• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400032417680
  • خبرنگار : 71616

در پی اعلام انتظارات از رئیس جمهور آینده مطرح شد

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات صنعت قطعه سازی

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات صنعت قطعه سازی

به دنبال بیانه انتظارات قطعه‌سازان سراسر کشور از رئیس جمهوری آینده، دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان کشور به ارائه راهکارهای موثر برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، انجمن‌های استانی قطعه‌سازان سراسر کشور در بیانیه‌ی خود مبنی بر انتظارات این صنعت از رئیس جمهوری دولتسیزدهم و موضوعات در اولویت‌ برای رسیدگی، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و قطعات آن و واقعی شدن قیمت هارا در اولویت اعلامکرده‌اند که در این راستا انتظار است، سیاست‌گذاری و حمایت راهبردی جایگزین تصدی‌گری دولتی در مدیریت صنعت یا نظارت برصنعت خودرو براساس شاخص‌های اقتصادی و بنگاه‌داری شود.

علاوه‌براین‌ رفع بحران نقدینگی، مشکلات تامین مواداولیه وقطعات نیمه‌ساخته داخلی و خارجی و اصلاح جایگاه تخریب‌شده صنعت خودرو نیز  جمله‌ی دیگر درخواست‌ فعالان این صنعت از رئیس جمهوری آینده است.

مهمترین مشکلات قطعه سازان چیست؟

بدین ترتیب، آرش محبی‌نژاد-دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی و نیرو محرکه کشور- در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن بیانمشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی به ارائه راهکارها برای حل این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: بحران نقدیندگی که به دلیلمطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواداولیه ونهاده‌های تولید ایجاد شده، از مهم‌ترین مشکلات این صنعتاست.

به گفته وی در حال حاضر کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۵۰هزار میلیارد تومان بالغ گردیده اما مطالباتمعوق به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که بخشی از آن به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده وبخشی دیگر به علت عدم توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تامین است.

راهکارهای برای رفع بحران نقدینگی

وی در تشریح راهکار رفع بحران نقدینگی، گفت: با راهکار واگذاری اوراق گام یا صدور چک‌های به تاریخ آتی جهت اطمینان زنجیرهتامین به وصول به‌موقع آن‌ها، تسهیل قابل توجهی در پرداخت مطالبات آتی صورت خواهد پذیرفت. همچنین میتوان زمان پرداخت‌ها بهقطعه‌سازان را به یک ماه کاهش داده تا پوشش بخشی از کسری نقدینگی قطعه‌سازان را بدهد. کسری نیاز سرمایه در گردش قطعه‌سازانبرای سال جاری در جهت دستیابی به برنامه تولید، حداقل ۵۰ هزار میلیاردتومان برآورد شده است.

محبی نژاد افزود: در حل مشکلات نقدینگی نیز می‌توان اصل بدهی خودروسازان و قطعه‌سازان به سیستم بانکی رابه مدت یکسال بهحالت منجمد درآورد و تا احیا مجدد صنعت، صرفا بهره تسهیلات راس موعد، پرداخت شود. علاوه براین می‌توان تسهیلات جدید تزریق کردو کسری نقدینگی توسط بانک مرکزی با همکاری بانک‌های عامل تامین و در ستاداقتصاد مقاومتی یا جلسه سران قوا، تصویب شود.

پیشنهاداتی برای حل مشکلات قیمت گذاری خودرو و قطعات

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور در ادامه در رابطه با راهکار حل مشکلات قیمت‌گذاری خودرو و قطعات آن پیشنهاد کرد: با توجه بهافزایش نرخ ارز و قیمت نهاده‌های تولید، در بازه تغییر مثبت و منفی ۱۰ درصد نسبت به زمان عقد قرارداد،بدون تاخیر به صورتیکهقیمت‌گذاری هوشمند با تغییر نرخ نهاده‌ها تغییر کند، قیمت قطعات در قراردادها توسط خودروسازان شناور شود. تسریع در اصلاح کوتاهمدت شیوه قیمت‌گذاری خودرو در قالب بسته سیاست‌های تشویقی و رفع موانع تولید پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و تصویب درجلسه سران قوا نیز می‌تواند کمکی برای حل مشکل مذکورباشد. همچنین اصلاح اساسی شیوه قیمت‌گذاری خودرو با تصویب قانون درمجلس در میان مدت نیز راهکار مناسبی برای حل مشکلات قیمت‌گذاری خواهد بود.

محبی‌نژاد از دشواری تامین مواداولیه و قطعات نیمه‌ساخته داخلی و خارجی به عنوان دیگر مشکل بزرگ این صنعت یادکرد و دربارهراهکارهای موثر برای مرتفع ساختن آن، تصریح کرد: تعدیل قیمت مواداولیه تولید داخل همچون محصولات فلزی وپتروشیمی و… و عرضهکافی به بازار داخل،  تسهیل ، تسریع و ثبت سفارش و خرید مایحتاج قطعه‌سازان و تخصیص ارز کافی از کلیه روش‌های موجود به‌ویژهمجوز واردات بدون انتقال ارز و بدون اجبار به اعلام منشا ارزی، حل مشکلات مرتبط با گمرک که اهم آن واگذاری امور ترخیص بهکارشناسان مجازی در راستای هوشمندسازی ترخیص کالاست و تعمیق ساخت داخل مواد و قطعات وارداتی با کمک بسته‌های مشوقساخت داخل از جمله راهکارهایی است که برای حل مشکلات تامین مواداولیه پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند نیز از جمله مواردی است که توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان داخلی را ناامیدمی‌سازد؛ لذا انجمن همگن قطعه‌سازان کشور پیشنهاد می‌کند که تعیین منطقی درصد تعرفه واردات قطعات خودرو جهت جلوگیری ازضربه‌پذیری تولید داخل براساس راهبردهای “طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن” صورت گیرد. همچنین می‌ بایستی مقررات درجهت جلوگیری از ورود قطعاتی که دارای ظرفیت ساخت داخل کافی هستند،تنظیم شوند یا صرفا به اندازه واردات کسری تولید داخل ونهبیشتر، مجوز صادر شود. ضروری است که جهت جلوگیری از  واردات بی‌رویه کالای ساخته شده از جمله قطعات خودرو پس از لغوتحریم‌ها و باتوجه به ارزهای انباشته پشت سدهای‌تحریم برای صیانت از سرمایه‌گذاری کلان انجام شده و روشن نگه داشتن چراغنهضت ساخت داخل، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

تدوین و اجرای طرح تحول فرهنگی - اجتماعی صنعت خودرو

این مقام صنعتی به تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسئولان اشاره کرد و گفت: برای اصلاح جایگاه صنعت خودرو و جلبرضایت و اعتماد مردم لازم است طرح تحول فرهنگی- اجتماعی صنعت خودرو تدوین و اجرا شود و خطاانگاری تلاش عرضه تولید و وضعقوانین، مقررات مانع جلوگیری شود و از انتشار اخبار مخرب در این راستا پرهیز شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پایان، تصریح کرد: مشکلات مذکور علاوه بر دو غول تحریم‌ها و کروناویروس که موانع بزرگخارج از کنترل و اختیار تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران وجود دارد؛ براین اساس  نیاز به حمایت‌های بیشتروجود دارد. همچنین همکاریمثبت دو طرفه میان زنجیره تامین و خودروسازان، مستلزم رعایت انصاف و عدالت بیشتر درقراردادهاست؛ بطوریکه منافع هریک از طرفیندر نظر گرفته شود؛ لذا چارچوب قراردادها بایستی اصلاح گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.