• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۰۲:۱۷
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1400040503503
  • خبرنگار : 71536

جنگ برندها در یورو ۲۰۲۰، غول‌های اروپایی در جست‌وجوی پول

جنگ برندها در یورو ۲۰۲۰، غول‌های اروپایی در جست‌وجوی پول

مسابقات یورو به صحنه تقابل شرکت‌های تولید کننده پوشاک ورزشی تبدیل شده و تیم‌های ورزشی بهتر از هر کسی می‌دانند که در صورت ناکامی، پولی دستشان را نمی‌گیرد و در غیر این صورت، می‌توانند شرکت‌های بزرگ را به سوی خود جلب نمایند.

به گزارش ایسنا، مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۰ به میزبانی ۱۱ شهر اروپا در حال برگزاری است و غول‌های قاره سبز برای فتح جام نقره‌ای مسابقات به رقابت با هم می‌پردازند. با وجود اهمیت قهرمانی، مسائل مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یورو به شمار می‌رود.

در واقع بیشترین پاداش‌ها و درآمدها از آن تیمی است که بهترین جایگاه را در یورو به دست آورد. این موضوع شامل پاداش پیروزی و صعود، پاداش قهرمانی، قراردادهای تجاری شامل قراردادهای تامین پوشاک ورزشی و مسائل مختلف دیگری است که در پشت صحنه اصلی مسابقات جریان دارد و برای مدیران ارشد و برگزارکنندگان مسابقات، از اهمیت بیشتری داراست.

به همین دلیل، در جریان رقابت ورزشی تیم‌ها، برندهای ورزشی هم برای تصاحب بازار فروش البسه تیم های قدرتمند به رقابت می‌پردازند و یورو ۲۰۲۰ به صحنه اصلی این رقابت در قاره اروپا تبدیل شده است به طوری که دو برند آدیداس و نایکی، روی هم رفته، بخش اعظم بازار را با قراردادهای چند صد میلیون یورویی در اختیار گرفته‌اند!

نایکی درهنگام ورود به این مسابقات در زمینه تیمی پیشتاز است چون ۹ تیم از ۲۴ تیم حاضر لوگوی نایکی را روی لباس‌شان خواهند داشت اما آدیداس هم هنوز دست از مبارزه برنداشته تا بتواند باز هم در محبوب‌ترین ورزش دنیا پیشتاز باشد و لوگوی سه خطش را روی پیراهن هشت تیم می‌بینید. نایکی با فرانسه تیم قهرمان جهان، انگلیس که از همیشه امیدوارتر است و پرتغال، مدافع عنوان قهرمانی قرارداد دارد. آدیداس با بلژیک تیم برتر رنکینگ جهانی و آلمان و اسپانیا که سه بار قهرمان مسابقات شده‌اند، قرارداد دارد.

پوما می‌ماند که چهار تیم در مسابقات دارد و تنها یکی از غول‌های بزرگ دنیا یعنی ایتالیا لباس پوما را می‌پوشد. بقیه تیم‌ها با شرکت‌های کوچک‌تر قرارداد دارند: هامل (دانمارک)، جاکو (مقدونیه شمالی) و جوما (اوکراین).

روی هم رفته درآمد سالانه ۲۴ تیم حاضر در یورو ۲۰۲۰ از محل فروش البسه خود رقمی در حدود ۲۱۵ میلیون یورو است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. البته سهم تیم‌های مانند مقدونیه شمالی، مجارستان، اسلواکی و فنلاند بسیار ناچیز است.

آلمان در صدر اروپا

طبق اعلام "پی‌آر مارکتینگ" (کمپانی‌ای که در زمینه استراتژی بازاریابی فعالیت دارد و سال‌هاست روی این معاملات مطالعه می‌کند)، تیم ملی آلمان که در یک دهه گذشته همواره در مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام جهانی و یورو حضور داشته و جام جهانی ۲۰۱۴ را هم فتح کرده است، سالانه ۵۶ میلیون یورو از محل قرارداد ۱۰ ساله و ۵۶۰ میلیون یورویی با این شرکت درآمد دارد.

نکته جالب توجه اینکه، آلمانی‌ها برای ادامه این همکاری، چندین سال قبل یک کمپ تمرینی پیشرفته از آدیداس درخواست کردند تا تیم ملی خود را برای یورو ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ آماده کنند و آدیداس هم با توجه به اینکه ژرمن‌ها قرارداد پنج برابری با نایکی را به خاطر مسائل ملی و وفاداری به این برند رد کرده‌ بودند، به سرعت با درخواست این فدراسیون موافقت کرد و در شهرک ورزشی خود به نام "هرتسو" یک خوابگاه به نام "Home Ground" ساخته که در تورنمنت این تابستان و تورنمنت سه سال آینده خانه تیم آلمان خواهد بود. آن‌ها از آنجا می‌توانند پیاده به استادیوم آدی داسلر بروند که زمین خصوصی و با استاندارد بین‌المللی شرکت آدیداس است. وقتی مانشافت به آن نیازی نداشته باشد، آدیداس از آن برای محل آماده‌سازی تیم و فضای برگزاری کارگاه استفاده می‌کند.

رتبه دوم اروپا به فرانسه، قهرمان جام جهانی روسیه و نایب قهرمان یورو ۲۰۱۶ اختصاص دارد که طی قرارداد جدید خود با این شرکت آمریکایی نایکی، ۴۳ میلیون یورو به دست می‌آورد و چه بسا قهرمانی در این مسابقات، قرارداد بزرگتری نسبت به آنچه آدیداس با آلمان منعقد کرده، به دست آورد.

نایکی سومین قرارداد سنگین یورو را با تیم ملی انگلیس منعقد کرده و در ازای سالانه ۳۳.۳ میلیون یورو، حق تولید و فروش سه شیرها را به دست آورده‌است. یک نکته جالب توجه برای نایکی، ناکامی‌های انگلیس در یک دهه گذشته است که شاید با چشم انداز این شرکت آمریکایی همخوانی ندارد. البته آن‌ها امیدوارند انگلیس در یورو ۲۰۲۰ نتایج متفاوتی را نسبت به گذشته رقم بزند.

برند آلمانی پوما، سومین شرکت معتبر جهان در این بین فقط با یکی از قدرت های اروپا یعنی ایتالیا به همکاری خود ادامه می‌دهد و سالانه ۲۵.۴ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال ایتالیا پرداخت می‌کند. البته اخیرا اخباری مبنی بر پایانی همکاری این دو منتشر شده و بعد از یورو ۲۰۲۰، ایتالیا به سال‌ها همکاری خود با پوما خاتمه خواهد داد.

اسپانیا با ۱۵.۹ میلیون یورو (آدیداس)، روسیه با ۱۰.۸ میلیون یورو (آدیداس)، هلند با ۹.۶ میلیون یورو (نایکی)، پرتغال با ۶.۵ میلیون یورو (نایکی)، ترکیه با ۳ میلیون یورو (نایکی) و بلژیک با ۲.۶ میلیون یورو (آدیداس) در ادامه جدول بیشترین درآمدزایی از محل فروش پوشاک ورزشی خود قرار دارند.

* مورد عجیب و جالب توجه بلژیک

نکته جالب توجه در این جدول، قرارداد نه چندان زیاد تیم نخست جهان است. علت این موضوع، به تیزهوشی و آینده نگری شرکت آلمانی آدیداس بازمی‌گردد که قرارداد خود با بلژیک را سال‌ها قبل با قیمت بسیار ناچیزی منعقد کرده و اگر امسال بلژیک اروپا را فتح کند، آدیداس به سود هنگفتی از فروش البسه این تیم خواهد رسید.

مت اسلاتر، نویسنده سایت اتلتیک می‌نویسد: "اگر نسل طلایی بلژیک خوب عمل کند، آدیداس احتمالاً نام دهکده خودش در جنگل واقع در هرتسو را تغییر دهد و به نام شخصی بگذارد که با قراردادی به ارزش سالیانه ۲.۵ میلیون پوند بلژیک را از چنگ تامین‌کننده قبلی‌اش، شرکت بوردا درآورد."

به گزارش ایسنا، در قیاس این موضوع با تیم‌های ایرانی به طور مثال می‌توان گفت که تیم ملی ایران به عنوان ارزشمندترین تیم، هیچ قرارداد اسپانسری ندارد و برای حضور در بحرین، پوشاک خورد را خریداری کرده بود. در مسابقات باشگاهی هم پرسپولیس سوای تامین رایگان پوشاک خود، مبلغی در حدود سه تا چهار میلیارد تومان درآمدزایی دارد. البته این قیمت برای فوتبال ایران که مملو از پوشاک کپی و غیر اصل است، شاید منصفانه به نظر برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.