• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400033123557
  • خبرنگار : 50436

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان مطرح کرد

تعداد بالای دام خراسان رضوی نسبت به مراتع

تعداد بالای دام خراسان رضوی نسبت به مراتع

ایسنا/خراسان رضوی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع در سطح استان وجود دارد، گفت: میزان دامی که در استان داریم نسبت به میزان مراتع زیاد است؛ بنابراین دائما در حال کنترل و پیشگیری هستیم که اقدامات چرای دام  از حدود مشخص‌شده در پروانه‌ها تجاوز نکند و با انجام احیاء، از نابودی پوشش گیاهی و ایجاد گرد و غبار جلوگیری شود.

علی شکاری در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار سطح استان، تقریبا  ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع ملی و طبیعی است و از این میزان، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: تقریبا عمده مراتع در سطح استان ممیزی شده و برای هر مرتع پروانه چرای دام صادر می‌شود؛ به این صورت که هر مرتعی که در آن تعدادی دامدار به فعالیت مشغول هستند، به عنوان یک سامانه عرفی می‌شناسیم که نقشه، محدوده و حدود بهره‌برداری‌ آن‌ها مشخص شده و برای آن‌‎ها پروانه چرا صادر می‌شود. به دلیل موضوع احیاء مراتع منطقه، پروانه چرا در هر سال برای هر گوسفند رقم جزئی اخذ شده و وارد خزانه دولت می‌شود و بعد در قالب اعتبارات ماده ۱۳ برمی‌گردد تا هر ساله بتوانند برای انجام احیاء استفاده کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه سازمان با هدف استمرار در تولید وبهره‌برداری اصولی از مراتع، تهیه طرح مرتع‌داری برای هر سامانه را الزامی دانسته و اعلام نموده که برای تمامی این سامانه‌های عرفی با مشارکت بهره‌برداران، تهیه طرح مرتع‌داری انجام بگیرد، گفت: بخش عمده‌ای از این اتفاق صورت گرفته و اطلاع‌رسانی کامل به مرتع‌داران در سطح استان انجام گرفته و استقبال نیز خوب است.

شکاری در این خصوص افزود: وقتی طرح در کمیته فنی اداره کل تصویب شد، نمایندگان خود مردم عرصه مورد نظر را تحویل گرفته، پروانه قبلی باطل شده و پولی از آن‌ها اخذ نمی‌شود. خود نمایندگان مبلغی را جمع کرده و در عرصه خود احیاء انجام می‌دهند؛ یعنی دیگر به این صورت نیست که رقمی اخذ شده، وارد خزانه دولت شود و دوباره در قالب یک ردیف اعتباری برای احیاء برگردد.

وی ادامه داد: پس از اینکه تهیه طرح صورت می‌گیرد، ما صرفا به عنوان کنترل و مدیریت چرا، نظارت می‌کنیم تا افراد به اندازه ظرفیت مرتع، از آن برای چرای دام‌ها استفاده کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه «میزان دامی که در استان وجود دارد، نسبت به میزان مراتع زیاد است» بیان کرد: بنابراین دائما در حال کنترل و پیشگیری هستیم که اقدامات چرای دام  از حدود مشخص‌شده در پروانه‌ها تجاوز نکند و با انجام احیاء، از نابودی پوشش گیاهی و ایجاد گرد و غبار جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه دام‌های عشایری که بخش زیادی از تولید پروتئین کشور را به عهده دارند، حدودا ۷۰ درصد از علوفه‌ آن‌ها از مراتع تامین می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل ما باید چرای دام‌ها را کنترل کنیم تا در تولید پروتئین که به مراتع بستگی دارد، مشکلی ایجاد نشود.

شکاری در ادامه با اشاره به مصوبه ۱۷ دی سال ۹۲ هیات وزیران مبنی بر اینکه به مدت ۱۰ سال بهره‌برداری چوبی از جنگل‌‎های هیرکانی شمال به دلیل بازیابی جنگل ممنوع شده است، اظهار کرد: در کشور سالانه به طور میانگین حدود ۷ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز کشور قبل از اجرای طرح تنفس ازجنگل‌های شمال تامین می‌شد و مابقی نیاز که چیزی در همین حدود است از سایر نقاط کشور و بخشی نیز با واردات تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در داخل شهر، قطع درختان شاخه‌دار، کج و... با اجازه شهرداری انجام می‌شود؛ مابقی فرآیند بهره‌برداری چوب با مجوز سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد. حمل هرگونه چوب یا زغال هم تحت کنترل و نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است؛ یعنی هرگونه حمل و نقل چوب خام باید با مجوز این سازمان باشد .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: اگر فردی درخواست قطع چوب در اراضی باغی دارد، به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کرده، مجوز برای قطع درختان پوسیده را می‌گیرد و برداشت می‌کند.

شکاری در خصوص کنترل بهره‌برداری چوب گفت: از سال پیش سامانه‌ای راه‌اندازی شده است و تمامی اطلاعات این اقدامات باید در سامانه ثبت شود؛ نام شخصی که مجوز قطع درخت را داده، مسیر حمل چوب‌ها، اطلاعات راننده و خودرو و تاریخ حمل هم که معمولا ۲۴ تا ۷۲ ساعت است، همه در این سامانه کاملا مشخص و ثبت شده و برگه‌ای به عنوان مجوز حمل صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: از آنجایی که در سال‌های گذشته نظارت بر بهره‌برداری‌ها به این شکل منظم صورت نمی‌گرفت، آمارهای گذشته خیلی دقیق نیست، اما از سال ۹۹ که این سامانه راه‌اندازی شد، این مسئله تاحدود زیادی تحت کنترل و آمار روزانه قابل ارائه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در کنار این ضوابط در بحث کنترل و نظارت، طرح‌هایی برای کمک به مردم وجود دارد، گفت: به طور مثال طرحی با عنوان زراعت چوب داریم. در این طرح در مکان‌هایی که آب مازاد و شرایط خوبی وجود دارد، ما عرصه ملی را در قالب طرح‌هایی مصوب و از طریق مزایده عمومی در اختیار افراد قرار می‌دهیم و افراد می‌توانند در آنجا احیاء و درخت‌کاری انجام دهند، با اخذ مجوز از این اداره، کل درختان را قطع کنند و فروش چوب داشته باشند و درآمد خوبی هم از این طریق کسب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha