• شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400040503285
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۵ تیر

توضیحاتی درباره قیمت واکسن/واکنش‌ها به ادعای سفیر آمریکا/پیگیری سوانح اتوبوسی

توضیحاتی درباره قیمت واکسن/واکنش‌ها به ادعای سفیر آمریکا/پیگیری سوانح اتوبوسی

قیمت واکسن داخلی و خارجی کرونا/ مذاکرات وین/ واکنش‌ها به ادعای سفیر آمریکا در بیروت/ پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، مباحث مطرح شده اخیر درباره قیمت واکسن کرونا از موضوعاتی بود که رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آن پرداخت و گفت: ما هم در حال خرید واکسن و هم در حال تولید آن هستیم. قیمت واکسن خارجی هم مختلف است و کمتر یا بیشتر از ۱۰ دلار است. قیمت واکسن داخلی را هم وزارت بهداشت بر اساس هزینه ها و سود آن محاسبه می کند. جای خیلی دعوا و نزاع هم نیست که قیمت واکسن چقدر باشد. هنوز قیمت دقیقی مشخص نشده است. دوگانه بیخودی در این زمینه بوجود آمده که برخی به آن دامن می زنند.

دیروز(جمعه) چهارم تیرماه ۱۴۰۰ هم رهبر انقلاب اسلامی اولین نوبت واکسن ایرانی کرونا را دریافت کردند. ایشان در سخنان کوتاهی بعد از دریافت واکسن تصریح کردند: «به من اصرار می‌شد از مدتی پیش که از واکسن استفاده کنم ... گفتم منتظر می‌مانیم تا ان‌شاءالله واکسن داخل کشور تولید بشود و از واکسن خودمان استفاده کنیم. این افتخار ملی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم.»

درباره علت اینکه چرا رهبر انقلاب «واکسن ایرانی کرونا» را مایه‌ «افتخار ملی» ‌می‌دانند نیز می توایند در این یادداشت بخوانید.

مذاکرات برجامی در وین هم از موضوعاتی که مدتهاست در صدر اخبار مورد توجه مخاطبان است و تلاشهای بسیاری برای به نتیجه رسیدن آن انجام می شود.

این موضوع محور اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا قرار گرفت و در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز درباره مذاکرات برجامی ایران و ١+٤ که واشنگتن به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و هشدار داد که توسعه برنامه هسته‌ای تهران می تواند به یک مانع بر طرف نشدنی در این رایزنی ها تبدیل شود.

درخواست ایران برای دریافت تضمین های لازم مبنی بر اینکه دوباره آمریکا از برجام خارج نشود یا با تغییر دولت این توافق بر هم نخورد هم از موضوعاتی بود که سید رضا میرطاهر کارشناس مسایل بین الملل به آن پرداخت و گفت:‌ واقعیت این است که هیچ تضمینی درباره ادامه برجام و ادامه پایبندی دولت آینده آمریکا نیست. برجام را در شرایط کنونی همان طور که هست باید پذیرفت و اجرا کرد، فکر نمی کنم ادامه حیات این توافق تضمین شدنی باشد و تضمینی برای عدم تکرار تجربه دوره ترامپ درباره برجام وجود ندارد.

چندی پیش طرح پیشنهاد سید حسن نصرالله برای تامین سوخت لبنان از ایران با واکنش سفیر آمریکا در بیروت مواجه شد که مدعی شده بود واردات از ایران راه حل مناسبی برای بحران سوخت در لبنان نیست و ایران از این طریق می خواهد سیاست های خود در لبنان و منطقه را پیش ببرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم با انتشار تصویری از یک نفتکش ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت: رسیدن نفتکش های ایرانی به بیروت بی نیاز از حرف‌های بی ارزش سفیر آمریکا است. سفیر آمریکا نباید در روابط برادرانه دو کشور و دو ملت ایران و لبنان دخالت کند.

همچنین وزیر پیشین محیط زیست لبنان به اظهارات سفیر آمریکا درباره واردات سوخت از ایران واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: تحریم شماست که ما را به این وضع رسانده است، بنابراین از ایران و غیرایران سوخت وارد خواهیم کرد.

در پی حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، رییس سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود و گفت: یکی از حوادثی که همه ما را غمگین کرد جان باختن دو خبرنگار بود که خدمت اصحاب رسانه تسلیت عرض می‌کنم و به همکارانم گفتم که این موضوع را پیگیری کنند هم‌چنین دستور دادم که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود زیرا بعد از این اتفاق نیز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتیم.

همچنین ایمان شمسایی مشاور رسانه‌ای رییس سازمان بازرسی کل کشور در پیامی به مدیر عامل ایسنا بر پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران تاکید کرد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز قرار است فردا(یکشنبه ۶ تیر ماه) حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در مسیر ارومیه - نقده با حضور نهادهای مسئول بررسی شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس هم جان باختن دو تن از خبرنگاران حوزه محیط زیست را به اصحاب رسانه کشور تسلیت گفت و با تاکید بر ضرورت حمایت از اصحاب رسانه و آغاز سریع تر واکسیناسیون آنان، بیان کرد: ما همواره شاهد هستیم که در مقاطع حساس، اصحاب رسانه همواره در صحنه حاضر شده و در کنار مسئولان در خدمت رسانی به مردم و مطرح کردن دغدغه های زندگی آنان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

رابطه متقابل منتقدان و دولت رئیسی از دیگر موضوعاتی بود که در گفت وگوی ایسنا با بیژن مقدم فعال سیاسی اصولگرا مورد بررسی قرار گرفت و از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود.

بیژن مقدم در بخشی از این گفت و گو تاکید کرد که  لازم است به دولتی که تازه بر سر کار آمده و مشکلات فراوانی دارد فرصت دهند و وعده ها و مطالبه های مردمی را رصد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha