• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400033123674
  • خبرنگار : 50163

جنگ پروانه‌های دم‌طلایی با جنگل‌های بلوط در ولیدر طارم

جنگ پروانه‌های دم‌طلایی با جنگل‌های بلوط در ولیدر طارم

ایسنا/زنجان ۲۵۰ هکتار از جنگل‌های بلوط ولیدر به آفت پروانه دم‌طلایی آلوده شده است.

یکی از مهم‌ترین آفات درختان بلوط، پروانه دم‌طلایی است که در برخی از سال‌ها خسارت شدیدی را به این درختان وارد می‌کند و نحوه خسارت آفت برگ‌خوار بلوط دم‌طلایی بر اثر تغذیه لاروها به ویژه لاروهای سنین آخر از برگ‌ها بوده، به طوری که با تنیدن تار دور برگ‌ها، لانه‌های زمستان‌گذرانی برای خود می‌سازند.

لاروها معمولاً در طول روز از برگ‌ها تغذیه کرده و شب‌ها را در لانه‌ها می‌گذرانند. با رشد لاروها و بزرگ‌تر شدن آن‌ها و به دلیل کمبود جا، لانه‌ها بزرگ‌تر شده و یا در قسمت‌های دیگر لانه‌های جدیدی که مانند کیسه‌های سفیدی بر روی درختان آویزان است، ایجاد می‌شود.

در خردادماه تغذیه لاروها از برگ درختان میزبان به حدی می‌رسد که اغلب درختان عاری از برگ شده و شکل پاییزی به خود می‌گیرند که این عمل سبب رکود در رشد و تضعیف درختان می‌شود. در اواخر خرداد نیز که مرحله شفیره‌گی آفت آغاز می‌شود، درختان فرصت تجدید حیات دوباره پیدا کرده ولی در اواسط  شهریورماه، لاروهای سنین اولیه و تازه از تخم خارج شده و مجدداً شروع به تغذیه از برگ‌ها می‌کنند.

لاروهای سن اولیه و تازه از تخم خارج شده برای خود لانه‌های زمستان‌گذرانی جدیدی ایجاد کرده و از لانه‌های موجود و قدیمی استفاده نمی‌کنند که نتیجه همه موارد فوق، کاهش باردهی و در نتیجه خسارت به باغ‌داران است.

کرم‌های برگ‌خوار پس از تبدیل به پروانه موجب عوارض پوستی می‌شوند که یکی از عوارض مهم این آفت، خارش و حساسیت‌های پوستی در انسان و ایجاد تاول و جوش است که حتی بدون تماس مستقیم و فقط با قرار گرفتن در محیط آلوده، فرد دچار آن می‌شود. دوره زندگی پروانه دم‌طلایی دارای چهار مرحله شامل حشره بالغ، تخم، لارو و شفیره است.

این روزها جنگل‌های بلوط طارم به جنگ آفت پروانه دم‌طلایی رفته‌اند، زیرا این آفت به باغات حاشیه جنگل در منطقه ولیدر که اکثر آن‌ها باغ سیب و گیلاس است، خسارت سنگینی وارد می‌کند.

در همین رابطه رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به آلودگی جنگل‌های بلوط ولیدر به این آفت، اظهار می‌کند: از میان حدود ۸۰۰ هکتار جنگل در این منطقه تنها حدود ۲۵۰ هزار هکتار از آن به آفت پروانه دم‌طلایی آلوده شده که این آلودگی در حال حاضر به باغات پایین‌دست نرسیده است.

مهدی آرمیون با یادآوری اینکه وقتی لاروهای این آفت وارد مرحله زمستان‌گذرانی می‌شوند، فرصت مناسبی برای کنترل و مبارزه با آن است، تصریح می‌کند: بهترین روش مبارزه با آفت پروانه دم‌طلایی، مبارزه مکانیکی است که با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه امکان سم‌پاشی و کنترل بیولوژیکی برای این آفت و نیز امکان ورود سم‌پاش و تراکتور به منطقه فوق میسر نیست.

وی به مبارزه انجام شده طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ علیه آفت پروانه دم‌طلایی اشاره کرده و می‌گوید: باغ‌داران منطقه ولیدر پس از هجوم پروانه دم‌طلایی از جنگل‌های ولیدر به باغات‌شان برای مبارزه با آن اقدام به سم‌پاشی کردند اما با توجه به سیکل زندگی این آفت و نوع زیست آن، سموم تاثیر چندانی برای از بین بردن آن نداشت.

این مسئول تاکید می‌کند: در همین راستا و برای نابودی این آفت، همه لاروها و لانه‌ها بریده و جمع‌آوری شد که این روش بسیار مثمرثمر واقع شده بود و به همین سبب باغ‌داران سموم را کنار گذاشته و از طریق کنترل مکانیکی اقدام به پاک‌سازی باغات خود کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha