• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400032619553
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۶ خرداد

انصراف مهرعلیزاده و زاکانی/دعوت به حضور/تمهیداتی برای روز انتخابات

انصراف مهرعلیزاده و زاکانی/دعوت به حضور/تمهیداتی برای روز انتخابات

انصراف محسن مهرعلیزاده از رقابتهای انتخاباتی/ تاکید بر پرهیز از قهر با صندوق رای/ تمهیداتی برای روز انتخابات و اعلام نتایج از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ خبر انصراف محسن مهرعلیزاده، یکی از هفت کاندیدای احراز صلاحیت شده برای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری در صدر اخبار پرمخاطب امروز بود.

علی تاجرنیا از انتشار بیانیه رسمی انصراف مهرعلیزاده که یکی از دو کاندیدای منسوب به اصلاح‌طلبان بود، خبر داد و ستاد انتخابات کشور هم در اطلاعیه شماره ۱۷ خود انصراف وی را از رقابت های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور تایید کرد.

محمدعلی ابطحی انصراف محسن مهر علیزاده از ادامه کاندیداتوری را نشانه رشادت و بلوغ سیاسی وی دانست و افزود که باید ‏قدرشناس این زمان شناسی و حس مسئولیت آقای ⁧‫مهرعلیزاده‬⁩ باشیم.

علیرضا زاکانی هم به نفع سید ابراهیم رییسی انصراف داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏با ایده و برنامه ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزش های انقلاب خمینی (ره) و فریاد غارت زده ها بر سر غارت گران باشم. ‏هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم، مصداق تحقق آن، برادر عزیزم آقای ⁧‫رییسی‬⁩ است.

در واکنش به انصراف زاکانی،‌ روح الله متفکر آزاد در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: « همانطور که گفتیم الحمدلله امکان تصمیم سازی و منفعل کردن را به جریان غربگرا ندادیم. برای ایجاد تغییر و تحول در وضعیت کشور رییس جمهوری با رای بالا میخواهیم.»

زهره الهیان هم از انصراف زاکانی قدردانی کرد و گفت که زاکانی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد تا منافع خود را فدای انسجام جبهه انقلاب و آینده کشور کند.

در روزهای پایانی باقی مانده تا انتخابات تعداد زیادی از مسئولان و شخصیت ها در اظهاراتی متفاوت مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند.

در همین رابطه رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت ضمن دعوت از مردم برای حضور پای صندوق رای،‌ خاطرنشان کرد: اگر نقد و مشکلی داریم راه حل آن به هر حال صندوق رای است. همه ما باید جمهوریت نظام را پاس بداریم و اگر گله ای هم داریم راه آن قهر با صندوق نیست. صندوق رای امانت مردم و آرای مردم حق الناس است و به همه دست اندرکاران تاکید می کنم که نباید بگذاریم حتی یک رای کم و زیاد و یا جابجا شود.

شرط تحقق مشارکت حداکثری هم از نظر معاون اول رییس جمهور این است که دستگاه‌های سیاستگذار و ناظر و مجری تعهد به قانون اساسی داشته باشند و هم مردم و جریان‌های سیاسی نسبت به انتخابات حساسیت داشته باشند و در آن فعال باشند.

همچنین سیدحسن خمینی با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از «بی توجهی عمیق به جمهوریت» به عنوان علّت اصلی نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی، تأکید کرد: یکی از راه های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مردم در روز ۲۸ خرداد حماسه خلق خواهند کرد

اهمیت مشارکت در انتخابات برای مردم تبیین شود

قهر با صندوق رأی با ادعای دموکراسی در تناقض است

رأی ندادن راه حل مشکلات نیست

مشارکت فراگیر در انتخابات ثبات و امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورد

حضور مردم در پایداری نظام اسلامی بسیار تاثیرگذار است

با شرکت گسترده در انتخابات نام ایران در دنیا سربلند ‌می‌شود

حضور حداکثری در انتخابات چشم طمع دشمن را کور می‌کند

شرکت نکردن در انتخابات برای همه آسیب زا خواهد بود

بهتر است خود مردم سرنوشت شان را رقم بزنند

فرصت انتخاب خیرالموجودین را نباید از دست داد

تحقق وحدت و انسجام ملی با حضور مردم در پای صندوق های رای

دعوت مجلس خبرگان رهبری از مردم برای شرکت در انتخابات

***

دعوت عبدالناصر همتی از محمدجواد ظریف برای حضور در دولتش در صورت پیروزی در انتخابات از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ‏توسعهٔ اقتصادی ایران بدون تعامل قوی با خارج و دیپلماسی قوی اقتصادی مقدور نیست، تصریح کرد: دولت من بدنبال رفع ‎تحریم‌ها و خدمت گرفتن سیاست خارجی برای نیل به توسعه اقتصادی هست به همین دلیل از دکتر محمدجواد ظریف برای حضور در کابینه‌ام در پست معاون رئیس جمهور یا وزیر خارجه دعوت خواهم کرد.

همتی در توییتی دیگر افزود: حیف است که در جشن احیای ⁧ برجام⁩ و دست‌افشانی پایان ⁧تحریم⁩، دوباره ملک و ملت را به مخالفان توافق و مشتاقان ⁧انزوا⁩ بسپاریم. حیف است که دوباره شعارزدگی‌ها جای عملگرایی، ماجراجویی‌ها جای ⁧مذاکره⁩ و ظریف‌ستیزان جای ظریف را بگیرند.

حمایت از همتی در جبهه اصلاحات ایران در جلساتی در دو شب پیاپی به رای گذاشته شد و به علت مخالفت بعضی از اعضا، این موضوع منتفی اعلام شد. این جبهه پس از عدم احراز صلاحیت تمامی کاندیدهایی که معرفی کرده بود، اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری امسال از کاندیدایی حمایت نمی کند. 

برای روز منتهی به انتخابات تمهیدات لازم جهت تردد در نظر گرفته شده است که در این رابطه رئیس ستاد انتخابات استان تهران از لغو منع تردد شبانه  برای جمعه و شنبه یعنی ۲۷ و ۲۸ خرداد خبرداد و تاکید کرد که  مردم رای دادن را به ساعات پایانی موکول نکنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره زمان اعلام نتایج انتخابات گفت: در این دوره قرار است همزمان از شعبه نتایج و صورت جلسه به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال شود و این باعث تسریع و تجمیع در جمع بندی و اعلام نتایج خواهد شد، بنابراین پیش بینی ما این است که تا پیش از ظهر شنبه ۲۹ خرداد نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۱۸:۱۳

از اولش هم معلوم بود پوششیه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۲۱:۵۸

رای ما رئیسی مقتدر

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۲۲:۲۵

برای اینکه از این وضعیت موجود خلاص شویم به رییسی رای میدهیم