• پنجشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400040302129
  • خبرنگار : 50212

مظفری:

قضات آسیب های اجتماعی را به مسئولان گوشزد کنند

قضات آسیب های اجتماعی را به مسئولان گوشزد کنند

ایسنا/مرکزی معاون قضائی قوه قضائیه گفت: قضات آسیب‌های اجتماعی و آمار وقوع جرایم را به مسئولان گوشزد کنند تا بتوان با آسیب شناسی و بررسی دقیق این آسیب‌ها از تشکیل پرونده های قضائی پیشگیری کرد.

حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری پنج شنبه سوم تیرماه در دیدار با امام جمعه شهرستان ساوه و ائمه جمعه شهرهای نوبران، غرق آباد و آوه که با حضور رئیس دادگستری و کارکنان قضایی این شهرستان در دفتر امام جمعه ساوه برگزار شد، اظهار کرد: استقلال دستگاه قضایی و قضات از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر قاضی مستقل نباشد در تصمیم‌گیری اختلال و اشتباه بوجود می‌آید.

وی بیان کرد: استقلال بدین معنی است که قاضی با توجه به همه جوانب به ویژه در حوزه کیفری و جزایی خردمندانه تصمیم‌گیری کند و با بهره گیری از نظرات نخبگان و کارشناسان اقدام به صدور رای کند.

حجت‌الاسلام مظفری در ادامه بر حضور قضات و کارکنان قضائی در بین مردم تاکید کرد و افزود: حضور قضات و مسئولان قضایی در جامعه موجب می‌شود که آحاد مختلف مردم احساس کرامت کنند و بررسی میدانی مشکلات باعث می‌شود که مردم احساس نزدیکی به مسئولان کرده و مشکلات خود را مطرح کنند تا سطح رضایتمندی در جامعه ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: بررسی و استخراج وضعیت هر استانی از نظر آسیب‌های اجتماعی و در اختیار قراردادن داده‌های حوزه‌های گوناگون به ائمه جمعه، مسئولان و شورای فرهنگ عمومی برای بررسی بیشتر و آسیب شناسی در راستای پیشگیری از وقوع آن، از تجربه‌های موفق قوه قضائیه است که باید استمرار یافته و تقویت شود. شورای فرهنگ عمومی بیشترین ظرفیت برای شناسایی  مشکلات و جرائم بر اساس آمار و اطلاعات دقیق و ارائه راهکار سازنده برای رفع آنان بوده و ارتباط تنگاتنگ دستگاه قضایی با اصحاب رسانه، نخبگان و اندیشمندان در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

وی بر ارتباط بیشتر مسئولان قضایی با مدیران استانی و شهرستانی به منظور رفع دغدغه‌های سطح جامعه تاکید کرد و گفت: قضات با در نظر گرفتن آسیب‌های اجتماعی در جامعه و با در نظر گرفتن حقوق شهروندی اقدام به صدور رای کنند، چه بسا که با صدور یک رای زندانی برای مجرم به کل اعضای خانواده مجرم آسیب اجتماعی وارد شود که توصیه می‌شود قضات با رصد دقیق وقایع و ناهنجاری‌های اجتماعی تصمیم گیری و رای صادر کنند.

معاون قضایی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برخی مشکلات مردم  و مراجعه آنان به دستگاه قضائی گفت: عمده معاملات مردم در قالب اسناد قدیمی است که پس از بروز اختلاف میان طرفین مشکل ساز می‌شود.

به گزارش ایسنا، امام جمعه ساوه نیز با تقدیر از خدمات قضایی دادگستری شهرستان گفت: رعایت حقوق شهروندی سیره اهل بیت علیه السلام است و همه مکلف به رعایت آن حتی برای مجرمین هستیم.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی حفظ استقلال دستگاه قضایی و قضات را مورد تاکید قرار داد و افزود: دستگاه قضایی نباید وارد مسایل سیاسی شود و نباید به گونه‌ای باشد که شائبه کار سیاسی در ذهن مردم متصور شود.

وی بیان کرد: حریم دستگاه قضایی حریم قانون است و انتظار می‌رود در احقاق حقوق عامه و موضوعاتی نظیر اراضی ملی و منابع طبیعی که تعدی های فراوانی می شود دقت بیشتر شود.

امام جمعه ساوه بر پیشگیری از وقوع جرم توسط دستگاه قضایی تاکید کرد و افزود: دستگاه قضایی می‌تواند از ابزار رسانه ها در مقوله پیشگیری از وقوع جرم استفاده کند.

وی گفت: تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی از الزامات دستگاه قضایی است و به عنوان ملجا و پناهگاه مردم باید در راستای سالم سازی ادارات و ارتقای رضایتمندی مردم گام بردارد.

به گزارش ایسنا، رئیس دادگستری شهرستان ساوه نیز گفت: ائمه جمعه شهرستان تعامل خوبی با دستگاه قضائی دارند و مشکلات مردم را به دادگستری انتقال می دهند و سازوکار لازم برای حل مشکلات و برآوردن مطالبات اتخاذ می شود.

هادی ملکی با اشاره به اعتماد مردم به روحانیت گفت: نقاط ضعف در دستگاههای اجرایی توسط مردم به ائمه جمعه منتقل می شود و حتی در خصوص مباحث حقوقی و برخی واگذاری های غیرقانونی از طریق اطلاع رسانی امامان جمعه به دستگاه قضائی پیگیری و با متخلفین و سوء استفاده کنندگان برخورد می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha