• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400032619058
  • خبرنگار : 50310

همتی مطرح کرد:

افزایش حداقل دستمزد یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم

افزایش حداقل دستمزد یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم

ایسنا/لرستان همتی گفت: مهم‌ترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد افزایش حداقل دستمزد است، قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده که باید آن را افزایش دهیم که بخشی از طریق افزایش حداقل دستمزد و بخشی اهدای کارت‌های اعتباری خرید است که می‌تواند در کوتاه مدت مشکل را حل کند.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با مردم لرستان که از شبکه افلاک سیما پخش شد، اظهار کرد: در دولت خودم و در اولین فرصت واکسیناسیون عادلانه را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و من فکر کردم اگر ما این روند اقتصادی را ادامه بدهیم ممکن است نتایج بدتری برای کشور داشته باشد، الان اقشار مختلفی از مردم در تمام استان‌ها گرفتار بیکاری و معیشت هستند و رفاه و آسایش زندگی آن‌ها تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوبی رسیده بنابراین تغییر ریل اقتصادی کشور و تغییر نگرش به شیوه اداره جامعه مورد نظر من است.

همتی با اشاره به اینکه به نظر من مشکل اقتصاد ما این است که سیاست بیش‌از حد بر اقتصاد حاکم شده، عنوان کرد: مسائل اقتصادی ما تحت تأثیر نگاه سیاسی است به ویژه در استان‌ها باعث شده ما نتوانیم از پتانسیل استان‌ها استفاده کرده و ارتباط منطقی بین استان‌ها برای توسعه ایجاد کنیم، علت آن این است که نگرش اقتصادی در بین مسئولان کم است.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دنیا سیاست را در خدمت اقتصاد قرار دادند، علت اینکه وارد صحنه شدم به خاطر تخصص خودم در زمینه اقتصادی و اینکه در چهل سال گذشته تمام مسائل اقتصادی را زیر نظر داشتم و بنگاه‌های بزرگی را اداره کردم و به مسائل اقتصادی و شاخص‌ها اشراف کامل دارم.

وی با بیان اینکه من فقط چهار سال می‌خواهم رئیس جمهور شوم، عنوان کرد: خیلی از رئیس‌جمهورها که آمدند در چهار سال اول برای اینکه اصلاحات اقتصادی انجام دهند و کشور را در مسیر درست بندازند به خاطر محافظه در کاری که در چهار سال دوم دوباره رأی مردم را بگیرند، کاری انجام نمی‌دهند.

همتی ادامه داد: برای همین من گفتم چهار سال که در چهار سال اقدامات مهم اقتصادی را برای مردم انجام دهیم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در استان‌ها یک مشکل جدی داریم، مشکل این است که یک راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها نداریم، هرکدام از استان‌ها از نظر قومی، فرهنگی، آب و هوایی و نزدیکی به همسایگان ویژگی‌های خاص خود را دارند، بنابراین نگاه کلکسیونی به اقتصاد استان‌ها و کشور را باید برداریم.

وی تصریح کرد: اولویت اول ما این است که تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی در استان‌ها حاکم باشد، باید نگاه سیاسی به استان‌ها را برداریم و نگاهمان را اقتصادی کنیم، وقتی به صورت سیاسی به استان‌ها نگاه می‌کنیم طبیعی است که راه حل‌ها نیز با دید امنیتی و بر مبنای تصمیمات مرکز است، اگر می‌خواهیم استان‌ها نیز توسعه پیدا کنند لازم است در راهبرد کلانی که داریم ویژگی هر استان را مدنظر قرار دهیم.

همتی عنوان کرد: من یک برنامه دارم هر سه ماه یک بار جلسه‌ای را با نخبگان آن استان، جوان‌ها و کسانی که در روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان تعیین کننده هستند داشته باشیم و به طور جدی روند توسعه استان را زیر نظر بگیریم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: هر استان پتانسیل‌هایی برای پیشرفت دارد، من می‌دانم استان شما چه ویژگی‌ها و چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلوی پیشرفت استان را می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم یک عده باندهایی در تهران بتوانند از مرکز استان‌ها را کنترل کنند، بلکه استان‌ها باید خود مردم و نخبگان آن استان بر مبنای شایسته سالاری اداره شود.

همتی بیان کرد: بر مبنای یک راهبرد ملی توسعه متوازن استان‌ها را داشته باشیم، هرچقدر از مرکز دور می‌شویم میزان توسعه یافتگی کاهش پیدا می‌کند، این مسیر باید اصلاح شود با آمایش سرزمینی و ویژگی‌هایی که هر استان دارد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه الان سیاست جذب توریست ما ناکارآمد است، تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز در کشور دیدار از مکان‌های تاریخی و طبیعت ایران خیلی جذاب است بنابراین اولویت اول ما انجام واکسیناسیون خوب و عادلانه است، جذب توریست یکی از اولویت‌های اصلی ما برای توسعه استان است.

وی ادامه داد: الان در خیلی از استان‌ها فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بوم گردی در حال توسعه است که می‌توانیم سیستم بانکی را در اختیار این کار قرار دهیم.

همتی با بیان اینکه چرا بیکاری به وجود آمده، تصریح کرد: اگر نگاه ما بر مبنای تمرکززدایی و بردن تصمیمات به داخل استان باشد می‌تواند کمکی برای توجه بیشتر به مسائل اقتصادی استان باشد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در طول یک دهه گذشته رشد اقتصادی ما عمدتاً به علت تحریم و کاهش منابع مفید برای توسعه کشور با رشد در حد متوسط یعنی سالی نیم درصد شدیم، کشور ما از نظر پیشرفت و ثروت رشد زیادی نداشته و این طبیعی است از این ناحیه سفره مردم کوچکتر می‌شود، اگر بیکاری را به عنوان مشکل جدی استان قرار دهیم می‌تواند خوب باشد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که یارانه را هدفمند پرداخت نکرده است و تمام افراد چه پولدار و چه فقیر به یک مقدار یارانه دریافت می‌کنند که این عادلانه نیست.

همتی بیان کرد: مهم‌ترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد افزایش حداقل دستمزد است، قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده که باید آن را افزایش دهیم که بخشی از طریق افزایش حداقل دستمزد و بخشی اهدای کارت‌های اعتباری خرید است که می‌تواند در کوتاه مدت مشکل را حل کند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما برای توانمندسازی مردم استان به‌ویژه اقشار با درآمد پایین، باید دو راهبرد را پیش ببریم، یکی مسئله اصلاح حداقل دستمزد است، به خاطر تورم و کاهش ارزش پول ملی که در چند سال قبل به دلیل فشارهای تحریم‌ها اتفاق افتاد قدرت خرید مردم کاهش جدی پیدا کرد، عادلانه و هدفمند کردن یارانه بحث مهمی است که باید در دهک‌های اول تا سوم متمرکز شود، حداقل دستمزد را باید در حدی قرار دهیم که با دلار امروز حداقل باید چیزی حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: همه مردم استان‌ها، مردم ایران هستند، ما باید این را بپذیریم هر استانی علی‌الرغم اختلافات قومیتی و فرهنگی که دارند مردم ایران هستند و مسئولیت‌ها و هر اقدامی که برای استان می‌کنیم باید با خود مردم، نخبگان و قومیت‌های آن استان طراحی کنیم.

همتی افزود:اگر بتوانیم کوریدور شمال به جنوب و ایران به مدیترانه را تکمیل و از آن بهره برداری کنیم، لازم است برای این کار ریل گذاری کنیم که ارتباط استان‌ها به همدیگر و شاه‌راه بین‌المللی می‌تواند باعث توسعه استان و به دنبال آن کشور شود.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کشاورزی مهم است، الان روستاییان ما دچار مشکلات جدی هستند که یکی از آن‌ها قیمت خرید محصولات آن‌هاست، برخی از اقلام قیمت خرید تضمینی دارند، اما مهم تضمین خرید محصول است نه قیمت آن، هر محصولی که حاصل دست کشاورزان است باید بر اساس قیمت روز تضمینی خرید شود، نهاده‌های کشاورزی دچار مشکل هستند و علاوه‌بر خرید تضمینی بقیه محصولات باید طراحی کنیم که دلال‌ها نتوانند زمانی که کشاورز به پول نیاز دارد با قیمت ناچیز آن را پیش خرید کرده و با قیمت ۱۰ برابر به بازار عرضه کنند، این نشان می‌دهد نظام توزیع و جمع‌آوری محصولات ما نقص جدی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های توانمندسازی استان‌ها، توانمندسازی روستاها و کشاورزان است، امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در استان‌های کشورمان باشیم.

همتی ادامه داد: در دولت سیزدهم یکی از مسائلی که مردم باید به آن توجه کرده و ما موظف به رعایت آن هستیم، آزادی‌های اجتماعی است، چرا جوانان ما در استان‌ها و شهرهای کوچک زمینه‌ای برای گذران اوقات فراغت ندارند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: واقعاً جوانان از زندگی روزمره خود احساس رضایت ندارند، در شهرهای کوچک این عرصه تنگ‌تر شده است، نباید مسئولان و بخش‌های دیگر اینقدر به زندگی خصوصی جوانان گیر داده و در آن دخالت کنند، در کشورهای دیگر می‌بینیم که برای زنان و جوانان احترام ویژه‌ای قائل هستند.

وی با اشاره به اینکه زنان ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، افزود: این قشر به بقیه بخش‌های جامعه وابسته نیستند، زنان شخصیت‌های مستقلی دارند که باید این روند را به سمت بهتر شدن رعایت کنیم.

همتی تصریح کرد: من افتخار می‌کنم به لرها خدمت کنم، خدمتی که به کشور می‌کنند و مقاومتی که در جنگ تحمیلی داشتند و استحکام آن‌ها برای کشور باید تقدیر شود، هرچه تلاش کرده باشیم در حد عظمت و شخصیت شما نیست و شما استحقاق بیشتر از این‌ها را دارید.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: لرستان یکی از استان‌هایی است که با بیکاری بالایی روبروست که اصلاً قابل تحمل نیست، به هر خانوار ماهی یک میلیون تومان بدهیم که در تأمین معیشت خود دچار مشکل نشود.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم از پتانسیل بالای لرستان برای جذب توریست استفاده کنیم، جاذبه گردشگری لرستان بسیار بالاست فقط همه با همت کنند و استانداران باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند و اگر مسئول اجرایی به طور جدی مسئله توریست را پیگیری کند یک روش خوبی است برای اینکه بتوانیم اشتغال را پیش ببریم، به همین دلیل من لرستان را که به عروس زاگرس معروف است از طریق ایجاد مراکز گردشگری و هتل به مرکز گردشگری زاگرس تبدیل خواهم کرد.

همتی افزود: جاده‌های استان فرسوده است به ویژه الیگودرز که قابل قبول نیست، کارخانه‌های زیادی در استان به صورت تعطیل و نیمه تعطیل داریم که از طریق سیستم بانکی کار آن‌ها را انجام می‌دهیم‌
این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه انتخابات پیش رو مهم است، اظهار کرد: ما باید تحریم‌ها را برداریم ما باید ضوابط و مقررات FATF را تصویب کنیم که بتوانیم با تمام بانک‌های جهان ارتباط داشته باشیم، الان ۲۰ درصد هزینه مبادلات صادرات و واردات ماست که در سال چیزی حدود ۱۶ میلیارد دلار است که هفت برابر یارانه مردم است.

وی افزود: ما می‌توانیم کشور را وارد چرخه توسعه اقتصادی کنیم، لازمه آن این است که قهر با صندوق را کنار بگذارید و به میدان بیایید، اجازه ندهید مسری که کشور را به این روز افتاده ادامه پیدا کند، من قول می‌دهم دیدگاه جهانی را نسبت به ایران اصلاح کنم و قول می‌دهم با اصلاحات اقتصادی، توسعه اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاورم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha