• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400032619696
  • خبرنگار : 71505

رئیس شورای عالی استان ها:

شوراها نباید سیاست زده شوند/درآمدهای پایدار مشکلات شهرها به ویژه تهران را حل می کند

شوراها نباید سیاست زده شوند/درآمدهای پایدار مشکلات شهرها به ویژه تهران را حل می کند

رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه شوراها نباید سیاست زده باشند، گفت: قطعا همه افرادی که در شورا حضور پیدا می کنند تفکرات سیاسی دارند؛ اما باید از سیاست زدگی دوری کرد؛ چرا که این موضوع توانمندی ها و ظرفیت ها را از بین می برد.

به گزارش ایسنا، علیرضا احمدی با اشاره به دو اولویت شهر تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا در تشریح ضرورت توجه به این دو چالش تهران و نقش شورای ششم در حل این دو معضل گفت: شورای اسلامی شهر تکالیف مشخصی دارد و قطعا خارج از تکالیف و ضوابطی که قانون برای آن مشخص کرده نمی تواند اقدامی انجام دهد. لذا در حوزه محیط زیست و آلودگی هوا و همچنین مباحث ترافیکی شورا نقش سیاست گذاری دارد.

وی افزود: سیاستگذاری هایی که شورا در حوزه مباحث زیست محیطی می تواند داشته باشد بی تردید باید در حیطه اختیاراتش باشد و در همین چارچوب می تواند نسبت به حل معضلات محیط زیستی و همچنین معضلات ترافیکی اقدام کند.

وی ادامه داد: قطعا مدیریت شهری در حوزه محیط زیست می تواند نقش تاثیرگذار خود را در حوزه افزایش سرانه فضای سبز ایفا کند. از سوی دیگر حفظ باغات موجود در تهران و همچنین مدیریت پسماند از دیگر چالش هایی هستند که در حوزه محیط زیست مدیریت شهری می تواند با ایفای نقش موثر خود نسبت به حل معضلات اقدام کند. البته در حوزه سیاستگذاری ها مدیریت شهری نمی تواند به صورت کلان ورودی داشته باشد. چرا که سیاستگذاری های کلان از بعد قوانین بر عهده مجلس و از بعد مباحث اجرایی بر عهده دولت است. بعد نظارتی نیز توسط قوه قضائیه ساری و جاری می شود اما در این میان در حیطه شوراها نیز اختیاراتی به مدیریت محلی سپرده شده تا شورا با مشارکت شهروندان در حوزه محیط زیست نقش موثری ایفا کند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری با محوریت شورا می تواند با احداث بوستان ها و ساماندهی و کنترل پسماند در شهر نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کند.

رئیس شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه شوراها باید برنامه ای مدون و دقیق برای حل چالش های شهرها داشته باشند، افزود: قطعا موضوعی همچون آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است و در این حوزه اختیارات شورای شهر تهران محدود است. کار اساسی و کلیدی با این اختیارات نمی توان انجام داد و موضوع اصلی و وظیفه اصلی توسط سازمان محیط زیست باید انجام شود. علت تشکیل این سازمان که ریاست آن نیز معاون رئیس جمهور هم هست اقدام برای حل چنین مشکلات زیست محیطی است.

وی ادامه داد: اما در حوزه حمل و نقل و ترافیک نقش مدیریت شهری و شورای شهر پررنگ است. هر چند که در این حوزه نیز قسمتی از کار به سیاستگذاری های دولت و قوه مقننه بر می گردد اما آنچه که بر عهده مدیریت شهری است توسعه حمل و نقل ریلی همچون مترو است که باید روز به روز و بر اساس نیازها نسبت به توسعه ایستگاه ها و خطوط مترو اقدام شود. در حوزه حمل و نقل عمومی باید موضوع نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها مورد توجه قرار گیرد، در غیر اینصورت با مشکلاتی در حوزه نگهداشت این وسایل حمل و نقل عمومی روبرو خواهیم شد. هر گونه اختلالی در حوزه حمل و نقل عمومی موجب افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی توسط شهروندان می شود. لذا سیاست های شورا در حوزه حمل و نقل ریلی باید به گونه ای باشد که چشم انداز مشخصی در آن تعریف شده و سیاستگذاری هایی بر اساس نظر علمی و کارشناسی در آن تدوین شده باشد. البته در این میان تامین منابع مالی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در شرایطی است که شورای دوره ششم هفت ماه از عمر خود را باید با بودجه مصوب شورای قبل طی کند و از سال آینده می تواند بودجه مناسب و سیاست گذاری های متناسب را تدوین کند.

احمدی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر اولین ویژگی که باید داشته باشد این است که عموما 80 درصد اعضا باید با یکدیگر هم نگاه و هم نظر باشند. هم نظر از این منظر که در شورا تک محوری وجود نداشته باشد، اعضا باید با هم هم سو باشند هرچند که ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشند؛ اما زمانی که وارد شورا می شوند تنها هدف اصلی باید خدمت به مردم باشد و این موضوع باید در اتخاذ هر تصمیمی مدنظر قرار گیرد. لذا من اعتقاد دارم ارائه لیست ها برای ورود به شورا به ویژه در تهران کار درستی است. از این جهت که وقتی لیستی ارائه می شود یعنی اعضای آن می توانند با یکدیگر هم نظر و همراه باشند و بدون اختلاف در جهت منافع شهر تصمیم گیری کنند. در حقیقت ارائه این لیست ها به این معناست که این افراد وعده داده اند و 21 نفر در تهران می توانند همسو با یکدیگر کار کنند و اعتماد به لیست ها می تواند در صورت وجود شناخت تاثیرگذار باشد. قطعا اختلاف در شورا به عنوان محور اساسی تشکیل شورای ناکارآمد محسوب می شود. اگر اعضا از یک لیست وارد شورا شوند اثرات خوبی برای شهر به همراه خواهد داشت.

احمدی در تشریح مشکلات مالی و راهکارهای مناسب برای تامین منابع مالی در شورای دوره ششم گفت: قطعا شورای آینده نباید از درآمدهای پایدار غفلت کند. شهرداری ها بطور کلی اگر درآمد پایدار داشته باشند می توانند در جهت توسعه شهر گام های موثر بردارند و نیاز نیست برای تامین حقوق پرسنل خود با چالش مواجه شوند و نهایتا از طریق اخذ وام پرداخت حقوق ها را انجام دهند.

وی تاکید کرد: هیچ بهانه ای برای رکود و سکون در شهر قابل پذیرش نیست. در حقیقت اگر در شهر تهران اقدامات موثر و پروژه هایی که رضایتمندی مردم را به همراه دارد انجام نشده، توجیه نبود منابع مالی منطقی و پذیرفتنی نیست. چطور می شود در شهری همچون تهران با این وسعت در حوزه درآمدهای پایدار آن، تحول ایجاد نکرد، بدهی های گذشته برای عمران و آبادانی شهر بوده اما باید پرسید بدهی های امروز بابت چه بوده است؟ باید با ادله و مستند صحبت کنید. درآمدهای پایدار می تواند مشکلات شهرها به ویژه شهر تهران را حل کند و این درآمدها می تواند از راه های درست و قانونی همچون وضع عوارض پسماند و عوارض ساختمانی تامین شود. امروز در حوزه بازارچه های شهری می توانیم ورودی موثر داشته باشیم و با ایجاد این بازارچه ها در تهران و اطراف آن علاوه بر تامین کلیه مایحتاج شهروندان، جذب سرمایه گذاری را نیز محقق کنیم. باید از هر زمینه مثبتی که وجود دارد شهرداری برای تامین درآمدهای صحیح بهره بگیرد.

رئیس شورای عالی استان ها در تشریح جلوگیری از سیاسی شدن شوراها به عنوان پارلمان های محلی گفت: قطعا همه ما با سیاسی شدن شورا مخالف هستیم. چرا که شوراها سیاسی نیستند و مقوله ای اجتماعی هستند که باید شهر را مدیریت کنند، اما لیست هایی که ارائه می شود ممکن است افراد سیاسی پشت صحنه حضور افراد در لیست ها باشند که افراد این لیست ها نباید سیاست زده باشند. همه دارای تفکر سیاسی هستند اما باید از سیاست زدگی دوری کرد. نباید تفکرات سیاسی در حوزه مدیریتی غالب شود چرا که توانمندی ها و ظرفیت ها با این سیاست زدگی مغفول می مانند.

احمدی در خصوص تحقق شفافیت در شورای شهر تهران و همچنین اقدامات شورای بعدی برای تحقق هر چه بیشتر شفافیت در شورا گفت: قطعا شوراها و شهرداری ها باید ملزم باشند هر شش ماه یکبار گزارش کاری ارائه کند. در حقیقت شفافیت یعنی ارائه گزارش عملکرد روشن که در حوزه شهرداری و شورا ارائه گزارش های دوره ای گام نهادن در این مسیر است. شهرداری نیز باید گزارش های عملکرد شش ماهه را بر اساس بودجه تدوین شده ارائه کند تا میزان تحقق بودجه نیز محقق شود. شفافیت به حوزه عملکردی باز می گردد. لذا باید نسبت به عملکردها پاسخگو باشیم. بی تردید شفافیت جلوی بروز بسیاری از فسادها و مشکلات را می گیرد.

وی ادامه داد: ایجاد سامانه شفافیت ابزاری به روز و موثر است که بارگذاری عملکرد مدیریت شهری را در دسترس عموم قرار می دهد. دولت نیز باید به سمتی حرکت کند که زیرساخت های لازم در حوزه شفافیت را فراهم کند.

احمدی به عنوان رئیس شورای عالی استان ها مهمترین دغدغه شورای شهر تهران در دوره بعدی را دغدغه خدمت صادقانه به مردم خواند و افزود: بی تردید در گذشته نیز این دغدغه وجود داشته اما باید به شکلی بهتر ادامه داشته باشد تا موتور محرکی در جهت انجام پروژه هایی که رضایتمندی مردم را به همراه دارد، باشد. از سوی دیگر باید مدیریت یکپارچه شهری نیز به معنای دقیق آن اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha