• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400033022809
  • خبرنگار : 71592

پس از دو بار تعویق

انتخابات اتیوپی فردا برگزار می‌شود/گوترش خواهان تضمین آزادی در انتخابات شد

انتخابات اتیوپی فردا برگزار می‌شود/گوترش خواهان تضمین آزادی در انتخابات شد

دبیرکل سازمان ملل در آستانه انتخابات سراسری اتیوپی که قرار است فردا دوشنبه برگزار شود، از مقامات و رهبران این کشور خواست، آزادی در انتخابات را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، گوترش معتقد است این انتخابات در فضای سیاسی و امنیتی پیچیده‌ای برگزار می‌شود و از همه افراد ذیربط خواست از هرگونه اقدام خشونت آمیز یا تحریک آمیز پرهیز کنند.

در این بیانیه آمده است که "گوترش از رهبران و شرکت کنندگان در انتخابات می‌خواهد همبستگی اجتماعی را تقویت و انزجار را کنار بگذارند. اختلافات انتخاباتی نیز باید از طریق گفتگو و شبکه‌های قانونی حل و فصل شود."

قرار است روز دوشنبه انتخابات سراسری در اتیوپی در سایه جنگ و گرسنگی در شمال کشور و تردیدهای جدی درباره شفافیت انتخابات برگزار شود. انتخابات همچنین در برخی مناطق از جمله در منطقه تیگرای که سال گذشته صحنه نبرد خونین شورشیان با نیروهای دولتی بود، فعلا برگزار نمی‌گردد. برخی احزاب مخالف این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی هنگام دستیابی به این پست وعده داده بود انتخاباتی را ترتیب دهد که دموکرات ترین در تاریخ دومین کشور بزرگ آفریقا از حیث جمعیت باشد.

وی که برنده جایزه صلح نوبل است و صدها بازداشتی سیاسی را آزاد کرده، تلاش دارد پس از سه سال انجام تغییرات چشمگیر در کشور که با ناآرامی‌های خشونت آمیز همراه بود، اکثریت آراء مردمی را به دست آورد.

احمد در پی اعتراضات علیه دولت به قدرت رسید و برنامه اصلاحات دموکراتیک او که شامل تعهد برای برگزاری رقابتی ترین انتخابات در تاریخ اتیوپی بود، مورد تحسین قرار گرفت.

انتخابات سراسری اتیوپی تاکنون دو مرتبه یکبار به دلیل شیوع کرونا و بار دوم جهت دادن فرصت بیشتر به کمیته انتخابات به تعویق افتاد اما احمد از واجدان شرایط خواست در "روز تاریخی ۲۱ ژوئن" حضور گسترده داشته باشند.

خیابان‌های آدیس آبابا با پلاکاردها و بنرهای حزب حاکم و احزاب مخالف پر شده است و جنبش‌های سیاسی در یک اقدامی بی سابقه در روز پایانی کمپین انتخاباتی تجمعاتی ترتیب دادند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha