• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400040603763
  • منبع : نمایندگی همدان

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خبرداد

آموزش ۶۲۰ مُصلح در راستای ترویج صلح‌و سازش در همدان

آموزش ۶۲۰ مُصلح در راستای ترویج صلح‌و سازش در همدان

ایسنا/همدان معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از آموزش ۶۲۰ نفر در کارگاه آموزشی مصلحین در راستای ترویج صلح و سازش در جامعه خبر داد.

عباس نجفی یکشنبه ۶ تیر در همایش همیاران صلح مدل تعالی دادگستری استان همدان، اظهار کرد: مجموعه دادگستری استان همدان در طی سال‌های اخیر در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای صلح‌و سازش و اجرای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد با قوه قضائیه ابلاغ سال ۹۸ سازوکارهای لازم را در خصوص شناسایی و شبکه‌سازی پیش‌بینی کرده است، البته این دستورالعمل شامل ابعاد مخلتف مانند مسائل فرهنگی، خانوادگی و کیفری نیز می‌شود.

نجفی تصریح کرد: یکی از وظایف قضات تلاش بر اصلاح ذات‌البین بوده که در این زمینه دادگستری استان همدان با ایجاد دو کمیته معتذرین و مصلحین دست به ابتکار زده و از زمان اجرای این طرح از سال ۹۹ تا اردیبهشت سال‌جاری قریب به ۳۰۰۰ فقره پرونده، منتج به مصالحه شده است که این امر نشانگر نتیجه‌بخش بودن کار مردمی است. 

وی ادامه داد: حوزه صلح‌و سازش به دلیل اهمیتش، نیازمند الگو، مدل علمی و فنون دینی و روانشناسی است بنابراین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال گذشته با همکاری بنیاد قرآن مجید استان با برگزاری کارگاه آموزشی مصلحین در این حوزه ورود کرده و قریب به ۶۲۰ نفر مصلح در طی این دوره‌ آموزش دیدند و این جلسات ادامه خواهد داشت. 

نجفی اولین گام در امر صلح‌و سازش را علت‌شناسی صحیح دانست و بیان کرد: ابتدا ضمن تسلط کافی بر موضوع، مصلح باید به‌خوبی علت و عوامل بروز مشکل را شناسایی کرده تا بتواند بر مبنای آن راهکار صحیح با استفاده از منابع فقهی و حقوقی بیان کند. 

وی ادامه داد: گام‌های بعدی صلح‌و سازش را دعوت حضوری از طرفین و به اصطلاح گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره، آگاهی کامل نسبت به موضوع، ارائه راهکار مناسب و توصیه به گذشت دانست و اضافه کرد: مصلح باید در نظر داشته باشد ضمن تلاش برای صلح و سازش، حقوق طرف خسارت دیده باید حفظ شود یا اگر شاکی قصد دارد از شکایت خود چشم‌پوشی کند نسبت به حقوق خود آگاه شود. 
 
معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در ادامه سخنان با اشاره به تشکیل دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان، یادآورشد: مصلحین در مساجد و پایگاه‌ می‌توانند علاوه بر رسیدگی بر این مسائل، در صورت اطلاع از گزارشات همسرآزاری یا هرنوع گزارشی که مبنی بر پایمال کردن حقوق همسر یا فرزندان باشد به دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان مراجعه کنند. 
 
به گزارش ایسنا و به نقل از واحد اطلاع‌رسانی معاونت قضائی، اجتماعی و پیشگیری فی وقوع جرم دادگستری کل استان همدان، نجفی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی مردم همچنین‌ ‌می‌توانند در صورت اطلاع از بروز وقوع جرم در هر حوزه‌ای به‌صورت ناشناس گزارشات خود را به سامانه سجام قوه قضائیه به آدرس Sajam.scpd.ir ارسال کنند. گفتنی است تمام این گزارشات به صورت روزانه توسط این معاونت بررسی و به مراجع مربوطه به صورت محرمانه اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha