• شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400040503239
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

مشارکت خیّر مدرسه‌ساز خراسانی برای احداث ۱۴۲ مدرسه

مشارکت خیّر مدرسه‌ساز خراسانی برای احداث ۱۴۲ مدرسه
عکس تزئینی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به امر مدرسه سازی، گفت: کاری با این عظمت(مدرسه سازی) مستلزم درکی عمیق، آگاهی وسیع و اراده‌ای قوی، برای پیشبرد این هدف است.

به گزارش ایسنا، پیش از ظهر امروز، محسن حاجی میرزایی در «آئین انعقاد تفاهم نامه مشارکت در احداث ۱۴۲  باب مدرسه» که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به موضوع «راستگویی» و «امانتداری»، به عنوان دو شاخص مسلمانی، اظهار کرد: با وجود اهمیت انجام فرایض دینی، بر دو مقوله؛ راستگویی و امانتداری به عنوان شاخص های دینداری تأکید فراوانی شده است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آن چه با حقیقت وجودی انسان مرتبط می شود؛ رفتارهایی است که منعکس کننده و ترجمان شخصیت است؛ معتقدم کسانی که توفیق مدرسه سازی پیدا می کنند، لطفی از سوی خداوند است که شامل آن ها شده است و این موضوع از ظرفیت وجودی خیّرین، حکایت دارد؛ زیرا هیچ پدیده ای بر اثر اتفاق رخ نمی دهد.

وی با اشاره به امر مدرسه سازی، ادامه داد: کاری با این عظمت(مدرسه سازی) مستلزم درکی عمیق، آگاهی وسیع و اراده ای قوی برای پیشبرد این هدف است لذا خوشبختانه امروز ما این اراده را در آقای وکیلی؛ خیّر مدرسه ساز،  مشاهده می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حقیقت نیکی و انفاق از آن چیزی است که انسان دوست دارد، بنابراین این حجم گستره  از یاری و کمک به دیگران، مستلزم داشتن روحی بلند است که در این خیر مدرسه ساز، وجود دارد.

وی ارزش و اهمیت ساختمان ها را به نوع کاربری آن ها دانست و افزود: «مدرسه» به اعتباری که انسان پرورش می دهد، از هر ساختمان دیگری ارزشمند تر است و اینک خیّرین از بین همه کارهای خیر، توفیق «مدرسه سازی» پیدا می کنند، انتخاب هوشمندانه است.

عضو کابینه تدبیر و امید، اظهار کرد: هر دولتی، برای توسعه و افزایش دارایی های جامعه اش، تلاش می کند بخشی از دارایی ها در زیر زمین قرار دارند و از طریق استخراج و منابع تحت ارضی، حاصل می شوند اما  با اطمینان می گویم هیچ دارایی، عظیم تر و کارساز تر از کاوش در اذهان انسان ها و  پرورش افراد، نیست، معتقدم میزان تعهد دولت ها به پیشرفت، بیش از هر چیز دیگری به وسیله «شاخص توجه به آموزش و پرورش» و «توجه به مدرسه» اندازه گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: هرکسی بتواند انسان های بیشتری را تجهیز کند و  به افراد بیشتری مجال بالیدن بدهد، توفیقات پایدارتری را موجب خواهد شد. قطعاً هر تلاشی، ارزش افزوده ای دارد، اما هیچ ارزش افزوده ای فراتر از تحوّلی که بر اساس نظام یادگیری در انسان  رخ  می دهد، نیست؛ بنابراین هنگامی به مدرسه سازی فکر می کنیم،  به یک کار بسیار با عظمت و ارزشمند می اندیشیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی با تقدیر از تلاش های این خیر مدرسه ساز، خطاب به وی گفت: با تلاش هایی که انجام دادید چهره شهرستان نیشابور را تغییر دادید و این توفیق بزرگی است و امیدواریم  آموزش و پرورش، از این اندیشه نیک شما بهره مند شود.

شایان ذکر است؛  مشارکت  در احداث ۱۴۲باب مدرسه با ۶۷۶کلاس درس در استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، واقع در مناطق زبرخان، فیروزه، میان جلگه و سر ولایت، موضوع انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و عبدالرضا وکیلی؛ خیّر مدرسه ساز بود که در پایان جلسه به امضای وزیر آمورش و پرورش و این خیّر رسید.

بر اساس این تفاهم نامه؛ تامین اعتبار مشارکت ۵۰درصدی برای احداث ۱۴۲باب مدرسه بر اساس اولویت اعلامی از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با توجه به موضوع تفاهم نامه، اجرای پروژه ها با هماهنگی و بر اساس نقشه ها و ضوابط اجرایی اداره کل نوسازی،توسعه و تجهیزمدارس استان خراسان رضوی، تکمیل و تحویل پروژه ها در مدت چهار سال و تأمین اعتبار، به میزان ۳۰۰۰میلیارد ریال از تعهدات عبدالرضا وکیلی در این تفاهم نامه است.

همچنین؛ تأمین زمین مورد نیاز، پیگیری أخذ انشعابات، مجوز ها، پروانه بر و کف شهرداری، نامگذاری مدارس با نظر خیّر و عدم تغییر نام و کاربری، از تعهدات آمورش و پرورش، در این تفاهم نامه است.

شایان ذکر است؛ نظارت بر روند اجرایی پروژه های احداثی، تهیه تفاهم نامه به تفکیک هر پروژه با خیّر، تأمین اعتبارات دولتی معادل اعتبارات تعیین شده از سوی خیّر و تأمین تجهیزات مورد نیاز پروژه ها،  از تعهدات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در این تفاهم نامه است.  

 در این آئین، مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با اشاره به تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر،  از رفع مشکلات ناشی از سیستم گرمایشی در خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: در سفر اخیر به خراسان رضوی،  بر خلاف سفرهای قبلی، خبری از دغدغه های همیشگی مردم در خصوص کمبود فضای آموزشی و تجهیزات نبود.

وی افزود: در سه سال اخیر ۴۸باب مدرسه در استان خراسان رضوی احداث و به بهره برداری رسیده است.

رخشانی مهر، از استقبال خیّرین برای مدرسه سازی در خراسان رضوی خبر داد و  تصریح کرد: خوشبختانه علیرغم اختلال هایی که بیماری کرونا در جامعه ایجاد کرد، مشارکت خیّران، همچنان ادامه دارد و این روند کاهش نیافته است.

وی ادامه داد: حضور خیّرین باعث شده تا در معماری مدارس تغییری اساسی رخ بدهد و  حتی معماری مدارس دولتی ساز متأثر از معماری مدارس خیرساز است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان نیز در این آئین، گزارشی از وضعیت ساخت و سازها در این استان ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha