• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400033123863
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان مطرح کرد؛

کمبود ظرفیت پذیرش متعادان متجاهر در اصفهان

کمبود ظرفیت پذیرش متعادان متجاهر  در اصفهان

ایسنا/اصفهان کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، گفت: تعداد مراکز ماده ۱۶ بسیار محدود است و در حال حاضر دو مرکز داریم که در شرایط کرونا ظرفیت هر مرکز ۲۰۰ معتاد است، در حالی که در مقابل ۲ تا ۳ هزار معتاد متجاهر، ظرفیت ۴۰۰ نفری این دو مرکز کافی نیست.

افسانه مطلب زاده امروز (دوشنبه-۳۱ خردادماه) در نشست خبری با خبرنگاران، با تاکید براینکه درمان به دو معنای کلی علاج یا کنترل شرایط است، اظهار کرد: در مورد اعتیاد برای رسیدن به درمان همیشه ناموفق هستیم، چون اعتیاد بیماری نیست که با گذشت یک دوره تمام شود، بلکه باید کنترل شود.

وی به فعالیت مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر برای کنترل اعتیاد اشاره و تصریح کرد: مراکز ماده ۱۵ مراکزی هستند که شخص داوطلبانه مراجعه و تحت درمان قرار می گیرد، درحالی که مراکز ماده ۱۶ برای افرادی است که تمایل به درمان ندارند، اما توسط پلیس دستگیر و نگهداری می شوند.

به گفته وی، تعداد مراکز ماده ۱۶ بسیار محدود است و در حال حاضر دو مرکز داریم که در شرایط کرونا ظرفیت هر مرکز ۲۰۰ معتاد است، در حالی که در مقابل ۲ تا ۳ هزار معتاد متجاهر، ظرفیت ۴۰۰ نفری این دو مرکز کافی نیست.

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه ۸ مرکز تحت عنوان مراکز ماده ۱۵ داریم که اصلی ترین آنها کمپ ها و مراکز "ام. ام. تی" است، گفت: نزدیک به ۴۸۰ مرکز "ام ام تی" یا درمان متادون به عنوان یک درمان نگه دارنده در استان داریم.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید براینکه درمان جسمی تنها یک بخش کار در درمان اعتیاد است، گفت: اعتیاد بیماری چند علتی است و درمان آن هم باید ابعاد مختلفی داشته باشد؛ در حالی که متاسفانه تمرکز بر درمان جسمی داریم، اما برنامه مشخص و منسجمی برای درمان های جانبی نداریم و حتی روان درمانی که در پروتکل های درمانی وجود دارد گاهی در مراکز آن‌طور که انتظار داریم پیگیری نمی شود.

مطلب زاده، فعالیت کمیته نظارت استانی بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب را یادآور شد و گفت: همه مراکز درمان اعتیاد مجوز دارند و تیم های نظارتی عملکرد آنها را رصد می کنند، به طوری که در صورت بروز تخلف، سهمیه آنها قطع می شود، ولی اگر تخلفات بیش از اندازه باشد و حتی بدون قطع سهمیه دارویی متادون هم نباید فعالیت کند، به دستگاه قضایی ارجاع می شوند تا مجوز آنها باطل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha