• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۰ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1400033124121
  • خبرنگار : 71614

سه گام مهم دولت سیزدهم در حوزه «ایمنی»

سه گام مهم دولت سیزدهم در حوزه «ایمنی»

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران با بیان اینکه دولت بعدی باید در دو بخش فردی و گروهی به آموزش، آگاهی رسانی و ایجاد فرهنگ در حوزه ایمنی بپردازد، گفت: اعتماد سازی نیز اولویتی است که باید به آن رسیدگی شود، چرا که در غیر این صورت حتی فرهنگ سازی در خصوص ایمنی هم بی نتیجه خواهد ماند. 

بختیاری در گفت و گو با ایسنا در خصوص اولویت هایی که باید دولت بعدی و شورای ششم در خصوص موضوعات مرتبط با ایمنی داشته باشند اظهار کرد: اولویت هایی که باید دولت آینده و شورای ششم در خصوص موضوعات ایمنی داشته باشند را می توان در سه سطح بررسی کرد. 

وی ادامه داد: این در سه سطح فردی، گروهی و زیرساختی و سازمانی طبقه بندی می شود. 

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در حوزه فردی باید به افزایش سطح آگاهی و فرهنگ ایمنی توجه ویژه ای شود. هر فردی، باید با فرهنگ ایمنی آشنا باشد. برخی موارد جزیی مثل داشتن کپسول اطفاء حریق در خانه، خودرو و محل کار، داشتن کوله نجات که باعث تاب آوری و بقاء می شود، آگاهی از نحوه احیای قلبی یا کنترل خون ریزی، آشنا بودن با نقاط امن خانه و.. در مجموع فرهنگ ایمنی است و یکی از اولویت های دولت آینده باید این باشد که این ها را آموزش دهد و برای آن ارزش قائل باشد چرا که در تمام حوادث نیروهای امدادی تا مدتی امکان حضور در محل حادثه را ندارند و افراد حاضر در محل هستند که می توانند جان خود را نجات دهند. 

وی افزود: ساخت فیلم، ورود دروس ایمنی به دانشگاه ها و.. می تواند از جمله اقداماتی باشد که می توان در این زمینه انجام داد. 

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در بخش دیگر، فرهنگ ایمنی در میان گروهی از افراد مطرح می شود. ساکنان یک ساختمان، فروشندگان یک مجتمع تجاری، کارکنان یک اداره و.. از این گروه ها هستند. این فرهنگ در میان گروه ها نیز باید وجود داشته باشد. می بینیم که برخی ایمنی را در خانه رعایت می کنند، اما زمانی که وارد گروه می شوند، موارد کمتری از ایمنی را رعایت می کنند؛ مثلا شاید افراد مبلغی را برای شارژ ساختمان بپردازند که در خصوص ظاهر ساختمان هزینه شود، اما کمتر می بینیم که هزینه ای برای شارژ کپسول های ایمنی ساختمان صرف شود. 

بختیاری ادامه داد: دولت بعدی باید در دو بخش فردی و گروهی به آموزش، آگاهی رسانی و ایجاد فرهنگ در حوزه ایمنی بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به مبحث زیرساخت های مورد نیاز در خصوص ایمنی گفت: دستورالعمل های بسیار و سامانه های بسیاری در این زمینه کم داریم. مثلا در برخی از کشورها پیش از وقوع حادثه ها با آلارم هایی که به تلفن همراه افراد فرستاده می شود به آن ها هشدار داده می شود، این در حالی است که ما نه تنها این اقدام را انجام نمی دهیم بلکه در این خصوص فرهنگسازی هم انجام نشده است. 

مدیرعامل انجمن خانه نجات ایران افزود: به مسائل دیجیتال و تکنولوژی برای افزایش ایمنی باید توجه شود چرا که در این زمینه تا کنون ضعیف عمل کرده ایم. 

وی گفت: همچنین دولت آینده باید در خصوص امدادرسانی های پس از بحران میان مردم اعتماد سازی انجام دهد. در زلزله کرمانشاه صف طولانی ماشین های شخصی را دیدیم که قصد داشتند به مردم کمک کنند، این نشان می دهد که مردم اعتماد کافی ندارند و احساس می کنند که حتما نیاز است خودشان بیایند و به مردم کمک کنند. بنابراین اعتماد سازی نیز اولویتی است که باید به آن رسیدگی شود چرا که در غیر این صورت حتی فرهنگ سازی در خصوص ایمنی هم بی نتیجه خواهد ماند. 

وی گفت: سازمان مدیریت بحران باید آنقدر با افراد ارتباط خوبی برقرار کند که افراد به آن ها اعتماد داشته باشند. می بینیم که صفحه اینستاگرام این سازمان ها فالوور زیادی ندارد، یعنی افراد حتی برای گرفتن خبرهای مربوط به حوادث هم به آن ها مراجعه نمی کنند. 

وی با اشاره به آموزش گروه های دوام گفت: شهرداری تهران طی ۱۰ سال گذشته حدود ۳۵ هزار نفر را تحت عنوان گروه های دوام آموزش داده اما از آن جایی که ارتباط خود را با آن ها قطع کرده همینقدر هم مخاطب ندارد، این در حالی است که اگر ارتباط خود را با این افراد حفظ می کرد حلقه بسیار بزرگی را در زمینه اطلاع رسانی حفظ می کرد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha