• پنجشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400040301926
  • خبرنگار : 30054

6 اشتباه رایج کلاس آنلاین از زبان یک معلم

6 اشتباه رایج کلاس آنلاین از زبان یک معلم

در یک دورهمی کوچک، سر درد دل معلم ها از کلاس های آنلاینشان باز شده بود و هر کس به نوعی از محدودیت های آموزش و عدم کنترل کلاس گله مند بودند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت استاد سلام، تقریبا همه در سایت استادسلام هم عضو بودند و دغدغه های مختلف رو درباره کلاس آنلاین مطرح می کردند، تنها یک معلم بود که رضایت کامل از بازدهی دانشجویانش در کلاس­های آنلاین داشت. او تجربیات رضایت­بخش خود را این­گونه با دوستانش به اشتراک گذاشت.

اولین نکته: سخت نگیرید

من روش­های زیادی را برای تسلط خود به کلاس آنلاین امتحان کردم. از شما می­ خواهم که این کار را ساده بگیرید! این سادگی به این معنی است که از دادن اطلاعات غیر ضروری و زائد پرهیز کنید و تمرکزتان را فقط برای تدریس متن اصلی درس بگذارید. هر چیز اضافی می­ تواند باعث حواس­پرتی دانش­آموزان شود و احتمال عدم تمرکز آن­ها را افزایش دهد.

نکته دوم: یک بار تکرار کافی نیست

مغز انسان عضوی با قدرت باورنکردنی است که قادر به یادآوری و ساخت شاهکارهای شگفت‌انگیز  است. اما در زندگی روزمره ما، این مغز با  انواع و اقسام اطلاعات و جاذبه­ های بصری و شنیداری مواجه است که هر یک به نوعی جلب توجه می کند.

بنابراین، برای کمک به بهره ­وری دانش ­آموزان و همین­طور اطمینان از یادگیری دقیق مفاهیم مورد نظر، لازم است حداقل 3 بار تمرین و تکرار داشته باشید. بله! موارد را 3 بار تکرار کنید اما نه به یک روش!

برای اینکه ببینید این فرآیند چقدر خوب کار می کند، مهم است که در ابزارهای انتخابیتان دقت کنید و تنوع لازم را داشته باشید

· مثلا متنی مرتبط با موضوع برای مطالعه دانش ­آموزان آماده کنید

· از آن­ها بخواهید هر کدام نظرشان را درباره موضوع درس بیان کنند

· سوالات کوتاهی را فقط به جهت یادآوری مطالب طراحی کنید

نکته سوم: کوتاهش کنید!

حتما برایتان پیش آمده که دقیقا آن لحظاتی که شما به اوج تدریس خود رسیده­ اید، یکی از مخاطبان خمیازه می ­کشد و ناگهان متوجه بی­ حوصلگی بقیه می ­شوید. نه! نگران نباشید، درس شما خسته کننده نیست فقط مدت زمان تدریستان درست مدیریت نشده است.

این مشکل یک راه کار آسان دارد: کوتاهش کنید! هنگام تولید محتوای تدریستان، آن را به بخش­هایی تقسیم کنید که طول آن­ها بیش از 10 دقیقه نباشد.  در بین این بخش­ها، می­ توانید استراحت­ های کوتاه داشته باشید.

البته بهترین راهکار برای جلوگیری از طولانی شدن مباحث و دوره­ها، برنامه ­ریزی قبلی است. با این کار، هم زمان برای مرور محتواها فراهم می شود، هم اطمینان حاصل می­ کنید که تقسیم­بندی بخش­های مختلف به انتقال مطلب لطمه وارد نمی ­کند.

نکته چهارم: خلاقیت داشته باشید

یکی از رایج ترین سوالاتی که از من به عنوان یک معلم خصوصی زبان می­پرسند این است که "ابتکارات دوره­های خودتان را از کجا می ­آورید؟"

و پاسخ ساده من این­ است: "بپرسید!".

جستجو برای پیدا کردن بهترین راه تدریس، هرگز بد نیست. از مدیریت بپرسید، از دوستان و حتی از خود دانش­ آموزان. از آن­ها بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند و چگونه می ­توانند بهترین تعامل را در کلاس­های آنلاین داشته باشند. آن­ها دقیقاً آنچه را که نیاز دارید، به شما می ­گویند و حداقل 50٪ از راه را به شما نشان می­ دهند.

نکته پنجم: با دانش ­آموزان غریبه نباشید

همه ما در این امر مقصر هستیم، من خودم نیز شامل این امر هستم. ما محتوایی ایجاد می­ کنیم که به نظر خودمان بسیار عالی می­ رسد!

اما مسئله اینجاست، ما محتوا را برای خود ایجاد نمی ­کنیم، بلکه آن را برای دیگران ایجاد می ­کنیم. بنابراین، اینجا برخی از سوالات مهمی که قبل از تهیه محتوا باید از خودمان بپرسیم را آورده ­ام:

· سطح تحصیلات مخاطبان ما چقدر است؟

· نقش / شغل آن­ها چیست؟

· ارتباط آن­ها با فناوری چگونه است؟

· چه نوع یادگیری ممکن است بیشتر مورد پسند آن­ها باشد؟

نکته ششم: خودتان را دست کم نگیرید

دقیقا زمانی که تصمیم به برگزاری کلاس­های آنلاین گرفتم، دائما نگران این بودم که اطلاعات کامپیوتری من به اندازه کافی نیست و همین نگرانی من را به عقب هل می ­داد.

به مرور و با تحقیق زیادی که در این­ باره داشتم، به این نتیجه رسیدم که شما برای تدریس یک کلاس آموزش مجازی نیاز به هیچ­گونه مهارت عجیبی در استفاده از نرم­ افزارها ندارید.

سایت­های مختلفی در سراسر دنیا فضای لازم برای تدریس آنلاین را به راحتی در اختیار شما می ­گذارند. در ایران هم سایت استادسلام سال­هاست پیشتاز این حوزه است. کافیست در این سایت ثبت­ نام کنید و با داشتن اینترنت مناسب تدریس خودتان را به دانش­ آموزانی از سراسر ایران آغاز کنید

و توصیه آخر: از نو شروع کنید

من بارها و بارها این اشتباهات را تکرار کردم تا توانستم به مسیرهای درست تدریس آنلاین پی ببرم و در قالب نکات بالا به شما ارائه دهم. با رعایت این نکات در وقت صرفه­ جویی کنید ، با دانش آموزان همراه باشید و بهترین نتایج را از عملکردتان کسب کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha