• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400033123756
  • خبرنگار : 30054

روش های درمان اندومتریوز

روش های درمان اندومتریوز

در بیماران با مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک که تحت ای وی اف قرار می گیرند، به دلیل تحریک بیش از حد تخمدان و تولید تعداد زیادی فولیکول تخمدانی، مشکل سندرم هایپر استیمیولیشن به وجود می اید. سندرم هایپراستیمیولیشن یا تحریک بیش از حد تخمدان منجر به تجمع مقادیر زیادی مایع داخل حفره لگن می شود در نتیجه بیمار دچار درد شکم می شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت دکتر فاطمه سروی، راه های درمانی اندومتریوز شامل موارد زیر هستند:

داروهای مسکن:

مسکن های معمولی شامل داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا مسکن های قوی تر با تجویز پزشک.

هورمون ها:

درمان می تواند شامل هورمون درمانی مانند قرص های ضد بارداری، هورمون آزادکننده گونادوتروپین و موارد دیگر باشند. گاهی جای گذاری آیودی های هورمونی نیز توصیه می شوند.

جراحی:

جراحی اولیه تنها سعی در برداشتن نواحی مبتلا به اندومتریوز  را دارد اما هیسترکتومی همراه با برداشتن هر دو تخمدان نیز ممکن است لازم شود. جراحی از روشهای درمانی است اما تنها در صورتی که دیگر درمان ها موثر نباشند، درنظر گرفته می شود. درمان ناباروری ناشی از اندومتریوز معمولا با استفاده از آی وی اف IVF توصیه می شود.

ای وی اف نوعی از روش های پیشرفته کمک باروری است که برای درمان ناباروری استفاده می شود. ناباروری به دلیل اختلال اسپرم، اندومتریوز، اختلال تخمک گذاری و بسته بودن لوله های فالوپ به روش لقاح ازمایشگاهی یا ای وی اف قابل درمان است.

در روش ای وی اف ابتدا تحریک تخمک گذاری انجام می شود و در هر تخمدان چندین فولیکول تخمک گذاری تولید می شود.

در مرحله بعدی بیمار برای تخلیه تخمک ها به اتاق عمل برده می شود و تحت بیهوشی جنرال با کمک سونوگرافی واژینال هر کدام از فولیکول های تخمدان تخلیه شده و تخمک حاصل شده داخل لوله های مخصوص ازمایشگاهی به بخش جنین شناسی تحویل داده می شود.

در قسمت جنین شناسی اسپرم به داخل تخمک لقاح داده می شود و جنین حاصل شده بر اساس آمادگی اندومتر به داخل رحم انتقال داده می شود.

مهمترین عوارض آی وی اف

ای وی اف از جمله جراحی های با عوارض بسیار کم می باشد. از مهم ترین عوارضی که ممکن است پس از ای وی اف بیمار را درگیر کند، عبارت است از:

۱- خونریزی لگنی در اثر اسیب عروق، عفونت لگنی و ابسه

اغلب بعد از ای وی اف در بیماران دچار کیست اندومتریوز اتفاق می افتد، پیچ خوردن تخمدان ها و در اخر سندرم هایپراستیمولیشن که در بیماران دارای تخمدان پلی کیستیک اتفاق می افتد.دراکثر بیمارانی که تحت عمل ای وی اف قرار گرفته اند به دلیل خونریزی بسیار مختصر داخل لگن هنگام تخلیه فولیکول ها درد اندک پس ازعمل طبیعی می باشد و نباید موجب نگرانی بیمار شود. معمولا در طی حداقل سه اول پس از جراحی این دردهای مختصر گزارش می شود.

۲- بیمارانی با مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک

در بیماران با مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک که تحت ای وی اف قرار می گیرند، به دلیل تحریک بیش از حد تخمدان و تولید تعداد زیادی فولیکول تخمدانی، مشکل سندرم هایپر استیمیولیشن به وجود می آید. سندرم هایپراستیمیولیشن یا تحریک بیش از حد تخمدان منجر به تجمع مقادیر زیادی مایع داخل حفره لگن می شود در نتیجه بیمار دچار درد شکم می شود.

این نوع خاص از درد شکم اغلب از سومین روز پس از تخمک گیری شروع می شودو تا یک هفته به حداکثر می رسد. در صورتی که بیمار از این نوع دردها شاکی باشد باید به پزشک مراجعه کرده و سونوگرافی واژینال انجام شود.

در صورت تجمع مایع فراوان داخل شکم و لگن، تحت گاید سونوگرافی مایع داخل لگن تخلیه شده و با به کارگیری اقدامات خاص درد بیمار کنترل خواهد شد.

در صورت به وجود امدن ابسه تخمدان یا عفونت های لگنی، دردهای مزمن لگن حداقل پس از دو هفته از جراحی موجبات ناراحتی بیمار را فراهم می کنند. با انجام سونوگرافی واژینال موقعیت آبسه تخمدان ها مشخص می شود و با اقدامات جراحی و مصرف انتی بیوتیک های وسیع الطیف درمان انجام می شود.

درمان ناباروری به روش آی وی اف یک روش درمانی اثرگذار بوده، که عوارض ناشی از آن قابل کنترل خواهد بود. مادر شدن غیرممکن نیست، در صورتی‌که که به هر دلیل قادر به بارداری نیستید شما می‌توانید برای مشاوره در خصوص انجام آی وی اف موفق  به دکتر فاطمه سروی، پزشک مجرب زنان و زایمان در غرب تهران ( دارنده فلوشیپ فوق تخصصی نازایی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، عضو انجمن نازایی اروپا و آمریکا، دانشیار دانشگاه تهران) مراجعه نمایید.

۳- پیچ خوردن تخمدان ها

از مهمترین و خطرناک ترین علل درد پس از ای وی اف، پیچ خوردن تخمدان ها می باشد. به علت بزرگ شدن سایز تخمدان ها، این اعضا از موقعیت لگنی وارد شکم شده و آزادانه قادر به پیچ خوردن دور محور خود هستند. در صورت پیچ خوردن تخمدانها جراحی لاپاراسکوپی انجام شده و تخمدانها به وضعیت درست بازگردانده می شوند. جهت جلوگیری از این اتفاق بیماران باید به این توصیه هاعمل کنند: استفاده از سرویس بهداشتی فرنگی، استفاده از رژیم غذایی پر فیبر یا ملین جهت جلوگیری از یبوست و در تا حد امکان اجتناب از نزدیکی جنسی.

حرف آخر

اکثر زمان ها اشخاص بعد از جابجایی جنین دچار ترس و اضطراب می گردند. مطالعه کتاب ها و دیدن فیلم های کمدی و یا ایجاد فضای شاد در منزل می‌تواند بر روی داشتن یک آی وی اف موفق  تأثیر گذارد. از این رو دانشمندان برای بررسی تأثیر خنده بر نتیجه IVF، وضعیت ملاقات اشخاص را بعد از جابجایی جنین با افرادی که آن ها را می خنداند را فراهم کرده اند که نتیجه ها نشان داده که شانس بارداری کسانی که بعد از انتقال جنین با چنین افرادی ملاقات کرده اند نسبت به کسانی که با افراد اخمو و غمگین و استرسی ملاقات کرده اند دو برابر بیشتر می باشد.

شماره های تماس جهت رزرو: 88087542-021 و 09195934458 و 09195600342

منبع: دکتر فاطمه سروری

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha