین

آرایش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ورود به شورای شهر قزوین

آرایش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ورود به شورای شهر قزوین

ایسنا/قزوین کمتر از یک هفته به انتخابات باقی مانده و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در قزوین آغاز شده است؛ اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و آن‌هایی که به‌صورت مستقل وارد کارزار انتخابات شورای شهر قزوین شده‌اند همگی تلاش می‌کنند تا با ورود به شورای شهر برای خدمت به مردم قدم بردارند.

در میان اصولگرایان شهر قزوین فعالیت لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به «شانا» و لیست ائتلاف پیروان ولایت که در واقع همان حزب مؤتلفه است؛ بیش از دیگران به چشم می‌خورد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا اصولگرایان ۲ لیست منتشر کرده‌اند؟

در یک ۲ ماه اخیر ایجاد وحدت میان اصولگرایان اما و اگر بسیاری در پی داشت؛ حدود یک ماه گذشته و پیش از نهایی شدن لیست‌ها یک هیئت بی‌طرف تلاش کرد که وحدت را میان این دو جریان ایجاد کند اما درنهایت به نتیجه نرسید. اینکه چرا کش‌وقوس‌ها برای ایجاد وحدت در میان اصولگرایان قزوین به نتیجه نرسید و درنهایت ۲ لیست بسته شد هم حرف‌وحدیث‌های زیادی داشت و سران جریانات اصولگرایی در قزوین هرکدام دلایل خود را برای این امر داشتند.

لیست شانا با مکانیسم خاص انتخاب شد

به گزارش ایسنا، رضا سبحانی‌فر، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان قزوین در آخرین نشست خبری با اهالی رسانه ضمن اشاره به اینکه دیگر امکان وحدت لیست اصولگرایان در انتخابات شورای شهر قزوین وجود ندارد، می‌گوید: در بین اصولگرایان سلایق مختلفی وجود دارد و گفتمان‌های مختلفی شکل‌گرفته است، شورای ائتلاف به لیست ۹ نفری رسیده و بعید می‌دانم که این لیست در آینده تغییر کند. این لیست برآیند فرآیند طولانی‌مدت و مکانیسمی خاص بوده و هر ۹ نفر با رأی اعضای مجمع نیروهای انقلابی انتخاب شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: یک هیئت که خود را منسوب به نماینده ولی‌فقیه در استان می‌دانستند ولی در واقع این‌طور نبود، برای رسیدن ۲ لیست به وحدت تلاش کردند اما عدم آشنایی این هیئت به برخی مسائل و اشتباهات مختلف موجب شد رسیدن به وحدت و یک لیست مشترک با ائتلاف پیروان ولایت محقق نشود و نتیجه مطلوب برای ارائه لیست واحد به دست نیاید.

سبحانی‌فر بیان می‌کند: شورای ائتلاف برای رسیدن به وحدت چندین گام عقب‌نشینی کرد اما ائتلاف پیروان ولایت این عقب‌نشینی را نداشت و هیئت وحدت نیز بی‌طرفی خود را از دست داد.

نقطه آغاز عدم وحدت چیست؟

از سویی دیگر محمدحسین شفیعی‌ها، دبیر ائتلاف پیروان ولایت در استان قزوین بیان می‌کند: طی سه مرحله توانستیم به لیست نهایی برسیم؛ ابتدا از طریق طراحی پرسشنامه، سپس جلسات مصاحبه با حضور کارشناسان و ارزیابان و درنهایت برگزاری جلسات حل مسئله و ارزیابی توسط کارشناسان، اساتید دانشگاه و اعضای پیروان ولایت توانستیم به لیست ۹ نفری برسیم.

وی می‌گوید: سال گذشته همراه دوستان شورای ائتلاف برای وحدت تلاش کردیم اما اتفاقاتی رخ داد که بر خلاف توافقات ما در شورای شکل گرفته بود و ما دیدیم که در جلسات عمومی مجمع شورای ائتلاف اتفاقات دیگری رخ می‌دهد بنابراین خود را کنار کشیدیم و این طور بیان کردیم که برنامه ائتلاف را پیگیری می‌کنیم اگر توانستیم در ادامه راه با آن‌ها به اتفاق نظر برسیم که با شانا همراهی خواهیم کرد؛ این اواخر برای ایجاد وحدت نامه نگاری‌هایی را انجام دادیم و دیدگاه‌هایمان را برای آن‌ها نوشتیم اما درنهایت نتیجه مطلوب حاصل نشد.

شفیعی‌ها تصریح می‌کند: در اهمیت و ارزش وحدت شکی نیست اما شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فکر می‌کند چون مجموعه جدیدی است و توانسته یک ساماندهی داشته باشد پس هرکسی در حوزه نیروهای اصولگرا هست باید زیر چتر آن‌ها قرار بگیرد و این امر نقطه آغاز عدم شکل‌گیری وحدت است.

در جبهه اصلاحات چه خبر است؟

به گزارش ایسنا در جناح مقابل اما تا همین یک ۲ روز اخیر خبری نبود و سران اصلاح‌طلب استان اظهار می‌کردند که لیستی برای انتخابات شورای شهر نخواهند داشت.

حجت‌الاسلام سید ناصر قوامی، رئیس شورای اصلاح‌طلبان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: در استان قزوین در دوره قبل شورای اسلامی شهر لیستی تهیه کردیم و ۶ نفر از اصلاح‌طلبان وارد شورای اسلامی شهر شدند ولی این بار در قزوین قطعاً لیستی نخواهیم داشت؛ مردم خودشان می‌دانند چه کسی را انتخاب کنند.

وی ادامه می‌دهد: عدم تنظیم لیست چند علت دارد، اول عدم ثبت‌نام برخی از اصلاح‌طلبان برای ورود به شورای شهر است و در ثانی چند نفری هم که ثبت‌نام کردند رد صلاحیت شدند. من نمی‌توانم قضاوت کنم که به چه دلیل رد صلاحیت شدند.

سید عبدالعظیم موسوی که سابقه فرمانداری قزوین را در کارنامه‌اش دارد و اکنون یکی از فعالان رسانه‌ای استان قزوین است می‌گوید: هنگام ثبت‌نام در انتخابات مجلس و انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح‌طلب‌ها را ترساندند و افرادی که دارای سابقه کار و تخصص خوبی بودند در این دوره ثبت‌نام نکردند چراکه می‌ترسیدند صلاحیتشان رد شود. رد صلاحیت حکم قانون نیست که بگویند بر اساس فلان بند رد صلاحیت صورت گرفته است، رد صلاحیت سلیقه‌ای و نظریه‌ای است.

وی تأکید می‌کند: در رد برخی از این افراد برچسب عدم التزام عملی به اسلام به فرد می‌چسبانند و همین امر باعث شده که بسیاری از اصلاح‌طلبان ثبت‌نام نکنند، ۹۰ درصد افرادی که ثبت‌نام کردند نیز صلاحیتشان رد شده است و با توجه به شرایط ایجاد شده صرفاً تعدادی از افراد مستقل باقی ماندند که لیست ندارند.

رحیم سرکار، سخنگوی جبهه اصلاحات استان قزوین نیز حدود ۲ هفته پیش در یک پست در اینستاگرام می‌نویسد: برای انتخابات شورا هیچ لیستی نبسته‌ایم، فقط با کاندیداهایی که حاضر هستند در لیست جبهه اصلاحات استان قزوین باشند مصاحبه کرده‌ایم؛ دیدار داشته‌ایم؛ بحث و بررسی کرده‌ایم اما لیستی نبسته‌ایم و منتظر نتیجه قطعی جبهه اصلاحات کشور هستیم. بنابراین هر کس ادعایی جز این داشته باشد، غیرواقعی و غیررسمی است.

لیستی که سخنگوی جبهه اصلاحات آن را نمی‌پذیرد

به گزارش ایسنا، بامداد ۲۳ خرداد یک پایگاه خبری محلی در قزوین طی مصاحبه با عباس جهانبخش، رئیس ستاد جبهه اصلاحات ایران در استان قزوین لیستی متشکل از ۶ نفر موسوم به لیست جبهه اصلاحات برای شورای شهر قزوین منتشر کرد، در این مصاحبه جهانبخش بیان می‌کند: با عنایت به آگاهی مردم از شرایطی که در این دوره از انتخابات بر روند غیرعادلانه تأیید صلاحیت‌ها حاکم بود، جبهه اصلاحات قزوین در تکمیل لیست خود با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو بود که نتیجه آن ارائه تنها ۶ کاندیدا برای ۹ کرسی پارلمان شهری است.

انتشار این لیست از سوی اصلاح‌طلبان استان قزوین واکنش‌های مختلفی دربر داشت و درنهایت رحیم سرکار در صفحه اینستاگرام خود می‌نویسد: فعلاً همین قدر بنویسم که من و خیلی از دوستان عضو جبهه اصلاحات استان قزوین در بستن این لیست نقشی نداشته‌ایم؛ اگرچه ممکن است فردا بروند و به شیوه‌های مختلف راست یا دروغ از همه اعضا امضا جمع کنند و تأییدیه بگیرند.

وی در ادامه می‌نویسد: به سهم خود مسئولیت لیست را به نام جبهه اصلاحات استان قزوین نمی‌پذیرم. از نظر من لیستی به نام جبهه اصلاحات استان قزوین و یا حتی شهرستان‌های استان وجود ندارد و از همه کاندیداهای محترمی که در پیش من مصاحبه شدند و فرم پر کردند ولی از لیست افتادند پوزش می‌طلبم. شرح آنچه بر ما رفت و خادمین و خائنین را هم به فرصت دیگری موکول می‌کنم.

به گزارش ایسنا، فارغ از جریانات اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در قزوین آنچه اهمیت دارد حضور مردم پای صندوق‌های رأی و مشارکت حداکثری در انتخابات است، فعالان سیاسی در استان قزوین در ابتدا می‌بایست مردم را برای مشارکت حداکثری تشویق کنند و در ادامه معیارهای انتخاب اصلح چه در ریاست جمهوری و چه در شورای شهر قزوین را برای مردم تبیین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha