• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400032417387
  • خبرنگار : 50040

یک تولید کننده گلاب:

گلاب گیلان ریشه در هیرکانی دارد

گلاب گیلان ریشه در هیرکانی دارد

ایسنا/گیلان یک تولیدکننده گل و گلاب، گلاب گیلده را برای مردم استان گیلان از گلاب کاشان هم بهتر دانست و گفت: گلاب گیلده جزو گیاهان بومی محسوب می شود و قطعا با ذائقه و طبع مردم سازگاری بیشتری دارد.

مرتضی محمدی، یکی از تولیدکنندگان گل محمدی و گلاب در روستای گیلده شفت در گفت وگو با ایسنا، از زیبایی های کار کردن با گل و گلاب گفت و اظهار کرد: از سال ۹۰ پرورش گل محمدی و تهیه گلاب به روش تقطیر را در روستای گیلده آغاز کردم.

وی که از باغداران گیلده است، گل محمدی باغ خود را برای تولید گلاب کافی ندانست و افزود: حدود نیم هکتار باغ گل محمدی دارم و لذا برای تامین گل مورد نیاز جهت گلاب گیری اقدام به خرید گل از محلات مجاور می کنم و در حال حاضر روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم گل می خرم.

این تولیدکننده گل و گلاب، بهار را پیک گلدهی محمدی دانست و تصریح کرد: معمولا اردیبهشت ماه غنچه های گل محمدی ظاهر می شود و لذا ۱۵ روز بعد از ظهور غنچه می توانیم اقدام به چیدن گل کنیم و معمولا تا یک ماه شاهد گلدهی هستیم و امکان چیدن گل محمدی وجود دارد.

محمدی، با بیان اینکه در روستای گیلده ۱۰۰ خانوار گل محمدی تولید می کنند، گفت: همچنین در ۱۲ روستای جیرده از توابع شهرستان شفت کشت گل محمدی انجام می شود و بنده خریدار این گل ها هستم و تاکنون برای ۱۰۰ اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کردم و چهار کارگاه گلاب گیری دارم.

وی افراد مشغول در زمینه پرورش گل محمدی در روستاهای مجاور گیلده را حدود ۲۰۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: گلاب گیلده گیلان برای مردم استان از گلاب کاشان هم بهتر است، زیرا جزو گیاهان بومی محسوب می شود و قطعا با ذائقه و طبع مردم سازگاری بیشتری دارد.

این تولیدکننده گل و گلاب، با بیان اینکه گلاب گیلده ریشه در هیرکانی دارد و عطر و بوی آن برای مردم دلچسب تر است، عنوان کرد: برخلاف گل محمدی کاشان که صورتی رنگ است، گلاب گیلان از گل های سفید محمدی تهیه می شود که اقلیم و آب و هوا و پوشش گیاهی و خاک رس موجود در منطقه گیلده موجب تغییر رنگ این گل می شود.

محمدی، همچنین از تولید سایر گونه های گیاهی در فصول غیر از گلدهی محمدی خبر داد و متذکر شد: عرقیات خالی واش، نعناع، بینه، گزنه، آلوئه ورا، کاسنی، بادرنج بویه، برگ گردو و شوید را نیز در کارگاه گلاب گیری خودم تولید می کنم.

وی با اشاره به خواص ضد افسردگی گلاب و نقش مصرف گلاب در ایجاد آرامش روانی، تنظیم تپش قلب و بهبود التهابات پوستی، یادآور شد: خاصیت گلاب گیلان نیز با گلاب کاشان فرق می کند. گلاب گیلده برای بهبود جای زخم «دارکولا» که یکی از حشرات بومی گیلان است نیز بسیار موثر است.

این تولیدکننده گل و گلاب، با بیان اینکه از عرق نعناع برای درمان نفخ شکم و دل درد و از عرص خالی واش برای شست وشوی کلیه و درمان ریفلکس استفاده می شود، گفت: عرق گزنه به چربی سوزی و قندسوزی کمک می کند، اما عرق کاستی در درمان کبد چرب به کار می رود. عرق آلوئه ورا نیز برای شفافیت پوست و رفع التهابات پوستی و درمان یبوست و دردهای عضلانی و سردردهای خفیف بسیار کاربرد دارد.

وی گلاب دوآتیشه را گلابی دانست که به جای آب با گلاب تقطیر می شود و اضافه کرد: عطر و بوی گلاب دوآتیشه بیشتر است.

محمدی، گلاب گیری را حرفه خانوادگی خود دانست و عنوان کرد: پدرم گل کار بود و باغ گل داشت و در فصل گل محمدی گلاب تولید می کرد، اما چون شالیکار بود، فقط برای مصرف خانگی گلاب تولید می کردیم.

وی نام «گیلده» را برگرفته از «گُل ده» دانست و خاطرنشان کرد: این منطقه به گل های محمدی و نیلوفر آبی و پامچالش معروف است، اما بعدها با آمدن حرفه کوزه گری به این منطقه که به واسطه وجود خاک رُس است به «گیل ده» تغییر نام داد، زیرا گِل در زمان گیلکی «گیل» تلفظ می شود.

این تولیدکننده گل و گلاب، با بیان اینکه به زودی کارگاه گلاب گیری بنده به شرکت تبدیل می شود و می توانیم برای خانوارهای بیشتری تولید اشتغال کنیم، گفت: خانواده خودم نیز به کار گلاب گیری علاقمند هستند و دخترم می خواهد با تحصیل در رشته تغذیه کیفیت تولیدات کارگاه گلاب گیری خانواده را بالا ببرد.

محمدی، مرکز استان و شهرستان های گیلان را خریدار گلاب گیلده دانست و خاطرنشان کرد: تعدادی از استان های مجاور گیلان همچون مازندران و البرز و قزوین و تهران نیز مشتری گلاب گیلان هستند و امیدواریم با ثبت شرکت و انجام بسته بندی مکانیزه، شاهد رونق تولید گلاب گیلده باشیم.

انتهای پبام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha