• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400040201287
  • خبرنگار : 71640

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف:

دادگاه باید آخرین راه‌حل باشد

دادگاه باید آخرین راه‌حل باشد

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: یکی از سیاست‌هایی که در مرکز توسعه حل اختلاف پیگیری شده این است که تا می‌توانیم کاری کنیم که امر قضاوت رسمی مورد نیاز قرار نگیرد و کمتر به سمت دادگاه‌ها حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، ححت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در آیین افتتاح «سازمان داوری تعاون»، «مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن» و «مرکز داوری هدایت» با تبریک ولادت امام رضا (ع) و هفته قوه قضائیه، گفت: توفیقی است که در هفته قوه‌قضائیه شاهد افتتاح سه سازمان داوری مهم باشیم و دو بخش آن در دو حوزه مهم اقتصادی است یکی تعاون که شاید ۲۰ میلیون عضو تعاونی‌های کشور باشند و از طرف دیگر صنعت و معدن که گستره وسیعی دارد و جمع فراوانی از اهالی تولید را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و یک بخش فرهنگی هدایت نیز وجود دارد که فرهنگ و اقتصاد باهم همراه شدند.

صادقی ادامه داد: داوری سازمانی را همه می‌شناسند و هنگامی که مرکزی عهده‌دار امر داوری می‌شود این سازمان داوری شکل می‌گیرد و در این هفته مهم توفیقی حاصل شد تا بتوانیم اولین سازمان‌های داوری که با اختیار و توافق و مشارکت جمع تخصصی حاصل می‌شود را راه‌اندازی کنیم، پیش از این مراکز داوری داشته‌ایم که به موجب قانون ایجاد شدند و اکنون شاهد سرآغاز فصل جدیدی در حوزه داوری هستیم و امیدواریم نظام‌های داوری فعال‌تر وارد حل و فصل مدنی شوند. البته کار به این متوقف نخواهد شد و ان‌شاءالله مراکز داوری دیگری نیز تاسیس خواهند شد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌هایی که در مرکز توسعه حل اختلاف پیگیری شده این است که تا می‌توانیم کاری کنیم که امر قضاوت رسمی مورد نیاز قرار نگیرد و کمتر به سمت دادگاه‌ها حرکت کنیم و دادگاه‌ها آخرین راه‌حل باشند و برای تحقق آن ماموریت جدید دوره جدید قوه‌قضائیه به مرکز توسعه حل اختلاف محول شد تا فقط به شوراهای حل اختلاف نیز اکتفا نکنیم و در کنار آن‌ها دو بخش مهم میانجی‌گری و داوری توسعه پیدا کنند، اصل داوری در قوانین ما پیش‌بینی شده بود اما در امر ساماندهی و امور مربوط به حکمرانی مثل راه‌اندازی و... متولی وجود نداشت که به همت رئیس قوه‌قضائیه این امر اتفاق افتاد و این ماموریت به ما واگذار شد و از چند ماه قبل شروع به کار کردیم.

وی افزود: میانجیگری در گذشته یک گزینش مختصر شده بود ما آموزش‌هایی را شروع کردیم و آزمون نیز برگزار شد و کسانی که قبول شدند پروانه میانجیگری برای آن‌ها صادر شد و در ۱۵ استان نیز این امر محقق شد.

صادقی در پایان گفت: ما در امر داوری مسئولیت سنگینی داریم که مراقبت کنیم تا خدای نکرده آن‌هایی که مشکلات ایجاد کردند برنده نشوند و حواسمان باشد وقتی داوری می‌کنیم پیش داور عظیم داوری می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha