• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400032921691
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

یک مسئول در خراسان جنوبی:

آنچه توسعه بازارهای صنایع دستی را در کشورهای همسایه دچار چالش می‌کند

آنچه توسعه بازارهای صنایع دستی را در کشورهای همسایه دچار چالش می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ما هنور نتوانسته‌ایم آن چنان که باید با کشورهای همسایه برای معرفی صنایع دستی خود ارتباط بگیریم و اگر ارتباطی هم وجود دارد، آن قدر هزینه‌ها بالاست که به نفع صنعتگر نیست.

حسین عباس زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی صنعتگران، مسئله فروش و تأمین مواد اولیه است‌.

وی با بیان اینکه تورم و نوساناتی که در بازار اتفاق افتاده، صنعتگران را با مشکلاتی روبه رو کرده است، افزود: برای رفع مشکل تهیه مواد اولیه نیازمند زیرساخت‌ها و فراهم شدن شرایط در استان هستیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه اتحادیه صنایع دستی خراسان جنوبی بیشتر از این‌ها باید دغدغه داشته باشد، تصریح کرد: جامعه فعالان صنایع دستی باید بیشتر همکاری داشته باشند و همچنین شرکت‌های تعاونی می‌توانند در بحث تهیه مواد اولیه این کار را انجام دهند.

عباس زاده با بیان اینکه حتی دولت هم به شرکت‌هایی که با موضوعیت تهیه مواد اولیه باشد تسهیلات ویژه می‌دهد و از طریق اداره کار این اتفاق رخ می‌دهد، تصریح کرد: متاسفانه در استان ما کمتر شرکت تعاونی با این موضوع راه‌اندازی شده و یکی از ضعف‌های عمده ارتباط بین دولت اتحادیه صنایع دستی خراسان جنوبی و شرکت‌های تعاونی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی همکاری بهتری دارند و ما اتحادیه صنایع دستی را بسیار کم رنگ می‌بینیم، اظهار کرد: این یک مشکل اساسی است که متاسفانه اتحادیه نقش یک تسهیل‌گر را در تهیه مواد اولیه اجرا نمی‌کند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مواد اولیه هنگامی که گران می‌شود از دست صنعتگر خارج شده و نمی‌تواند کنترل بازار را به دست بگیرد، تصریح کرد: باید از مسیر بهتر و با نظارت بیشتر دولت بتوانیم کنترل داشته باشیم.

عباس زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگی که کرونا ایجاد کرد این بود که ارتباط بین فروشنده و خریدار را به حداقل رساند، اظهار کرد: ما هنوز موفق نشدیم از سال گذشته نمایشگاه صنایع دستی برگزار کنیم؛ خصوصا در فروردین ماه 98 با افت شدید قیمت، ارتباط بین تولیدکننده و خریدار برقرار نشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بازارچه‌های استان در سال ۹۸ کلا تعطیل بود و در سال ۹۹ حداقل غرفه‌ها بارعایت پروتکل‌ها باز بود که این جوابگوی صنعتگران ما نیست، تصریح کرد: برای رفع این مشکل یک بازار صنایع دستی در فضای مجازی تحت عنوان نمایشگاه مجازی صنایع دستی با همراهی موسسه فرهنگی هنری عرفان و اپلیکیشن معرفی رشته‌ها و تولیدکنندگان صنایع دستی با همراهی موسسه فرهنگی هنری ماهور در ۲۷ خرداد همزمان با  روز جهانی صنایع دستی  رونمایی شد که فرصت بسیار مناسبی را برای صنعتگران و هنرمندان استان ایجاد می‌کند تا هنرمندان بتوانند استفاده کنند و تولیداتشان را در قالب عکس و یا چیدمان غرفه معرفی کنند تا این تولیدات در سطح جهانی معرفی شود.

عباس زاده ادامه داد: این امر نیازمند این است تا سطح اطلاع رسانی ارتقاء یابد و در این راستا از اصحاب رسانه خواستاریم که در معرفی صنایع دستی، بازارچه‌های فروش و اپلیکیشن‌ها کمک کنند تا صنعتگران بتوانند تولیداتشان را ارائه دهند و فروش خوبی داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل با کشورهایی مانند افغانستان در حوزه صنایع دستی، افزود: این دو کشور می‌توانند در برگزاری نمایشگاه‌ها و تبادل کالا به کالا در حوزه صنایع دستی نقش داشته باشد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: اما از طرفی نمایشگاه‌هایی که اعلام می‌شود از طریق صنعت، معدن و تجارت در کشور افغانستان با هزینه‌های بسیار بالایی است و این هزینه‌ها شاید برای هنرمندان و صنعتگران ما قابل پرداخت نباشد؛ همه این موارد از عواملی است که ارتباط با همسایه را دچار چالش می‌کند و باید برای این فکری برداشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha