• جمعه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400032619386
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی:

مزیت نسبی ایران در تعامل با "شرق" بیش از نگاه به "غرب" است

مزیت نسبی ایران در تعامل با "شرق" بیش از نگاه به "غرب" است

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اعتقاد بر اینکه در دولت آینده در عرصه دیپلماسی باید نگاه به شرق برجسته تر شود، گفت: مزیت نسبی ایران در این حوزه بیش از نگاه به غرب است.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که به نظر وی فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات  ریاست جمهوری خواهدشد در دولت آینده باید چه موضوعاتی در محور سیاست خارجی کشور قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: معمولا کشورها در عرصه سیاست خارجی از یک نهاد فراقوه ای تبعیت می کنند و این گونه نیست که صرفا یک نهاد مسئولیت این امر را بر عهده داشته باشد. در همین چهارچوب شاهد این هستیم که در تعداد قابل توجهی  از کشورها وزارت خارجه صرفا مسئولیت اجرای امور خارجی را بر عهده دارد و سیاست گذاری در این حوزه در نهادهایی فراتر از وزارت خارجه انجام می گیرد. در ایران نیز بر اساس اسناد بالادستی تصمیم گیری در مورد موضوعات اصلی سیاست خارجی در نهادهای فراقوه ای مثل شورای عالی امنیت ملی انجام می شود و وزارت خارجه اجرا کننده این سیاست هااست.

وی با اعتقاد بر اینکه یکی از مهمترین موضوعات در عرصه سیاست خارجی که باید توسط دولت آینده پیگیری شود ، عمل به اصول قانون اساسی در این حوزه است، گفت: به صورت مشخص در این حوزه دو مسئله در قانون اساسی آمده است. یک دفاع از مستضعفین جهان و دیگری ارتباط با کشورهای اسلامی و دوست و این مسئله ای است که باید دولت آینده توجه جدی به آن داشته باشد.

این روزنامه نگار با بیان اینکه دولت آینده باید در عرصه سیاست خارجی توازن برقرار کند و اینگونه نباشد که روابط خارجی ما با یک سری کشورها در یک منطقه گسترش پیدا کند و ارتباط با سایر مناطق ضعیف باشد یا اصلا به آنها توجهی نشود، افزود: ده ها کشور با پتانسیل و ظرفیت های مختلف در قاره آفریقا حضور دارند که متاسفانه روابط ما با آنها چندان گسترش پیدا نکرده است و یا روابط ما با کشورهای آمریکای لاتین در دوره های مختلف با فراز و فرود مواجه بوده است. در مورد تعامل با کشورهای شرق آسیا نیز چنین موضوعی را شاهد بوده ایم.

وی همچنین با بیان اینکه از حدود 18 سال پیش یعنی از سال 1382 یکی از موضوعات اصلی در سیاست خارجی ایران روابط با اروپا و مذاکره با آنها در حوزه فعالیت های هسته ای ایران بوده است، تصریح کرد: توجه صرف به این موضوع باعث شده که توجه به دیگر مسائل تحت الشعاع قرار بگیرد، در حالیکه در روابط خارجی می بایست توازن برقرار باشد.

این کارشناس مسائل خارجی همچنین با اعتقاد بر اینکه نگاه به شرق باید در کشور برجسته شود، چرا که قدرت جهانی در حال چرخش از غرب به شرق است و نگاه به شرق جهانی شده است، افزود: منظور شرق جغرافیایی است وگرنه شرق از نظر ایدئولوژیک دیگر  وجود خارجی ندارد.

وی با اعتقاد بر اینکه مزیت نسبی ایران در تعامل با کشورهای شرق بیشتر از نگاه به غرب است، افزود: کشورهایی مانند چین و روسیه خودشان تحت تحریم برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا و همچنین گروه هفت قرار دارند و این امکان تبادل با آنها را راحتتر می کند تا کشورهای غربی که همواره به صورت طلبکارانه با ایران برخورد می کنند.

عابدینی همچنین با بیان اینکه ایران باید حضور و جایگاه خود در پیمان های منطقه ای از جمله پیمان شانگهای، اکو، جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی را گسترش داده و از مزیت های حضور در این پیمان ها استفاده کند، افزود: از طرف دیگر شاهد شکل گیری پیمان های منطقه ای نانوشته در منطقه هستیم. مثل محور مقاومت که ایران به دلیل نفوذ معنوی که در آنها دارد از این پتانسیل می تواند به خوبی استفاده کند.

این روزنامه نگار همچنین با بیان اینکه باید همکاری هایمان را بر اساس حفظ و تقویت منافع ملی با کشورهای همسایه گسترش دهیم، گفت: ایران می بایست با این کشورها در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی روابط گسترده تری داشته باشد و بر روی تعامل با آنها  سرمایه گذاری بیشتری بکند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه برقراری روابط با دیگر کشورها باید عایدی برای ایران داشته باشد، چرا که در روابط این اقتصاد است که حرف اول را می زند، گفت: ما باید روابط تجاری مان با کشورها را با تقویت وابسته های اقتصادی ارتقا دهیم و در راستای گسترش دیپلماسی اقتصادی اقدامات جدی تری انجام دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha