• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400032417496
  • خبرنگار : 71234

زاکانی در دانشگاه امیرکبیر:

ما نمی خواهیم کشور را کاریکاتوری اداره کنیم

ما نمی خواهیم کشور را کاریکاتوری اداره کنیم

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که شعار ما ساختن ایران قوی و پیشرفته با مدل به میدان آوردن مردم بر محور نخبگان است، اظهار کرد: آنجایی به خودباوری رسیدیم نتیجه آن تولید موشک و قدرت اول منطقه شد و جایی که به خودباوری نرسیدیم نتیجه‌اش تولید پراید.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در نشستی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور دانشجویان اظهار کرد: در مناظرات عملا چهره واقعی برنامه‌ها و کارکردها به نمایش گذاشته شد، البته برخی برای دعوا و مجادله آمده بودند به همین دلیل معتقد هستم که مناظرات از برنامه‌ای برای بیان نظرات کارشناسی به اعلام مواضع پوپولیستی تنزل یافت که برای خودمان هم آزاردهنده بود.

وی با بیان این‌که دو رقیب داخلی و خارجی داریم گفت: در حال حاضر شرایط جهان و منطقه به شدت در آستانه تغییر است هیچ وقت بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون شرایط به این اندازه آماده نظم یافتگی نوین نبود و هیچ گاه منطقه ما تا این حد مستعد حاکمیت ملت‌ها نبود، یعنی یک پیچ تاریخی را پشت سر می‌گذارید که دقت در آن بسیار مهم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی نقش ایران در شکل گیری نظام نوین در عرصه‌ی جهانی و یک ساخت جدید در منطقه را بسیار بی‌بدیل خواند و اظهار کرد: ما با رقیبت خارجی‌مان در بعد عملی و نظری اختلافات جدی داریم مبانی نظری آنها را قبول نداریم که معتقد به اومانیسم هستند و سود حداکثری را در جامعه پیگیری کرده و انسان را موجودی لذت‌جو می‌داند حال این‌که انقلاب اسلامی معتقد است که انسان خلیفه خداست و طبیعت در دست ما امانت بوده و باید جامعه را به سمت جامعه مهدوی سوق دهیم انسان یک عنصر لذت‌جو نیست و کمال‌طلب است.

وی ادامه داد: ما باید الگویی به جهانیان ارائه دهیم اما ایران امروز الگوی مطابق با انقلاب اسلامی نیست ما آزادی داریم اما محدود است و حق اعتراض و نظارت مسئولان نهادینه نشده استقلال در بعد سیاسی داریم و در ابعاد فرهنگی و اقتصادی وابستگی است که باید شکسته شود. بی‌کفایتی مسئولان، عدم شایسته سالاری و موارد این چنینی باعث شده عدالت را هم به درستی پیاده نکنیم، لذا ما جامعه‌ای می‌خواهیم که کاریکاتوریست نباشد جامعه ما کاریکاتوریست نباید پای کسی برای مطالبه حق‌اش مقابل مسئولی بلرزد مردم باید حق خود را بگیرند تا کسی نتواند در جامعه گردنکشی کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که ما به دنبال تحول همه جانبه هستیم، گفت: شعار ما ایران قوی و پیشرفته و اساس حرکت هم مبتنی بر عقلانیت، معنویت و خلاقیت است. اقداماتی را انجام می‌دهیم که مردم در سال اول تغییرات را حس کرده و متوجه آن شوند. مدل ما به میدان آوردن مردم بر محوریت نخبگان است.

زاکانی با بیان این‌که مهم‌ترین و انقلابی‌ترین کار ما در عرصه‌ی جهانی و داخلی ساختن ایرانی است که تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند، اضافه کرد: اگر ایران از بعد معنوی و مادی ساختیم و بر بام جهان نشاندیم آن را می‌توان تکثیر کرده و همان نظام یافتگی نوین را ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که ما با رقبای داخلی اختلاف نظری و عملی داریم اظهار کرد: آنها معتقدند دستان ما خالی است و هیچ چیزی نداریم و باید از طریق رابطه با کشورهای خارجی خود را تقویت کنیم. این تفکر معتقد است که باید وابستگی را پذیرفته و حیات خود را به صورت حداقلی تضمین کنیم حال این‌که ما قائل به وجود سرمایه بزرگی به نام اسلام، تمدن ایران، عنصر انسانی، فکور و دانشمند و حضور مردم در عرصه‌های مختلف و بهره گیری از امکانات گسترده هستیم، پس این حرف باطل است که ما چیزی نداریم جایی که به خود باوری رسیدیم موشک تولید شد و جایی که به خود باوری نرسیدیم نتیجه آن تولید پراید بود که هنوز جزو کالاهای لوکس است.

این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: این افراد خود را طائفه خاص و جدا از مردم با نژاد برتر می‌دانند دچار اشرافی‌گری هستند و آزادی‌ها را برنمی‌تابند. آقای روحانی معتقد است از طائفه خاصی بوده و همیشه هم طلب کار است هیچ وقت در مقام پاسخگویی نیست که کل این طائفه اینگونه است. اما ما در جریان مقاوم خود را در بطن جامعه تعریف کرده و اساس را مردم سالاری دینی و پاسخگویی و نوکری مردم می‌دانیم. ما معتقدیم که هرکه را مردم انتخاب کنند نوکر مردم هستیم اما طرف مقابل می‌گوید اگر مردم به ما رای دهند خوبند و اگر رای ندهند بد هستند.

زاکانی با اشاره به مناظرات گفت: مناظره پینگ پنگ بود و اجازه ندادند نگاه‌های کارشناسی خود را بیان کنیم. در مناظره حرف‌های نادرستی زدند و ما مجبور شدیم برای دفاع از حق مردم پاسخ دهیم من وقتی در عرصه رقابت حضور پیدا کردم دنبال رای آوری نبودم بلکه آمدم که از حق مردم دفاع کنم و بگویم اینها به مردم دروغ می‌گویند و نباید به مردم دروغ گفته شود.

وی اضافه کرد: اقایان به ما می‌گویند که می‌خواهیم دور کشور دیوار بکشیم که این طور نیست ما می‌گوییم باید به داخل تکیه و درها را باز کرد و از همه فرصت‌های منطقه و جهان استفاده نمود اما طرف مقابل معتقد است که باید به خارج امید داشت تا مشکل داخل را حل کرد که درست نیست.

 زاکانی استقرار دولت الکترونیک را به عنوان اولین برنامه ی دولتش برشمرد و  گفت: در سال اول دولت الکترونیک برپا می شود، با حکمرانی داده ها حرکت به سمتی می‌رود که بروکراسی اداری کاهش یابد.همچنین دولت اصلاح می شود چون در غیر این صورت اقتصاد اصلاح نخواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم جهش  تولید افزود: امروز بیمه قاتل تولید شده علاوه بر این وضعیت فعلی مالیات، بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات به تولید ضربه می‌زند به گونه ای که تولیدکنندگان برای تامین مالی دچار مشکلات اساسی شده اند، دولت ها و بانک ها بزرگ ترین ضربه را به تولید می زنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح برنامه هایش برای توسعه و پیشرفت کشور اظهار کرد : ۹ پیشران برای توسعه کشور مبتنی بر تعریف کارگاه‌های کوچک و متوسط جهت تحقق آن ها دیده شده است؛ ما در کشور مشکل نخواستن،نتوانستن، فکر نکردن، داریم.

زاکانی همچنین تعلیم و تربیت را محور اصلی تحول کشور دانست و گفت که خانواده ، مسجد، آموزش و پرورش در راستای این محور است، در واقع لوکوموتیو  اصلی حرکت کشور تعلیم و تربیت است.باید دانشگاه و حوزه متحول شده و مسئولیت بپذیرند، رسانه و فضای مجازی برای ما فرصتی بزرگ است.  باید اینترنت ارزان، پرسرعت و امن به مردم اختصاص یابد.

زاکانی یادآور شد:  آقای همتی در مناظره گفت که اینترنت امن یعنی چه که پاسخ دادم معنایش این است که دختر و پسر من در اینترنت امنیت داشته باشند. به اندازه خانم آقای اوباما غیرت داشته باشیم، که گفت نمی گذارم بچه‌هایم در اینترنت بچرخند. انگلیسی‌ها نیز قانون هایی در مورد صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در اینترنت دارند. باید اینترنت ما به گونه ای امن باشد که آن اتفاق ناراحت کننده در مورد ارتباط یک نوجوان با خانمی در خارج از کشور نیافتد و روح جامعه خدشه دار نشود.

وی خاطرنشان کرد: باید مسئولیت کرونا را رییس‌جمهور بپذیرد و همه دستگاه‌ها برای کنترل آن کمک کنند نه اینکه کمر وزارت بهداشت زیرسنگینی آن بشکند.

وی با اشاره به وجود امکانات بی نظیر در کشور، توزیع آن ها را غیرعادلانه خواند و افزود: هم ورزش قهرمانی و هم پهلوانی مدنظر قرار می‌گیرد. در حال حاضر دولت همه زمینه‌ها را سیاسی و امنیتی کرده است. در دولت اقدام و اصلاح مطلوب این است که هواداران باید در مورد سهام استقلال و پرسپولیس تصمیم بگیرند و سهام‌دار شوند.‌

زاکانی‌با بیان اینکه ریشه فقر مطلق را در سال اول از طریق باز توزیع امکانات موجود کشور خشک می کنیم ، افزود:برای اجرای برنامه های معیشتی، اعتبارات لازم در بودجه وجود دارد، بودجه سوراخ سنبه ها و پول های قلمبه زیادی دارد و از این طریق می توان وعده های معیشتی را اجرا کرد.سالانه ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی یعنی ۱۵۰ هزار واحد برای زوج‌های جوان و ۱۵۰ هزار برای محرومین خواهیم ساخت که اینها واگذار نمی شود و برای دولت باقی می ماند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در طول ۴ سال ریشه اعتیاد خشک می شود، گفت: مافیا پشت اعتیاد است که بخشی از آن ها را می دانم چه کسانی هستند. باید مردم به میدان آمده تا ریشه اعتیاد را شکست .

وی با بیان اینکه مملکت داری راه دارد، گفت: مردم سالاری دینی بدان معناست که همه چیز ما برای مردم و حاکمیت قانون و همچنین بسط آزادی های مدنی؛ ما نمی خواهیم کشور را کاریکاتوری اداره کنیم، مردم حق اعتراض به مسوولان را دارند و آن ها می توانند درخواست برای بیان اعتراضاتشان را بدهند. دیگر آبان ۹۸ پیش نمی آید چون دائما جامعه در بیان اعتراض مشارکت دادید . البته که باید گردن کسانی را شکست که آبان ۹۸ را زمینه سازی کردند.

زاکانی با تاکید بر اینکه حریم خصوصی مردم برای ما خط قرمز قطعی است ، گفت: با همه اپلیکیشن ها موافق هستم، به شرط اینکه به داخل کشور آمده و مقررات ما را بپذیرد. مگر از فرانسه و ترکیه کم‌تر هستیم که این مقررات را اجرایی کردند.


وی‌ ادامه داد: تندترین آدم های سیاسی حاضر به مناظره نشدند چون آن ها به دنبال زمین بدون رقیب هستند و دوست دارند عربده بکشند و کسی به آن ها پاسخ ندهد. ۴۰ سال مثل بختک و اختاپوس بر سر مردم آوار شده اند و نمی خواهند رهایشان کنند. پدر مردم را درآورده اند و امروز هم طلبکار هستند.

زاکانی درباره برنامه دولتش در عرصه سیاست خارجی گفت: دیپلماسی فعال و هوشمند در دستور کارم است. ایرانیان خارج از کشور سرمایه هستند اما دولت چه اقداماتی برای برای جذب ایرانیان خارج از کشور انجام داده و چه حمایتی از آن ها کرده است؟ عرضه نداریم از تبعه خود در کشورهای خارجی دفاع کنیم.چهار هزار میلیارد دلار منابع این افراد در خارج از کشور است که دوست دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند باید عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط با کشورهای اطراف منطقه اولویت است گفت: عربستان هم اولویت ما در سیاست خارجی است البته منوط به اینکه عربستان اشتباه خود را در یمن جبران کرده، عقب نشینی کند ‌و خسارت بدهد.اولویت ما کشورهای اسلامی‌تر و کشورهای محور مقاومت است. نگاه به شرق نگاه اصلی ماست و بازتعریفی از نگاه به غرب داریم. درباره برجام هم آمریکا هم به شرط برداشتن تحریم‌ها و راستی آزمایی آزاد به بازگشت به برجام است ، همچنین سه کشور اروپایی هم باید حق ما را در برجام بدهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین مبارزه با فساد را گام اول دولت اقدام و اصلاح بیان کرد و ادامه داد: برخی مثل مار بوآ هستند که انقدر هاضمه قوی دارند که فیل می خورند و شکمشان نفخ نمی کند، آن ها مثل فیل فساد اقتصادی می خورند و جان و مال مردم را هدف قرار داده اند.


 وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت استان‌های جنوبی کشور  گفت که شهرهایی که به دریا راه دارند، جزو ثروتمند ترین نقاط جهان هستند، سه استان جنوبی کشور مستقیما به دریا مرتبط هستند اما هیچ دقتی برای بهره مندی از این ثروت وجود نداشته و از مزیت های نسبی این سه استان استفاده نشده  لذا در بازتعریف طرح آزمایش سرزمینی بهداشت خصوصیات دقت می شود.

زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری درباه توهم پیروزی همچون انتخابات در سالهای ۹۲ و ۹۶  برای جبهه انقلاب گفت:  برای ما تغییر جهت کشور مهمتر از هر ۵ نامزد است. باید این پنج نامزد با هم صحبت کنند و خطاهای گذشته را جبران کنیم و نگذاریم این اتفاق دوباره تکرار شود. افق‌های روشنی را در این زمینه می بینیم.خودم هم دنبال می کنم ، این وظیفه ای است که شهدا بر گردن ما کذاشته اند. پس هر کسی که مردم را به خود دعوت کند خیانت می کند، اگر توانستیم برای منافع ملی کنار هم باشیم آبروی دنیا و آخرت را بدست آوردیم .

زاکانی با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا برنامه داریم، به اقداماتش برای مبارزه با فساد در ۲۰ سال گذشته اشاره و اظهار کرد: برای مبارزه با فساد باید هزینه داد، چند وقت پیش پشت خانه من را آتش زدند و زمانی دیگر صبح مصاحبه کردم ظهر دامادم را به مدت ۴۸ ساعت دزدیدند و بنده برای آزادی او ۴۰ روز، روزه نذر کردم.


 وی همچنین گفت: ما کشور را شاه سلطان حسینی اداره نمی کنیم. عده ای نمی خواهند کار کنند ما با به میدان آوردن توانمندی های مردم تحول در کشور ایجاد می کنیم؛ بزرگ ترین بی عدالتی عدم حضور شایستگان در مناصب است. بخشی از مدیران ما شایسته نیستند، انگیزه خدمت ندارند، اشرافی زنگی می کنند و اهل فساد هستند و شایستگی مدیریت ندارند. برخی از مسئولان هم حال و عرضه مدیریت ندارند لذا مدیریت کشور باید متحول شود و افراد متعهد، خودباور و توانمند در پست های مدیریتی حضور یابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۴ ۲۱:۰۵

تو برای زندگی شخصی خودت برنامه نداری. یه خورده تامل کنید.