• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400033123768
  • منبع : نمایندگی قزوین

رشد بیش از ۶۴ درصدی ذخیره‌سازی خون بندناف در قزوین

رشد بیش از ۶۴ درصدی ذخیره‌سازی خون بندناف در قزوین

ایسنا/قزوین مدیر بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی قزوین اعلام کرد: شاهد رشد بیش از ۶۴ درصدی در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در بهار سال ۱۴۰۰ نبست به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم و این حاکی از علاقه‌‎مندی خانوده‌ها و آگاه‌سازی در خصوص این گنجینه با ارزش است.

فاطمه دولتخواه در گفت‌وگو با ایسنا در تعریف خون بندناف اظهار کرد: بندناف و جفت ارگان‌هایی برای تبادل موادغذایی بین جنین و مادر هستند که بعد از تولد نوزاد به‌عنوان زباله بیولوژیک  دور ریخته می‌شوند درحالی که دانشمندان امروزه دریافته‌اند خون موجود در بندناف سرشار از سلول‌های بنیادی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار رود.

وی ادامه داد: در بانک خون بندناف، نمونه خون جمع‌آوری شده و سلول‌های بنیادی موجود در آن پس از انجام آزمایشات و پردازش سلولی در تانک‌های مخصوص در دمای ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد برای مدت طولانی نگهداری می‌شود تا در زمان نیاز، مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر بانک خون بندناف قزوین در خصوص موارد استفاده خون بندناف خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما بیماری‌هایی نظیر سرطان‌های خون، سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، انواع کم‌خونی‌های مادرزادی که منشأ خونی دارند با سلول‌های بنیادی خون بندناف قابلیت درمان دارند.

وی تصریح کرد: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به‌منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است و امید آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک بیماری‌های همچون دیابت، آلزایمر، پارکینسون فلج مغزی، سکته مغزی، بازسازی استخوان، MS و اوتیسم با خون بندناف درمان شود.

دولتخواه با اعلام اینکه بانک خون بندناف رویان از بهمن ۱۳۹۲ فعالیت خود را در قزوین آغاز کرده است، بیان کرد: با پیشرفت علم و فناوری و همچنین افزایش دانش و آگاهی بشری در خصوص اهمیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی شاهد رشد بیش از ۶۴ درصدی در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در بهار سال ۱۴۰۰ نبست به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم و این حاکی از علاقه‌‎مندی خانوده‌ها و آگاه‌سازی در خصوص این گنجینه با ارزش بوده است.  

مدیر بانک خون بندناف قزوین در پایان یادآور شد: هم‌استانی‌ها برای عضویت در بانک خون بند ناف رویان می‌توانند با شماره‌های ۳۳۲۴۲۳۳۴-۰۲۸ و ۰۹۱۰۴۶۹۸۶۹۵  تماس بگیرند و یا حضوری به بانک خون بندناف قزوین واقع در سبزه‌میدان، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، روبه‌روی کوچه حمام پاک، مجتمع پزشکی جهاددانشگاهی قزوین مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha