• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400040604058
  • خبرنگار : 50212

برخورداری از خدمات بیمه‌ای، موتور محرک توسعه مشاغل خانگی

برخورداری از خدمات بیمه‌ای، موتور محرک توسعه مشاغل خانگی

ایسنا/مرکزی یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: تفاهم نامه ای با جهاددانشگاهی به منظور برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که در طرح توسعه مشاغل خانگی فعالیت دارند منعقد شده است و امیدواریم با پیگیری های جهاددانشگاهی هر چه سریعتر این تعهد عملیاتی شود تا انگیزه بیشتری برای فعالان در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شود.

ناصر پورتوکلیان که به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی، در حوزه کیف، ساک و چمدان در روستای خانقاه واقع در دهستان جاورسیان بخش قره‌چای شهرستان خنداب فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای ۲۰ نفر در قالب فعالیت در این حوزه اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کیف، ساک و چمدان‌های مسافرتی را که البته وارداتی هستند از تهران تهیه می کنیم و با فعالیت ۱۵ چرخ خیاطی در منازل زنان سرپرست خانوار، در کنار فعالیت کارگاه مادر کلیه مراحل تولید محصولات انجام می‌شود.

وی به تولید روزانه ۵۰ عدد چمدان اشاره کرد و افزود: در برنامه توسعه‌ای در نظر داریم میزان تولید چمدان را به ۱۰۰ عدد در روز افزایش داده و در کنار آن کیف و کوله پشتی نیز تولید کنیم. حدود ۹۰ درصد کالای تولیدی راهی بازار مصرف در تهران شده و ۱۰ درصد دیگر نیز در بازار اراک و قم به فروش می‌رسد.

پورتوکلیان به رضایت خود از درآمدزایی حاصله از فعالیت مشاغل خانگی با ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر اشاره کرد و گفت: در نظر داریم با جذب سرمایه گذار فعالیت خود را توسعه داده و میزان اشتغال را تا ۵۰ نفر افزایش دهیم.

وی به همکاری با جهاددانشگاهی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی نیز اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه ای با جهاددانشگاهی به منظور برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که در طرح توسعه مشاغل خانگی فعالیت دارند منعقد شده است و امیدواریم با پیگیری های جهاددانشگاهی هر چه سریعتر این تعهد عملیاتی شود تا انگیزه بیشتری برای فعالان در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شود.

او تصریح کرد: چنانچه مجموعه جهاددانشگاهی بتواند موضوع بیمه فعالان طرح توسعه مشاغل خانگی را عملیاتی کند به دلیل انگیزه ای که برای این افراد ایجاد می شود فضای کسب و کار در این حوزه افزایش یافته و حتی این ظرفیت وجود خواهد داشت تا بتوان برای ۱۵۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

پورتوکلیان افزود: نخستین سوال افراد جویای کار برخورداری از مزایای بیمه است و چنانچه خدمات بیمه ای برای آنها ارائه شود، اقدام به همکاری می کنند. هم اکنون برای شاغلین در این طرح خدمات بیمه روستایی ارائه می‌شود که نهایتا به صندوق بازنشستگی کشور ختم می شود اما بیمه تامین اجتماعی در جامعه ما از جایگاه خاصی برخوردار است و متقاضیان میل و رغبت بیشتری برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی دارند که امیدواریم بزودی عملیاتی شود.

او برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات تولیدی به همت فعالان حوزه مشاغل خانگی از سوی جهاددانشگاهی را از دیگر برنامه های در دست اجرای این نهاد برشمرد و افزود: جذب سرمایه گذار از جمله نیازهایی است که مسیر توسعه این طرح را هموار و شتابان خواهد کرد.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی با اشاره به استفاده از روش های سنتی برای فروش و عرضه کالا در بازار گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم فضای فروش اینترنتی را در شبکه‌های اجتماعی فراهم کنیم اما درصدد هستیم از این مزیت در عرضه محصول بهره‌برداری کنیم.

وی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از مشکلات پیش روی طرح توسعه مشاغل خانگی دانست و افزود: برای تولید محصولی با کیفیت و در رقابت با مشابه خارجی نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش هستیم.

پورتوکلیان خواستار اعطای تسهیلات کم بهره به میزان اشتغالی که ایجاد می‌شود از سوی دولت شد و افزود: اعطای تسهیلات منجر به تجهیز دستگاه های دوخت کیف و چمدان و بهسازی و مرمت آنها شده و هرچقدر زیرساخت ها تقویت شود قطعا میزان تولید و اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فعالیت و  کار در روستاها برای بانوان در خارج از منزل فرهنگ سازی نشده است، گفت: به دلیل اینکه بعضا بانوان با سخت‌گیری‌هایی از سوی همسران خود برای کار در خارج از منزل مواجه می‌شوند لذا فعالیت آنان در قالب مشاغل خانگی و در منزل صورت می‌گیرد که تامین زیرساخت‌ها و دستگاه مورد نیاز برای تولید محصول در منزل هر یک از بانوان هزینه بالایی را می طلبد که نیازمند حمایت دولت است.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha