• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400040100416
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز اصناف؛

درد کشنده ورشکستگی و التیام اندک تسهیلات

درد کشنده ورشکستگی و التیام اندک تسهیلات

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب به اصناف به معنای ورشکستگی بسیاری از آنان بوده است، تصریح کرد: سال گذشته ارائه تسهیلات با سود ۱۲ درصد از سوی دولت مطرح شد که سود زیادی داشت و نتوانست مرهمی بر زخم اصناف باشد چراکه بسیاری استفاده نکردند.

کرونا آمد و زندگی آرام اصناف را طوفانی کرد. بازارها تعطیل شد و تعطیلی‌های مستمر و عدم خرید کالا توسط مردم، تولید را با مشکل مواجه ساخت.

در واقع کرونا بیش از همه کمر اصناف را شکست و دردی را وارد کرد که شاید به این زودی‌ها التیام نیابد.

قوانینی که حمایت  کننده نیستند

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصناف خراسان جنوبی بسیار در دوران کرونا با جانعه و دولت همکاری کردند.

وی افزود: با اینکه صاحبان اصناف دچار ضرر و زیان‌های گسترده مالی شدند، اما حاضر نشدند کاری انجام دهند که به ضرر سلامت جامعه باشد و این امر بسیار مهمی است که باید غنیمت شمرده شود.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب به اصناف به معنای ورشکستگی بسیاری از آنان بوده است، تصریح کرد: سال گذشته ارائه تسهیلات با سود ۱۲ درصد از سوی دولت مطرح شد که سود زیادی داشت و نتوانست مرهمی بر زخم اصناف باشد چراکه بسیاری استفاده نکردند.

علیزاده با بیان اینکه پیشنهاد ما ارائه تسهیلات با سود کم و شرایط بهتر بود که هنوز محقق نشده است، افزود: صاحبان تالارهای پذیرایی بیشترین خسارت را در زمان کرونا بر اثر تعطیلی‌های متعدد  متحمل شدند که امیدواریم با رعایت شرایط بازگشایی تالارها دیگر شاهد تعطیلی آن‌ها نباشیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: جلساتی ویژه رسیدگی به شرایط اصناف استان با حضور استاندار تشکیل شد و تصمیماتی اخد شد که امیدواریم با اجرایی کردن دقیق آن برای وضعیت نامساعدی اصناف مرهمی باشد.

علیزاده ادامه داد: یکی از این تصمیمات این بود که ۳۵۰ زن سرپرست خانوار که متولی یک صنف هستند برای دریافت وام معرفی شوند که در حال انجام است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: حقیقت این است که اصناف باز هم نیازمند مساعدت‌های بیشتر هستند تا بتواند آن میزان از خسارت را اندکی بپوشاند و از طرفی قوانین حمایتگر نیز باید متناسب با اصناف هر منطقه و کاملا بومی سازی شوند.

تمدید ارائه بسته حمایت از کسب و کارها 

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

وی افزود: متقاضیان و صاحبان مشاغل و کسب و کسب و کارهای مشمول می‌توانند برای ثبت نام به سامانه https://corona-kara.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

عابدی درخصوص فهرست مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده مشمول حمایت‌های اقتصادی سال ۱۴۰۰ مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا گفت: مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهد کودک‌ها (به غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی)، مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیر دیجیتال)، موزه‌ها، سینماها و تئاترها، مراکز تفریحی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها و نیز مراکز ورزشی، باشگاه‌ها، مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخرها از جمله حرف و مشاغلی هستند که از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.

وی گفت: افراد فعال در مراکز مرتبط با گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین راهی، زائر سراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حمل و نقل مسافر برون شهری و مراکز پذیرایی شامل تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چایخانه‌ها، قهوه خانه‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: قنادی، شیرینی پزی، آبمیوه و بستنی فروشی، آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لوازم التحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی، ساختمان، آتلیه و عکاسی هم در فهرست مشاغلی دیده شده‌اند که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

عابدی یادآور شد: فعالان در مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی و همچنین نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین المللی هم در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا لحاظ شده‌اند.

 

تکیه بر مؤلفه‌های ارزشی امانتداری و انصاف

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی نیز به مناسبت روز اصناف، پیامی را صادر کرد. متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ایران اسلامی، اصناف در خدمت اسلام و انقلاب و مطیع امام بزرگوار بوده‌اند و در همه میدان‌های انقلاب نیز حضور داشته‌اند. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

اصناف و بازاریان، نماد کار، تلاش و کسب روزی حلال، به عنوان بزرگترین بخش نظام اقتصادی کشور، تجلی اقتصاد مردمی و غیر دولتی بوده، همواره با حضور منسجم خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، در تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقشی تأثیرگذار داشته و دارند.

اصناف و بازاریان، اقشار مؤمن و متدینی هستند که با برخورداری از روحیه مذهبی و نگاه دینی، در خدمت به جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و با تکیه بر مؤلفه‌های ارزشی امانتداری و انصاف، در این مسیر کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته‌اند.

اصناف و بازاریان که به فرمایش حضرت امام خمینی (ره)،"بازوان اصلی انقلاب اسلامی" هستند، در تمام مراحل انقلاب شکوهمند ایران اسلامی همراه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، سختی های مسیر انقلاب را با حضور خود هموارتر کرده اند و تداوم این همراهیِ با همه موقعیت‌های خطیر پس از انقلاب نیز، موفقیت‌های بی‌شماری را رقم زده است.

اصناف و بازاریان کشور به ویژه در خراسان جنوبی که همواره منشأ اثر می‌باشند، در فعالیت‌های اجتماعی و عام المنفعه، پیشگام بوده، ضمن آنکه آخرین زنجیره تأمین خدمات جامعه را به خود اختصاص داده‌اند، از یک طرف کالاها را از بخش‌های تولیدی به مصرف ‌کنندگان می رسانند و از دیگر سو نقدینگی را به بخش‌های تولیدی سوق می‌دهند و به این ترتیب چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت واداشته، به‌عنوان موتور رشد بخش‌های تولیدی، نقش بسیار مهمی در رونق و جهش تولید دارند.

اینجانب ضمن تبریک یکم تیرماه،"روز اصناف" به همه بازاریان و اصناف زحمتکش خراسان جنوبی، که در ۱۶ ماه گذشته و با شیوع ویروس کووید ۱۹، همگام و همراه با آحاد اقشار جامعه،  نهایت همراهی و همکاری را در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بعمل آورده و علیرغم فشارهایی که در این زمینه متحمل شده‌اند، ادامه فعالیت خود را منوط به ضوابط مرتبط دانسته و از دستورالعمل های بهداشتی تمکین نموده‌اند، از تلاش‌ها و خدمات ارزشمند این قشر فهیم و زحمتکش، در راستای ایجاد اشتغال، ارتقاء فضای کسب و کار استان و کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا، تشکر می‌کنم.

امید که بتوانیم با تکیه بر توان و تخصص صاحبان صنوف، شاهد رونق تجارت و نیز تقویت واحدهای تولیدی، خدماتی و توزیعی در خراسان جنوبی باشیم و با حرکت در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و شعار"تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها"، درراستای توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن استان، گام‌های بلندی برداریم.

اکنون اصناف منتظرند تا پس از تعطیلی‌های متوالی بلکه بتوانند نفس راحتی بکشند و این امر تنها با حمایت دولت و ارائه تسهیلات ممکن است چراکه تا اصناف رعایت نمی‌کردند، موج‌های مختلف کرونا ما را از پا می‌انداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha