• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400040603998
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اعلام کرد

همکاری ۱۰ استاد وابسته بین المللی با دانشگاه اصفهان

 همکاری ۱۰ استاد وابسته بین المللی با دانشگاه اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: در حال حاضر در بستر شیوه نامه اساتید وابسته، ۱۰ استاد بین الملل با دانشگاه اصفهان همکاری دارند.

یوسف شاقول، امروز (یکشنبه- ۶ تیرماه) در نشست خبری در دانشگاه اصفهان، بر لزوم بین المللی سازی دانشگاه تاکید کرد و افزود: در زمینه ارتقا کیفیت، دانشگاهی مانند دانشگاه اصفهان نمی‌تواند ارتقا پیدا کند، مگر فاکتور بین المللی سازی هم داشته باشد. در این زمینه سعی کردیم بستری با شیوه نامه "استاد وابسته" تنظیم کنیم و تاکنون ۱۰ استاد وابسته بین المللی داریم. ضمن اینکه حدود هزار دانشجوی بین الملل نیز در دانشگاه اصفهان تحصیل می کنند.

وی با اشاره به مجازی شدن دانشگاه در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: فضای کلاس دانشگاه بی حضور دانشجو جان ندارد و امیدواریم وعده ها در زمینه تزریق واکسن به دانشجویان محقق شود و زودتر دانشجویان را بر سر کلاس های درس داخل دانشگاه ببینیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر برنامه دانشگاه ها در زمینه استفاده از تجربیات آموزش مجازی گفت: کرونا بلایای بسیاری داشت و از سویی امکاناتی هم فراهم کرد که یکی از این امکانات در حوزه آموزش بود. اکنون تمام اساتید به سامانه "ال ام اس" مسلط شده اند و از امکانات وسیع آن استفاده می کنند. در زمینه آزمون ها نیز تجربیات و دستاوردهای خوبی به دست آورده ایم که امیدوارم در دوران پساکرونا نیز به خوبی استفاده شود.

شاقول ادامه داد: در این راستا پیشنهاداتی برای استفاده از تجربیات این دوران با وزارت علوم مطرح کرده ایم تا زیرساخت های قانونی که تامین شده برای پساکرونا استفاده شود و تلاش داریم اگر آیین نامه ها اجازه دهند ظرفیت آموزش تلفیقی در دوران بعد ایجاد کنیم. می توان از ظرفیت آموزش مجازی در ابعاد مختلف آن استفاده کرد و امیدوارم دانشگاه ها با کمک وزارتخانه بستری در این زمینه فراهم کند.

توانمندسازی دانشجویان و اساتید در جهت توسعه کیفی دانشگاه

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه مراکز آموزش عالی کشور به سمت ارتقا کیفی حرکت کرده اند و در این راستا دانشگاه اصفهان نیز گام هایی برداشته است، تصریح کرد: در این چارچوب چند اقدام اساسی از جمله توانمندسازی دانشجویان و اساتید در دانشگاه اصفهان انجام شد. در این راستا «مرکز بالندگی مسیر شغلی دانشجویان» در دانشگاه تاسیس شد که مرکزی به این نام جزء نخستین ها در کشور است. در این مرکز برای تمام دانشجویان با اولویت مقطع کارشناسی پرونده رصد و پایش وضعیت تشکیل می شود.

شاقول با بیان اینکه رصد اشتغال آغاز شده، خاطرنشان کرد: این پایش با بررسی خلاصه وضعیت دانشجویان انجام می شود و معتقدیم با این طرح فعالیت ها هدف دار می شود. ضمن اینکه همسو با طرح های ملی نیز در این مسیر حرکت می کنیم.

وی بر لزوم همکاری دانشجویان در طرح های نظرسنجی و پایش ها تاکید و اظهار کرد: ممکن است دانشجویان ندانند که این نظرسنجی ها تا چه حد کاربردی است و تا چه اندازه در برنامه ریزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در این راستا، ارزیابی دانشجویان از اساتید، ارزیابی جامع در زمان فارغ التحصیلی، ارزیابی پایان نامه ها و ... در دانشگاه اصفهان انجام و بر اساس آن اساتید پایش می شوند.

شاقول با اشاره به تحصیل حدود ۴۵ درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: ارزیابی ها راهی برای ارتقای بهتر کیفیت آموزش است و در زمینه ارزیابی پایان نامه ها با توجه به تعداد بالای دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مهم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

تحصیل ۱۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه اصفهان

شاقول ادامه داد: حدود ۱۰۰۰ دانشجو غیر ایرانی نیز در دانشگاه اصفهان تحصیل می کنند و شاهد رشد چشمگیری در جذب دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه اصفهان هستیم. در حال حاضر دانشجویان غیرایرانی، دانشگاه اصفهان را به عنوان محل تحصیل انتخاب می کنند و با پرداخت هزینه و شهریه دانشجویی برای دانشگاه ارزآور هستند.

وی با بیان اینکه، هدفگیری آموزش در دانشگاه اصفهان در راستای هدفگیری ملی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در کشور در حوزه آموزش ملی مشکلی به لحاظ کمی وجود ندارد و با کمبود دانش آموخته مواجه نیستیم. البته در برهه ای از زمان توسعه کمی دانشگاه و دانشجو مد نظر بود و تعداد مراکز آموزش عالی کشور از بسیاری از کشورها مانند چین هم بیشتر بود که این موضوع از یک جهت رکورد محسوب می شود و در آن زمان، افزایش دانشجو جزء نیازهای جامعه بوده و مسئولان به این سمت حرکت کرده اند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، تاکید کرد: در سال های اخیر توسعه کیفی دانشگاه و مراکز آموزشی در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا، در حوزه آموزش در دانشگاه اصفهان ارتقا کیفی و اثربخشی بیشتر دانشگاه مدنظر قرار داده شد.

۴۵ درصد دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، اضافه کرد: به منظور تشویق دانشجویان، طرح حمایت از دانشجویان برتر تدوین شد که در این راستا به اندازه بضاعت دانشگاه در جهت حمایت از دانشجویان برتر می پردازیم.

شاقول به مرکز انتخاب رشته خردمندانه در دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز چهار سال است در راستای کمک به دانشجویان فعالیت دارد. همچنین به موجب تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای تقاهم مشارکت دانشجویان در مهارت آموزی محقق می شود تا در کنار آموزش های رسمی، آموزش های مهارتی نیز داشته باشند. به همین منظور دوره هایی تدوین و اجرا شد که این فرایند به دلیل کرونا کمی دچار اختلال شده، اما امیدواریم به خوبی ادامه یابد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی دانشجویان در راستای بهبود کیفیت انجام شده، از توانمندسازی اساتید نیز خبر داد و گفت: برای اساتید نیز مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای (تدریس اعضای هیات علمی) تاسیس شد. معتقدیم برای بهبود آموزش باید اساتید نیز بهینه شوند. دوره هایی از این نوع پیش از این هم برگزار می شد، اما در حال حاضر هدف‌دارتر شده است.

به گفته معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، ارتقا و ترفیع اساتید در زمینه پژوهش با انجام پژوهش هایی که دارند، مشخص است، اما در حوزه آموزش ترفیع محسوس نیست که با کمک پایش و ارزیابی ها انجام می شود که برای افزایش انگیزه اعضای هیات علمی در حوزه آموزش ۲۵ آیتم انتخاب و اساتید در حوزه آموزش در این حوزه ها بررسی می شوند.

شاقول با تاکید براینکه به صورت منظم و بدون انقطاع اساتید بررسی و پایش می‌شوند، تصریح کرد: اگر اساتیدی دچار رکود علمی شوند و بهره وری در حوزه آموزش نداشته باشند از رده خارج می شوند چراکه موضوع آموزش برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی از ارتقای حوزه زیرساخت ها خبر داد و گفت: به عنوان مهمترین بخش دانشگاه از گروه آموزشی خواسته شد همگام با برنامه پنج ساله دانشگاه، برنامه پنج ساله گروه خود را داشته باشند و این برنامه ها بر اساس ارزیابی درونی گروه ها انجام شود. در چارچوب ارتقای کیفیت شیوه نامه ای برای پذیرش دانشجو تنظیم شد و معتقدیم که اگر افزایشی در ظرفیت دانشجو انجام شود، باید هدفمند باشد.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.