• پنجشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400040301830
  • منبع : نمایندگی اردبیل

برای اولین بار؛

ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل افتتاح شد

ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل افتتاح شد

ایسنا/اردبیل برای اولین بار و با حضور مسئولان کشوری و استانی ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل راه‌اندازی شد.


در مراسمی که دوم تیرماه  در اردبیل برگزار شد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به راه‌اندازی اولین ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل اشاره کرد و گفت: بعد از گندم و برنج، سیب‌زمینی مهمترین محصول کشاورزی است که در سبد تغذیه مردم دنیا و ایران از ارزش و جایگاه ممتازی برخوردار است.
حسین کربلایی اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول سیب‌زمینی در جهان بیش از 19 میلیون هکتار و تولید محصول نیز در حدود 377 میلیون تن است که میانگین برداشت در هر هکتار حدود 20 تن می‌باشد.


وی تصریح کرد: این آمار و ارقام در کشورمان در حدود 143 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی بوده که میزان تولید نیز بیش از 5.2 میلیون تن می‌باشد.
کربلایی استان همدان و اردبیل را دارای جایگاه ممتاز در تولید سیب‌زمینی اعلام کرد و افزود: یک پنجم سطح زیر کشت و یک پنجم تولید سیب‌زمینی کشور در استان اردبیل است به طوری که در سال زراعی گذشته بیش از 21 هزار و 174 هکتار از اراضی استان اردبیل به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته بود که میزان تولید بیش از 832 هزار تن بوده است.


رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل متوسط عملکرد تولید سیب‌زمینی را در این استان 40 تن در هکتار اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت محصول استراتژیک در کشور و استان اردبیل راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی یکی از ضرورت‌ها بوده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند واحد تحقیقات سیب‌زمینی از سال 72 فعالیت داشته اما به تدریج با تولید ارقام مختلف و توجه به به‌زراعی سعی شد تا بهترین راهکار در ارتقا تولید سیب‌زمینی با افزایش مطالعات و تحقیقات زیربنایی انجام شود که در این راستا محققان این مرکز هفت رقم سیب‌زمینی را نیز با عناوینی همچون ساوالان، خاوران، جاوید، آتوسا و رونا تولید و روانه بازار مصرف کردند.


کربلایی اضافه کرد: به دنبال مطالبات کشاورزان به ویژه سیب‌زمینی‌کاران و ضرورت راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل با پیگیری‌های انجام شده و صدور مجوز در سفر سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد تا این مرکز به صورت ملی راه‌اندازی شود.


وی بیان کرد: با صدور مجوز سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از امروز به صورت رسمی ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور با حضور مسئولان راه‌اندازی شد که این ایستگاه دارای یک ساختمان مستقل و مزرعه تحقیقاتی در سطح 10 هکتار است.


رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با تلاش مؤثری که این ایستگاه تحقیقاتی ملی انجام خواهد داد کیفیت تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل و سطح کشور ارتقا یافته و وضعیت مناسبی را در عرضه این محصول به بازار و جلب رضایت کشاورزان و زارعین شاهد باشیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha