• پنجشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032720197
  • خبرنگار : 50093

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی:

برای جلوگیری از کمبود تعرفه، هر صندوق 20 درصد تعرفه بیشتر دریافت می‌کند

برای جلوگیری از کمبود تعرفه، هر صندوق 20 درصد تعرفه بیشتر دریافت می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: در صبح روز انتخابات 20 درصد تعرفه بیشتر در اختیار هر شعبه قرار می‌دهیم تا با مشکل کمبود تعرفه مواجه نشویم. اگر در یک شعبه ازدحام غیرقابل پیش‌بینی رخ داد، تا ساعت 12 ظهر روز جمعه آمار گرفته و از مخزن استان تعرفه‌های شعب را تکمیل خواهیم کرد.

محمد کمال سرویها ظهر امروز در نشست خبری هیات نظارت و بازرسی ستاد انتخابات خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: پروژه انتخابات یک پروژه چند وجهی است و هیات اجرایی، نظارت، بازرسی، نیروی انتظامی، دستگاه‌های قضایی و شبکه سلامت اگر در تعامل حداکثری با یکدیگر باشند، شاهد یک فرایند منظم در رای‌گیری خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به اینکه نسبت به انتخابات گذشته با ویروس کرونا مواجه هستیم، امیدوارم با تمهیدات بهداشتی که در تمامی شعب صورت گرفته مردم دغدغه کمتری نسبت به انتشار این ویروس داشته باشند و در یک فضای امن و سالم انتخاب سالمی داشته باشیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با اشاره به تهمیدات بهداشتی پیش‌بینی شده در شعب اخذ رای گفت: برای این موضوع از سه ماه گذشته تمهیداتی در نظر گرفته شده است. شعب اخذ رای با توجه به تراکنش‌های خود به گونه‌ای شناسایی شده‌اند که شاهد کمترین ازدحام مردم در شعب باشیم. فضاهای باز در ادارات و مساجد و سپس فضاهای گسترده در اولویت قرار گرفته است.

افزایش 500 شعبه اخذ رای برای جلوگیری از ازدحام در شعب

سرویها ادامه داد:  در دوره قبل حدود 4500 شعبه داشتیم که به 5000 شعبه افزایش پیدا کرده است. حدود 500 شعبه اضافه کردیم تا ازدحام مردم در شعب اخذ رای کاهش یابد. همچنین در هر شعبه بر اساس تعداد رای آن در انتخابات گذشته دو تا پنج صندوق پیش‌بینی شده تا مردم در کمترین زمان به کاندیدای مورد نظر رای دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نقاطی که در دسترس مردم است پس از هر بار استفاده استریل می‌شود. علی‌رغم تمام تاکیداتی که صورت گرفته تا مردم خودکار به همراه خود به شعب ببرند، به ناچار تعدادی خودکار در تمامی شعب آماده شده و پس از هر بار استفاده استریل می‌شود. ماسک برای تمامی افراد حاضر در شعب تامین شده و برای افرادی که شعب را مدیریت و نظارت کرده و مردمی که در شعب حضور پیدا می‌کنند فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با اشاره به فرایند رای‌گیری الکترونیک گفت: چندین سال است که بحث رای‌گیری الکترونیکی مطرح است. در این انتخابات فرایند رای‌گیری انتخابات شوراها به صورت تمام الکترونیکی انجام خواهد شد. رای‌گیری الکترونیکی قطعا مزایای زیادی دارد اما اگر ایرادتی هم باشد قطعا برای انتخابات آتی ایراداتش مرتفع خواهد شد. در گذشته انتخابات شوراهای شهرستان و روستا را به صورت الکترونیکی برگزار کردیم و در حال حاضر از تجربیات آنان استفاده خواهیم کرد.

سرویها در خصوص میزان تعرفه در نظر گرفته شده در خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی حدود 4 میلیون و 500 هزار واجد شرایط داریم که 6 میلیون و 500 هزار تعرفه در نظر گرفته‌ایم. آمار تعرفه‌های مورد استفاده در شعب انتخابات گذشته را جمع‌آوری کرده‌ایم و در صبح روز انتخابات 20 درصد تعرفه بیشتر در اختیار هر شعبه قرار می‌دهیم تا با مشکل کمبود تعرفه مواجه نشویم. اگر در یک شعبه ازدحام غیرقابل پیش‌بینی رخ داد، تا ساعت 12 ظهر روز جمعه آمار گرفته و از مخزن استان تعرفه‌های شعب را تکمیل خواهیم کرد.
 
وی عنوان کرد: در هیات نظارت انتخابات خراسان رضوی 20 هزار نفر آماده شده و آموزش دیده‌اند. به طور میانگین در هر شعبه سه تا چهار ناظر وجود دارند که در صورت بروز شبهه در فرایند اخذ رای مردم، به سوالات آنان پاسخ خواهند داد.

انتقاد رئیس هیات نظارت بر انتخابات بر تاخیر ورود محوله واکسن اعضای هیات اجرایی انتخابات

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در خصوص فرایند واکسیناسیون اعضای هیات اجرایی و نظارت انتخابات در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حدود 4 هزار واکسن برای
اعضای هیات اجرایی و نظارت در شعب اخذ رای تحویل داده شده و برای تزریق آن در حال رایزنی با ستاد کرونا هستند. به دلیل احتمال بروز علائمی مانند تب و لرز انجام واکسیناسیون اعضای هیات اجرایی شاید واکسیناسیون آنان انجام نشود. این محموله باید دو هفته زودتر وارد استان می‌شد تا واکسیناسیون تمامی اعضای اجرایی انتخابات انجام شود. تقریبا دو ماه است که تقاضای واکسن دادیم اما به دلیل برخی از مشکلات در کشور این محموله با تاخیر وارد استان شد.

سرویها اضافه کرد: یکی از تخلفاتی که در تمام انتخابات‌ها با آن روبرو هستیم ساعت آغازین انتخابات است که به دلیل کوچک‌ترین مسئله‌ای با تاخیر آغاز می‌شود. همچنین در هیچ شعبه‌ای نباید روز انتخابات تبلیغات انجام شود. مامورینی مشخص شده‌اند که پیش از آغاز رای‌گیری تبلیغات و پوسترهای تبلیغاتی نامزدها را از محل اخذ رای جمع‌ کنند.

همچنین محمدرضا پوراسدی، رییس هیات بازرسی انتخابات خراسان رضوی در این نشست تصریح کرد: مطابق فرمایش مقم معظم رهبری رای هر نفر حق‌الناس است و مراقبت از رای واجب شرعی است، از همین رو مراقبت از رای مردم را وظیفه شرعی خود می‌دانیم و امیدوارم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم.

وی افزود: قوانین هیات نظارت کشور از اسفند ماه به ما ابلاغ شده و از همان موقع کار خود را راسما آغاز کرده‌ایم. در هر صندوق ثابت و سیار یک بازرس ثابت داریم که بیش از هفت جلسه آموزشی از طریق وبینار گذرانده‌اند. برای هر 15 شعبه یک سربازرس داریم که مدیریت وظایف بازرسان در شعب را بر عهده دارند. علاوه بر آن برای 100 تا 150 صندوق نیز بازرسی جداگانه داریم که نقطه اتصال هیات بازرسی استان و هیات نظارت کشور هستند.

 رییس هیات بازرسی انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: اگر به هر دلیلی از عوامل اجرایی انتخابات شکایتی شود، وظیفه داریم از آنان دفاع کنیم و اگر جرم و تخلفی از سوی دست‌اندرکاران رخ دهد آن را بررسی خواهیم کرد.

پوراسدی گفت: یک اپلیکیشن موبایل جهت سرعت در اطلاع‌رسانی توسط مرکز راه‌اندازی شده که تمام بازرسان به آن دسترسی دارند. بازرس شعبه در صورت مشاهده موردی می‌تواند به صورت آنلاین آن را به صورت آنلاین گزارش دهد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha