• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400040604268
  • خبرنگار : 71592

سومین جلسه محرمانه محاکمه متهمان پرونده کودتا/ عصبانیت عربستان از بی‌توجهی ملک عبدالله دوم

سومین جلسه محرمانه محاکمه متهمان پرونده کودتا/ عصبانیت عربستان از بی‌توجهی ملک عبدالله دوم

محاکمه رئیس سابق دفتر سلطنتی اردن و مشاور ولیعهد عربستان و انتقال تحقیرآمیز وی به دادگاه، خاندان سلطنتی عربستان را به شدت عصبانی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت "سعودی لیکس"، فیلم ویدیویی که در آن باسم عوض الله، رئیس سابق دفتر سلطنتی و فرستاده سابق اردن در عربستان در مسیر رفتنش به دادگاه دست بسته دیده می‌شود، باعث شد عربستان از عبدالله دوم، پادشاه اردن که همچنان ارتباطات و ابتکارعمل‌های عربستان را رد می‌کند، به شدت عصبانی شود.

یک منبع ارشد گفت، بابت بی‌توجهی پادشاه اردن به ابتکارعمل‌های عربستان که از زمان کشف حادثه کودتا در ماه آوریل تاکنون همچنان طرح‌هایی را ارائه می‌دهد، حالتی از خشم وجود دارد.

این منبع افزود، آخرین این ابتکارعمل‌ها هفته گذشته بود که یک هیئت سعودی محرمانه وارد امان شد و حامل پیامی از پادشاه عربستان پیرامون توقف محاکمه عوض الله بود.

به گفته این منبع، پیام مذکور از سویی شامل وعده‌های رسمی عربستان در راستای تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور و از سوی دیگر نیز حامل عبارت‌های خشم آلود بابت محاکمه ظالمانه و بی‌توجهی به ابتکارعمل‌های عربستان بود و در آن نسبت به وارد کردن اتهامات به عربستان و ولیعهد آن هشدارهایی داده شده است.

پیش از این هم روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشته بود، عربستان برای توقف محاکمه عوض الله اردن را تحت فشار قرار داده است.

این روزنامه نوشت، ریاض چهار هواپیما با چهار مسؤول در سطوح مختلف به ریاست فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان را به اردن فرستاده و از این کشور خواست، عوض الله را به محض بازداشت در ماه آوریل تحویل دهد.

در میان مسؤولان مذکور مسوول ارشد دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رئیس سرویس اطلاعات عربستان قرار داشت که پنج روز در اردن ماند و به امان فشار آورد تا اجازه دهد عوض الله را با خود به ریاض بازگرداند.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا هم جزئیات جدیدی درباره اتفاقات دفتر سلطنتی اردن در ماه آوریل فاش کرد.

این روزنامه نوشت، احتمالا بن سلمان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در این اتفاقات نقش داشتند.

بروس ریدل، افسر سابق آمریکا در سیا به واشنگتن پست گفت: فکر می‌کنم آنها برای آزادی عوض الله فشار آوردند زیرا فهمیدند که اطلاعاتی دارد که آنها را محکوم می کند و خواستار آزادی او هستند.

وی افزود، پس از اینکه ویلیام برنز، رئیس سیا که قبلا سفیر واشنگتن در اردن بود و از کاخ سفید درخواست مداخله کند، اردن توانست در مقابل فشار عربستان مقاومت کند.

روزنامه مذکور نوشت، هنگام حضور رئیس اطلاعات عربستان در اردن، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با عبدالله دوم تماس گرفته و اعلام کرد از او حمایت می کند.

این در حالی است که دادگاه امنیت ملی اردن امروز یکشنبه سومین جلسه محاکمه عوض الله و شریف حسن بن زید یکی از اعضای خاندان سلطنتی را به اتهام تحریک برای برهم زدن ثبات این کشور در پرونده موسوم به پرونده فتنه برگزار کرد.

تلویزیون اردن به نقل از وکیل مدافع عوض الله اعلام کرد، هیئت دفاع در این جلسه شواهد و مدارک مکتوب را ارائه کرد و در جلسه بعد نیز شاهدان را از دادگاه درخواست خواهد کرد.

وکیل رئیس سابق دفتر سلطنتی گفت، عوض الله و شریف حسن بن زید از اعضای سلطنتی اظهارات و دفاعیات مکتوب خود را ارائه کردند.

این جلسه نیز مثل جلسه قبل محرمانه برگزار شد و دو متهم اظهارات مکتوب خود را ارائه کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha