• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400040604030
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس کل دادگستری استان همدان:

همدان رتبه اول عفو کشور را دارد

همدان رتبه اول عفو کشور را دارد

ایسنا/همدان رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه همدان رتبه اول عفو کشور را دارد، گفت: استان همدان رتبه اول صلح و سازش را با ۴۸ درصد سازش پرونده، در کشور دارد.

محمدرضا عدالتخواه یکشنبه ۶ تیرماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در مراجع قضائی استان به جز شورای حل اختلاف و اجرای احکام ۲۷۱هزار و ۱۶۰ فقره پرونده مختومه شده درحالیکه این آمار در  سال گذشته ۱۵هزار و ۸۶۷ فقره بوده است، اظهارکرد: در مجموع عملکرد ۲۱ ماهه در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر و بر اساس آمار نقطه‌ای عملکرد، در مجموع ۷۴۶هزار و ۷۲۱ فقره پرونده وارد مجموعه قضائی استان شده است.

عدالتخواه تصریح کرد: شورای حل اختلاف ۲۱۲ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده مختومه داشته و رتبه اول صلح و سازش در کشور با ۴۸ درصد سازش نسبت به آمار ۳۲ درصدی کشور، متعلق به استان همدان است.

وی با بیان اینکه دادگاه‌ها و دادسراها ۵۲هزار و ۳۸۵ فقره پرونده یعنی ۷.۵ درصد کل پرونده‌ها را به صلح و سازش ختم کردند، ادامه داد: این اقدام بر اساس محورهای سند تحول بوده که تیرماه ۱۴۰۰ اولین بازه زمانی سند تحول در دوره کوتاه مدت است که به اهداف خود رسیدیم و بازه میان مدت، تیرماه سال ۱۴۰۱ و بازه بلندمدت در پایان سال ۱۴۰۲ است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به تأثیر مستقیم شرایط کرونایی بر عملکرد دادگستری، خاطرنشان کرد:  ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند از دادگستری استان به کروناویروس مبتلا شدند اما کار ما یک روز تعطیل نشد.

همدان رتبه اول آزادی مشروط و رتبه اول اتقان آراء را در کشور دارد

عدالتخواه با بیان اینکه استان همدان رتبه اول عفو کشور را دارد، گفت: در ۱۰ سال گذشته ۵۸۸ نفر در استان عفو شدند اما در ۲۱ ماه گذشته ۱۵۲۶ نفر مورد عفو قرار گرفتند البته عفو زمانی شامل مجرمین می‌شود که این افراد اصلاح رفتار داشته و متنبه شده باشند.
 
وی با تأکید براینکه در استان همدان رتبه اول آزادی مشروط در کشور و رتبه اول اتقان آراء و محکم بودن احکام را داریم، ادامه داد: در میانگین کشوری ۲۰ درصد آراء در دادگاه تجدیدنظر نقض می‌شود اما در استان همدان این آمار ۱۲ درصد است و حتی در اردیبهشت‌ماه ۷ درصد نقض داشتیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان درباره با سامانه "ساآب"، توضیح داد: سامانه ارزشیابی آرای بدوی در استان ایجاد شده و آرای قضات نمره‌گذاری می‌شود.

عدالتخواه با تأکید براینکه ما به تمام قضات بدوی کارنامه عملکرد می‌دهیم و آیت‌الله رئیسی دستور دادند این سامانه و سه سامانه دیگری که طراحی کردیم سراسری و در سطح کشور اجرایی شود تا دادرسی متقن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از نظر رضایتمندی مراجعین نیز با نمره ۸۳ رتبه چهارم کشوری را به دست آوردیم در صورتیکه میانگین کشوری ۸۱ است.

وی با بیان اینکه براساس رهنمود استفاده از جوانان در سیستم قضایی به فرموده مقام معظم رهبری، اظهار کرد: از این رهنمود به عنوان راهبرد عملیاتی استفاده کردیم و میانگین سنی دادستان‌ها ۵ سال و روسای حوزه های قضایی ۴ سال جوانتر شدند و عملکرد مثبتی داشتند البته شرط ما این بود که باید در آن شهرستان زندگی کنند در صورتیکه قبلاً مسئولین به مرکز استان، تردد می‌کردند.
 رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: ۷۵ درصد از قضات استان که شامل ۱۷۰ قاضی است در دو کمیسیون نقل و انتقال ارتقا پیدا کردند.
عدالتخواه در رابطه با اقدامات رفع موانع تولید، بیان کرد: با تشکیل ۲۰۷ جلسه با فعالین اقتصادی ۲۷۷ مورد مکاتبه برای تسهیل امر تولید و سرمایه در استان انجام و ۵۷ کارخانه کارگاه رفع مشکل و از بیکاری ۴۲۲ نفر جلوگیری شده‌است.
وی با بیان اینکه رویکرد فسادستیزی در قوه پس از آیت‌الله رئیسی با قدرت ادامه دارد، توضیح داد: رئیس بعدی که از درون قوه است موضوع را با قاطعیت ادامه می دهد چون این مسیر ریل گذاری شده است.
رئیس کل دادگستری استان همدان در رابطه با مفاسد اداری، گفت: کارگروه شناسایی و پیشگیری از عوامل فسادزا تشکیل شده و نباید در برابر مفاسد کوتاهی کرد چون فساد به پای کل نظام نوشته می‌شود و  اگر مدیری فساد را در مجموعه خود گزارش ندهد، مرتکب جرم ترک فعل شده و بر اساس ماده ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی که ناظر به ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است، دو سال حبس و دو سال انفصال از خدمت برای او در نظر گرفته می‌شود.
عدالتخواه خاطرنشان کرد: مردم باید برای معرفی افراد کلاش و کلاهبردار که ادعای ارتباط با سیستم قضایی دارند و می‌خواهند از مردم کلاهبرداری کنند با شماره  ۱۵۸۰ که مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است، تماس بگیرند همچنین شماره ۱۲۹ در زمینه ارشاد قضائی، مشاوره تلفنی ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به حجم بالای پرونده‌های قضائی در استان، اظهار کرد: برای این که بر حجم بالای پرونده‌ها فائق شویم با استفاده از نیروهای داخل قوه و امکاناتی که داریم در کل استان ۴۵ شعبه اضافه کردیم.
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی در سیستم قضایی راه اندازی شده، تصریح کرد: سامانه ثنا، الکترونیکی شدن فرآِیند ملاقات زندانیان با خانواده و برگزاری دو هزار و ۲۲۰ دادرسی الکترونیکی، برخی از اقدامات ما در این زمینه است.
عدالتخواه با اشاره به اجرای سه طرح ابتکاری در حوزه قضایی استان همدان، گفت: برنامه‌ کمّی شعبه محور با هدف مشخص کردن اقداماتی که قاضی باید در طول یک‌سال انجام دهد، صورت گرفته که منجر به کاهش موجودی پرونده ها، تسریع در رسیدگی و کاهش معوقات می‌شود.
وی ادامه داد: سامانه ساآب که برنامه کیفی قاضی محور است به عملکرد قاضی بر اساس ۱۰ شاخص حقوقی  نگاه می‌کند و به آن نمره می‌دهد که تا الان یک ریال برای ما هزینه نداشته و با همکارانمان آن را ابداع کردیم  در حال حاضر پنج استان متقاضی استفاده از این سامانه‌ها هستند.
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه سامانه ساتد وظیفه ارزشیابی تحقیقات دادسراها را بر عهده دارد، ادامه داد: دو سامانه دیگر به نام سامانه "سانک" که سامانه ارزشیابی نظرات کارشناسی و سامانه "سادو"که سامانه ارزشیابی دفاعیات وکلا است را طراحی کردیم که مرحله مطالعاتی را طی می‌کند.
عدالتخواه با بیان اینکه ۲۵ قتل عمدی در ستاد تألیف قلوب استان به مصالحه کشیده شده، توضیح داد: در ستاد تالیف قلوب دو کمیته معتذرین و مصلحین داریم که وظیفه کمیته معتذرین این است که از متهم بخواهند در صورت تمایل با حفظ حق اعاده دادرسی از شاکی عذرخواهی کنند و تاکنون چهارهزار و ۳۶۹ متهم حاضر به عذرخواهی شدند که دو هزار و ۷۴۴ شاکی رضایت دادند البته این مورد شامل پرونده حقوقی نمی‌شود و بیشتر شامل جرائم کیفری است و کمیته مصلحین نیز با هدف حل اختلاف محلات در مساجد فعالیت می‌کند و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مسجد در شهر همدان سازماندهی شدند.
وی در رابطه با تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: در انتخابات ۱۴۰۰ کمترین میزان تخلف را نسبت به دوره‌های قبل داشتیم و تخلفات صورت گرفته اگر در حوزه ارتکاب جرم باشد به ما مربوط است در غیر این صورت به هیئت‌های نظارت مربوط می شود.
رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره با تعداد بالای زندانیان استان همدان نسبت به سایر استان‌های غرب کشور، مطرح کرد: متأسفانه تفکر قدیمی حبس محور در استان حاکم بوده و ما اگر تغییر رویه نمی‌دادیم وضعیت بدتری داشتیم با این وجود در حال تلاش هستیم که با روش‌های جایگزین و آسیب‌شناسی‌هایی که لازم است انجام شود، آمار زندانیان را کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha