• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400033124067
  • خبرنگار : 71496

اظهارات اردوغان درباره نفت لیبی و همکاری جمهوری آذربایجان جنجالی شد

اظهارات اردوغان درباره نفت لیبی و همکاری جمهوری آذربایجان جنجالی شد

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه درباره همکاری با جمهوری آذربایجان در حفاری نفت در لیبی طی چند روز گذشته جنجال بزرگی را به پا کرده و سوال‌های متعددی را درباره کیفیت حضور ترکیه در خاک لیبی ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، سایت الحره در گزارشی آورده است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفر خود به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ترکیه و جمهوری آذربایجان در یک ساختار مشترک می‌توانند در حوزه هیدروکربن در ترکیه، لیبی و یا هر کشور دیگری با یکدیگر همکاری داشته و همین‌طور می‌توانند در زمینه استخراج نفت نیز با هم فعالیت کنند.

اردغان در ادامه گفت: ما در حال حاضر یک مجموعه در رابطه با نفت ترکیه داریم که با آن می‌توانیم گام مشابهی را در لیبی با دوست عزیزمان الهام علی‌اف (رئیس جمهوری آذربایجان) برداریم.

در مقابل علی التکبالی، عضو پارلمان لیبی در واکنش به این اظهارات اردوغان به الحره گفت: اردوغان به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا لیبی متعلق به او است و اطمینان می‌دهد که هرگز از این کشور خارج نخواهد شد.

التکبالی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ترکیه می‌خواهد دوستی جمهوری آذربایجان با خود در برابر روسیه را تضمین کند، اظهار کرد: اردوغان قصد دارد به جهانیان و کنفرانس برلین ۲ ثابت کند که در لیبی باقی مانده، حکمرانی کرده و هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد.

قرار است ۲۳ ژوئن جاری دور جدید کنفرانس برلین ۲ برای بررسی راه‌های برقراری ثبات در لیبی، بررسی مقدمات برگزاری انتخابات ۲۴ دسامبر آتی و نیز خروج سربازان و مزدوران خارجی از خاک این کشور برگزار شود.

خالد السکران، تحلیلگر سیاسی لیبی نیز تاکید کرد: اردوغان با این اظهاراتش به دنبال آن است که جمهوری آذربایجان را شریک شرکت‌های ترکیه‌ای کند که امتیاز حفاری نفت را از دولت وفاق ملی لیبی گرفته‌اند اما اردوغان حق ندارد وعده امتیازهایی در لیبی را به هیچ کسی بدهد و کشور لیبی هرگز قبول نخواهد کرد که اردوغان در چنین توافق‌هایی نماینده آن باشد.

این در حالی است که عبد الحمید دبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی با ترکیه پنج توافقنامه در زمینه‌های مختلف امضا کرد.

این تحلیلگر سیاسی درباره احتمال اینکه دولت فعلی لیبی با امتیازهای جدیدی برای ترکیه و جمهوری آذربایجان در زمینه حفاری نفت موافقت کند، تاکید کرد: دولت فعلی اجازه امضای چنین توافقنامه‌هایی و یا دادن امتیازهایی در لیبی به هیچ کشوری را ندارد.

التکبالی نیز تاکید کرد: هیچ دولت انتقالی اجازه ندارد چنین توافقنامه‌هایی را امضا کرده و یا میزبان کشورهای دیگر باشد، نفت لیبی متعلق به تمام مردم آن است نه فقط دولت و دولت بدون موافقت پارلمان نمی‌تواند چنین توافقنامه‌هایی را امضا کند.

السکران در ادامه گفت: ترکیه برای امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی با دولت مشروع لیبی در آن مقطع یعنی کابینه دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج وارد کشور شد.

او با اشاره به وضعیت ملتهب لیبی و احتمال بازگشت درگیری‌ها و تلاش دو طرف لیبیایی برای حفظ حامیان خارجی خود، بر لزوم اخراج تمامی مزدوران از خاک لیبی تاکید کرد و گفت: در شرق امکان اخراج مزدوران روس در هر زمانی وجود دارد اما در غرب نیروهای ترکیه‌ای همانند حاکمان رفتار می‌کنند و هیچ کسی نمی‌تواند از اردوغان بخواهد که آنها را از لیبی خارج کند. در واقع طرف غربی به این دلیل با خروج مزدوران وابسته به ترکیه مخالف است که خودش ارتشی ندارد و ترکیه تنها با یک موضعگیری جدی از سوی شورای امنیت لیبی را ترک خواهد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه طی چند روز گذشته از بازگشت حدود ۱۴۰ شهروند سوری از لیبی به سوریه خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۰۷:۴۸

اردوغان بدنبال قدرت و در توهم انپراتوری

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۴:۰۰

متاسفم برات

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۰۹:۴۶

زنده باد جناب آقای اردوغان یاشاسین تورکیه یاشاسین آزربایجان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۲ ۱۸:۰۸

یاشاسین رجب افندی ، اردوعان رهبر ما ترک های جهان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۱:۲۴

اردوغان با استفاده پولهای مردم اذری همه کار داره میکنه علی اف با این هزینه ها فقط میخواد خودش را در مقابل ارمنستان وروسیه بیمه کنه هم پیمانی هم برای همین بود ولی برای روسیه مهم نیست هرگز اجازه نخواهد داد که ترکیه واربایجان ارمنستان را از بین ببرن ولی علی اف برای قدرت خیلی هزنیه خواهد کرد دنیا دید که در جنگ این ترکیه بود که ارمنستان را شکست داد نه آذربایجان از انجاست که علی در حال صدام دوم شدن در منطقه هست البته متحد بالاتر از ترکیه متحدش اسرائیل.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۵:۱۱

آن هم ارمنستان نبود ایران وروسیه بودندکه توانستند خاکهای آذربایجان و 30پیش اشغال کنند پس تواین جنگ روسیه ایران ارمنستان بودند که شکست خوردند مبارک هرسه تاشون باشه 😂😂😂 فعلآ قدرت بخواین نخواین دست ترکیه است یاشاسین آذربایجان ترکیه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۵:۲۸

اب بریز اونجایی که میسوزه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۵:۳۰

نکنه تو هم وکیل ملت تورک شدی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۲۰:۰۳

روسیه وارمنستان دوتایی در مقابل ایلهام علیئو وارتش مقتدر آذربایجان زانو زدند این یعنی بعد از ۲۰۰سال شکست تورکها دوباره به عظمت صفویه افشاریه سالجوقیه مملوک آق وقارا هونها رسیدند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۲۳:۵۵

ما وکیل هیچ کس جز خودمان تورکها نیستیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۶:۰۰

چه اشکالی داره یه رییس جمهور بدنبال منافع کشور و مردمش باشه ، اون آقا به مردم کشور خودش متعهد شده که منافعشون رو دنبال کنه نه به مردم کشورهای همسایه و غیر همسایه،

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۱۹:۴۲

نمیدونم این اذریا توایران زندگی میکنندیاتوترکیه ؟که اینهمه ازترکیه طرفداری میکنن،نکنه جنگ چالدران یادشون رفته ،کمی منطقی باشین فعلا ایرانی هستین

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۲۱:۰۹

دوستان خودتان را ناراحت نکنید از تر کها به هیچ کس ضرر نمیرسد مطمئن باشید آقای اردوغان ناجی جهان اسلام است خواهشا اگر نشر دهید نظرات بیشتری را مینویسیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۲۱:۱۳

اگر با موفقیتارسال شد پس چرا نشر نمیدهید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۲۱:۱۶

درود بر رهبر جهان اسلام جناب رجب بی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۲۳:۰۶

زنده باد آذربایجان زنده باد تورکیه. پیروزی ملت آذربایجان دربرابر ارمنستان یاغی جنایتکار پیروزی مسلمین برکفر است پیروزی جهان اسلام دربرابر کفر است. زنده باد آذربایجان زنده باد تورکیه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۲ ۰۲:۱۹

منطقه ای که فعلا ترکیه نامیده میشود برای بعضی کشورها دارای یک سری منافع است وگرنه کلکش خیلی زود کنده میشه ودولت انجا درصورت رویارویی مستقیم با یک کشورهرچنددسته سومی شکست خواهدخورد ومقایسه مجموعه قلمروهای متفاوت که دراین منطقه است ومجموعا ترکیه نامیده میشه بایک کشورخنده دار است هرچنددرمقابل گروههای کوچک معترض نسبتاموفق است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۲ ۰۶:۱۱

دشمنان تورک باید مراقب گفتار وکردارشون باشند ارمنستان و و روسیه وسایر طرفدارانش عددی نیستند یاشاسین تورک ملتی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۲ ۱۱:۳۶

یاشاسین تورک میللتی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۳ ۲۰:۵۹

ترکیه و آذربایجان در مقابل ایران عددی نیستن . زنده باد ایران بزرگ

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۲:۴۵

یه مشت خود فروخته پان‌ترکیسم بی ریشه از طرف مردم آذربایجان مزخرف میگویند.یادتون رفته عثمانی ها چه جنایاتی در حق مردم آذربایجان کردند.ننگ و شرم بر شما پانترک های بی هویت باد