• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400033123682
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:

سرعت گرایش به مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است

سرعت گرایش به مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است

ایسنا/اصفهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به تغییر ماهیت مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی و روانگردان در دنیا و در ایران، گفت: مصرف مواد مخدر سنتی همچنان بیشتر از مواد مخدر صنعتی است، اگرچه سرعت گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر است.

محسن یارمحمدیان، امروز (دوشنبه_۳۱خردادماه) در نشست خبری، اظهار کرد: هر سال ۲۶ ژوئن، پنجم تیرماه توسط مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر معرفی شده و در تمام دنیا این روز تبدیل به روزی برای تمرکز و توجه بیشتر به یکی از مهمترین گرفتاری های بشر یعنی اعتیاد می شود.

وی با اشاره به پیش بینی و اجرای برنامه هایی در طول هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور و استان اصفهان، گفت: چند سال پیش مسئولان در کشور به این نتیجه رسیدند که معضل اعتیاد، اولین، مهمترین و اولویت دارترین آسیبی است که باید به آن توجه شود، چراکه علت و معلول بسیاری از آسیب های دیگر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه هر سال شعاری توسط سازمان ملل برای این روز تعیین می شود، گفت: شعار امسال "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم" است که در راستای تحقق این شعار رسانه ها می توانند نقش پررنگی داشته باشند.

وی شناسایی اموال قاچاقچیان را از مسائل بسیار مهم در مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: شناسایی اموال قاچاقچیان به قدری اهمیت دارد که قاچاقچیان حاضرند خودشان کشته شوند، ولی اموالشان حفظ شود. در این راستا کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان در استان شکل گرفته شده که رئیس این کمیته دادستان اصفهان است.

۲ تا ۳ هزار زن معتاد در استان اصفهان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه در کل دنیا شاهد درگیری بیشتر زنان و افراد کم سن و سال و تغییر ماهیت مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی و روانگردان هستیم، گفت: این موضوع در کشور ما هم تاثیر می گذارد و اگرچه مصرف مواد مخدر صنعتی هنوز بیشتر از سنتی نیست، اما سرعت گرایش به مواد صنعتی بیشتر است.

یارمحمدریان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره نرخ شیوع اعتیاد در زنان گفت: به طور میانگین گفته می شود زنان ۱۰ درصد معتادان را تشکیل می دهند، اما در استان اصفهان این طور نیست و شرایط بهتر است. پیش بینی ما وجود حدود ۲ تا ۳ هزار زن معتاد است که خیلی پایین تر از میانگین ۱۰ درصدی دنیا است با این حال هنوز از وضعیت موجود راضی نیستیم.

تقویت گلوگاه های شرق و جنوب در استان

یارمحمدیان با بیان اینکه مبادی ورود قاچاق در استان با جدیت رصد و اقدامات زیادی برای شناسایی و جلوگیری از ورود مواد مخدر به استان انجام می شود، گفت: گلوگاه شرق و جنوب در شهرستان‌های شهرضا و نائین را تقویت کرده ایم، با این وجود طبیعتا سود سرشار قاچاق و افرادی که نبوغ خود را برای این کار استفاده می کنند باعث می شود همچنان با معضل قاچاق مواجه باشیم، به طوری که تفاوت ۶۰۰ برابری نرخ مواد مخدر در پشت مرزهای ایران با نرخ پشت مرزهای ترکیه، انگیزه تلاش بیشتر افراد برای قاچاق مواد مخدر می شود.

وی با یادآوری اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر برای چندمین بار بعد از انقلاب اصلاح می شود و برای اولین بار به مجلس شورای اسلامی می رود، تصریح کرد: در تمام استان ها کمیته هایی تعیین و از دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر نظرخواهی شد تا بتوانیم به سمت مبارزه بهتر با این معضل خانمان سوز برویم. از جمله اصلاحات پیشنهادی این است که هیات وزیران باید جرم بودن مواد مخدر را مصوب کند، درحالی که سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مواد مخدر جدید وارد کشور می شود و فرصتی برای تعیین جرم در هیات وزیران نیست، بنابراین در قانون جدید این کار به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته آشپزخانه های تولید مواد مخدر صنعتی کشف و برخوردهای بسیار شدیدی با آن ها انجام شد تا کم کم این آشپزخانه ها محدود و تا حدود زیادی کنترل شد، در عین حال که هم اکنون افغانستان به شدت به سمت تولید مواد صنعتی رفته است و این کار دیگر به ندرت در داخل کشور انجام می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha