• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1400033022990
  • منبع : ستاد مبارزه با مواد مخدر

شیوه‌نامه «ترویج و تسهیل استفاده از بوپرنورفین در درمان اختلال مصرف مواد» تهیه می شود

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تهیه و ارائه شیوه‌نامه «ترویج و تسهیل استفاده از داروی بوپرنورفین و فرآورده‌های آن در درمان اختلال مصرف مواد در ایران» خبر داد که در صورت تایید کمیته درمان، برای طرح در جلسه آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، هشتادمین جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت و با حضور کلیه اعضاء و با سه دستور کار برگزار شد و در ابتدا دبیر کمیته، دکتر تویسرکان‌منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از دستور کار اول، مبنی بر تهیه و ارائه شیوه‌نامه «ترویج و تسهیل استفاده از داروی بوپرنورفین و فرآورده‌های آن در درمان اختلال مصرف مواد در ایران» با استناد بند ۳ مصوبات هفتادوششمین جلسه کمیته درمان سخن گفت که در صورت تایید کمیته درمان، برای طرح در جلسه آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال می شود.
این شیوه‌نامه مشتمل بر مقدمه، هدف، دامنه کاربرد، تعاریف، فرایند انجام طرح، وظایف، راهکارها، نظارت، برخورد با تخلفات و پیوست‌ها (برنامه‌های عملیاتی) مراکز درمانی است.


دستور کار دوم با موضوع پروپوزال «گسترش خدمات درمان، بازتوانی و کاهش آسیبِ اختلال مصرف مواد در شبکه بهداشتی درمانی کشور» و با هدف «افزایش دسترسی افراد آسیب پذیر به امکانات عمومی درمان، بازتوانی و کاهش آسیب اختلال مصرف مواد با بهره‌گیری از شبکه گسترده بهداشتی درمانی کشور» مطرح شد که در نهایت با کلیات این طرح موافقت شد.

در ادامه دکتر شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های معاونت درمان وزارت بهداشت به دستور کار سوم با موضوع صدور ابلاغ دستورالعمل اجرایی توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل توسط سازمان غذا و دارو پرداخت و به مغایرت آن با مصوبات کمیته درمان اشاره کرد که در پایان مقرر شد این موضوع در جلسات کمیته درمان مطرح شود و سازمان غذا و دارو صرفاً در چارچوب مصوبات کمیته عمل کند.


در ادامه پس از بحث و بررسی با نظر اعضای کمیته مصوب شد که شیوه‌نامه «ترویج و تسهیل استفاده از داروی بوپرنورفین و فرآورده‌های آن در درمان اختلال مصرف مواد در ایران» به تایید کمیته رسیده و برای تصویب به ستاد مبارزه با موادمخدر ارسال شود.


همچنین مقرر شد به منظور گسترش خدمات درمان، بازتوانی و کاهش آسیبِ اختلال مصرف مواد در شبکه بهداشتی درمانی کشور در مناطقی از استان‌های سراسر کشور که بخشِ خصوصیِ فعال ندارد و یا امکانات موجود پاسخگوی نیازهای جامعه تحت پوشش نیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نظر معاونت بهداشتی و رعایت الزامات شبکه اقدام به ارایه خدمات درمان، بازتوانی و کاهش آسیب از طریق شبکه بهداشت به مددجویان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر دچار اختلال مصرف مواد نماید که برنامه عملیاتی این مصوبه ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ توسط کمیته درمان تهیه، تصویب و ابلاغ می‌شود.

همچنین در خصوص دستورالعمل نحوه توزیع داروهای تحت کنترل مقرر شد سازمان غذا و دارو مطابق مصوبات هفتاد و پنجمین جلسه کمیته درمان، کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی عمل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha