• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040201050
  • خبرنگار : 71592

پیش بینی‌ها از پیروزی حزب "آبی احمد" در انتخابات پارلمانی اتیوپی

پیش بینی‌ها از پیروزی حزب "آبی احمد" در انتخابات پارلمانی اتیوپی

با ادامه شمارش آرای انتخابات پارلمانی اتیوپی پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در این انتخابات حزب "شکوفایی" که اخیرا توسط نخست وزیر این کشور تاسیس شد، بر احزاب مخالف پیروز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی امیدوار است انتخابات پارلمانی و منطقه‌ای موفقیت اصلاحاتی را که وی پس از تصدی پست نخست وزیری انجام داده، نشان دهد اما در عین حال این انتخابات نمایانگر ناآرامی در این کشور است.

طبق اعلام کمیته انتخابات، مقامات اتیوپی نتوانستند روز دوشنبه انتخابات را در چهار ایالت از مجموع ۱۰ ایالت این کشور برگزار کنند.

به دلیل عملیات ارتش اتیوپی در اقلیم تیگرای، دو میلیون تن آواره شدند. ساکنان این منطقه گفتند، درگیری جدیدی در روزهای گذشته در شمال مقلی، مرکز تیگرای در گرفت. ارتش اتیوپی ورود نظامیان متحد با حزب سابق حاکم در تیگرای به برخی از شهرک های این منطقه را تکذیب کرد.

آبی احمد سه شنبه در توییتی نوشت: "همه اقشار جامعه در نخستین انتخابات آزاد و شفاف در کشورمان در رای گیری شرکت کردند".

او همچنین روز دوشنبه گفته بود: "دموکراسی یک شبه ساخته نمی‌شود ما آن را خشت به خشت می‌سازیم".

سخنگوی کمیته انتخابات اتیوپی به روزنامه نگاران گفت، شمارش آرا تقریبا در همه مراکز اخذ رای در آدیس آبابا به پایان رسیده است و پیش بینی می‌شود که حزب شکوفایی که احمد اخیرا آن را تشکیل داده بر احزاب مخالف پراکنده که اکثر آنها قومی هستند، پیروز شود.

ائتلاف حاکم و متحدانش شش سال پیش، زمانی که اتیوپی یکی از مستبدترین کشورها در آفریقا بود همه ۵۴۷ کرسی پارلمان را زیر نظر سلف آبی احمد به دست آوردند.

اگرچه احمد به دلیل پایان دادن به درگیری با اریتره، جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ را از آن خود کرد اما پس از آغاز درگیری در تیگرای، هنگامی که وی پس از متهم کردن مقامات این منطقه به حمله به پایگاه های ارتش، نیروهای خود را اعزام کرد، اعتبار بین المللی وی آسیب دید.

سازمان ملل اعلام کرد، در پی این درگیری، قحطی بر تیگرای سایه انداخته است و زمان برگزاری انتخابات در این منطقه مشخص نیست.

بیرتوکان میدکسا، رئیس کمیسیون انتخابات ملی اتیوپی گفت، اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه ناظران احزاب مخالف از برخی از مراکز رای گیری در دو منطقه اخراج شده‌اند. مخالفان برخی بی نظمی‌ها را گزارش دادند.

برهانو نیجا، رهبر مخالفان گفت، پس از اینکه مسوولان محلی و شبه نظامیان در امهره و دیگر مناطق اجازه ندادند ناظران مخالفان وارد مراکز اخذ رای شوند، حزبش ۲۰۷ شکایت ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha