• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۲:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400040704412
  • خبرنگار : 71620

نمک‌های عیسی کلانتری بر زخم داغ‌دیدگان مهشاد و ریحانه

نمک‌های عیسی کلانتری بر زخم داغ‌دیدگان مهشاد و ریحانه

می‌توانست با پذیرش انتقادات، یک پیام تسلیت به داغ‌دیدگان و یک عذرخواهی ساده از مردم، همه حواشی را دور کند. اما با نشستن بدشکل روبه‌روی داغ‌دیدگان، عذرخواهی نکردن، تسلیت نگفتن و مزخرف خواندن انتقادات، یک دنیا نمک روی زخم داغ‌دیدگان پاشید.

به گزارش ایسنا، غروب چهارشنبه دوم تیر ماه ۱۴۰۰، تیره‌ترین روز برای خبرنگاران ایرانی بود. در عرض چند دقیقه، جامعه رسانه‌ای کشور رخت سیاه بر تن کرد. دو فوتی و چندین مصدوم، نتیجه ارابه مرگ بی‌ترمزی بود که دو بانوی جوان خبرنگار را به مسلخ بی‌تدبیری برد.

مهشاد کریمی، خبرنگار محیط زیست ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگارانی که برای تهیه گزارش از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعزام شده بودند، در این حادثه تلخ جان دادند.

شاید از نظر عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست "اتفاقی نیفتاده که بخواهد عذرخواهی کند" اما از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید، پای جان دو جوان در میان است. پای بی دختر شدن دو پدر و مادر، پای بی‌خواهر شدن برادران و خواهران، و پای از دست دادن یک رفیق، دوست یا همکار  و از همه غم‌انگیزتر، پای بی همسر شدن دو مرد جوان! دو مرد جوانی که ناباورانه در سوگ تلخ شریک زندگی‌شان نشسته‌اند.

همسر مهشاد کریمی، که در حال تدارک مراسم عروسیشان بود بر تنش رخت عزا و دور تابوت همسرش پرچم ایران پوشاند. همسر ریحانه یاسینی نیز که مدتی از زندگی مشترکشان می‌گذشت، در سوگ اندوه‌باری نشست و برای همیشه داغ‌دار شد. با این همه هستند کسانی که مسئولیت این واقعه تلخ بر دوششان است اما حاضر به استعفا نشدند که هیچ، بلکه حاضر به یک عذرخواهی ساده هم نیستند. پرسش اینجاست که آیا نمی‌توانستند در مراسم تشییع دو خبرنگار مرحوم شرکت کنند؟ یا دست کم تلفن بردارند و به خانواده‌های داغ دیده و همکاران غمگینشان تسلیت بگویند؟

بهراد مهرجو، همسر ریحانه یاسینی روز ۶ تیر در توییتی نوشت:« پس از رفتن ریحانه خیلی‌ها با نهایت محبت به من تسلیت گفتند. از مقامات دولتی تا رفقا و همکاران عزیزمان. فقط یک نفر و نهاد حتی زحمت یک تماس تلفنی را به خودش نداد: سازمان محیط زیست و عیسی کلانتری!»

البته توقع تسلیت گفتن از عیسی کلانتری شاید توقع زیادی باشد چرا که او در پاسخ به سوال خبرنگاری که به او گفت آیا عذرخواهی می‌کنید؟ گفت: «چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست حتی حاضر به عذرخواهی در مورد نحوه نشستنش در برابر مصدومان داغ دیده نشد. نحوه نشستن او در برابر داغ‌دیدگان، انتقادات زیادی به او در شبکه‌های اجتماعی وارد کرد. کلانتری اما همه انتقادات را «مزخرف» خواند. او مدعی شده که همیشه اینگونه می‌نشیند. ادعایی که البته کاربران فضای مجازی با انتشار عکس‌های نشستن مؤدبانه او، از خجالتش درآمدند و حرف‌های او را تکذیب کردند.

روایت شاهدان عینی حادثه به ما سه سرنخ می‌دهد. استفاده از اتوبوس نامناسب، مسیر نامناسب و دیر رسیدن نیروهای امدادی به گفته شاهدان. سرنخ‌هایی که هزار اما و اگر پشت آن خوابیده است. اگر از اتوبوس مناسبی استفاده می‌شد، اگر مسیر ارومیه - نقده چک شده بود یا حتی اگر نیروهای امدادی زود می‌رسیدند، شاید امروز در سوگ لبخندهای زیبای مهشاد کریمی نبودیم و به جای عرض تسلیت به او تبریک می‌گفتیم. عیسی کلانتری همه ابهامات فوق را تکذیب و توجیه کرده است. او مدعی شده که اتوبوس VIP بوده است. کلانتری در مورد نداشتن ترمز، مدعی شده که اتوبوس مرگ، معاینه فنی داشته است. اظهاراتی که به نظر می‌رسد که خبر از پاس‌کاری مسئله به زمین راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور می‌دهد.

با همه این اوصاف، نیازی به استعفای مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست باشد یا نباشد، مسئولیت بپذیرند یا نپذیرند، توجیه‌گری و پاسخ سر بالا بدهند یا ندهند، یک عذرخواهی و عرض تسلیت به خانواده‌ها و رسانه‌ها کار سختی نبود. مسئله‌ای که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز از آن انتقاد کرد. سمیه رفیعی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه یک نمایش تبلیغاتی را تدارک دیده بود، گفت: دو خون ریخته شده و این ماجرا اتفاق کمی نیست. یک عذرخواهی ساده چیزی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کم نمی‌کرد.

حادثه تلخ فوق تنها اتفاقی نبود که کلانتری حاضر به عذرخواهی و مسئولیت پذیری نشده باشد. کلانتری به خاطر عملکرد خود در زمینه جنگل‌داری نیز از مردم ایران عذرخواهی نکرده است. این در حالی است که تنها در سال ۹۶، ۲۴۰ فقره جنگل سوزی دامن جنگل‌های ایران را گرفت. در سال ۹۶، جنگل‌های زاگرس خوزستان در صدر فهرست سیاه قرار گرفت به طوری که در سه ماهه ابتدای آن سال ۲۵۰ هکتار از جنگل‌های تحت مدیریت سازمان محیط زیست کشور دچار حریق شد. وسعت آتش‌سوزی‌های جنگل‌های شمالی کشور در فروردین ۹۷ در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و در چهار ماهه نخست آن سال اعلام شد که ۶۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که ۲۰۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور را سوزانده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در مورد عملکردش در خصوص آب و هوای فجیع کلانشهرها و مخصوصا تهران بزرگ در زمستان ۹۷ و ۹۸، مظلومیت محیط‌بان‌ها مثل شهادت اخیر دو محیط‌بان زنجانی مهدی مجلل و میکائیل هاشمی، حفاظت از گونه‌های نادر حیوانی، پروژه‌های ابهام آمیز و پرمخاطره انتقال آب و... عذرخواهی نکرده و مسئولیتی هم قبول نکرده است.

عیسی کلانتری، علاج واقعه قبل از وقوع نکرد. اکنون که حجم زیادی از نارضایتی‌ها تلمبار شده است، عذرخواهی و مسئولیت پذیری چندان تأثیری ندارد. البته تاریخ نشان داده که کلانتری تک سوار عرصه عذرخواهی‌های بی‌فایده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۲:۵۰

باید این .... رو دادگاهی کرد. به خدا اگر چین بود، الان استعفا داده بودن یا تو ژاپن، هاراگیری می کردن…

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۲:۲۲

ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی😔 بنده نیز کاملا موافقم،اینکه رسانه ها و ارباب جراید انگار خون خود و همکارانشان را رنگینترمیبینند!درفاصله یک روز دو سانحه اتوبوس رخ داده اما کسی از سربازان وطن حرفی نمیزند! درسال ۱۳۸۴ودرسانحه هواپیمای خبرنگاران نیز کسی از کادر پرواز حرفی نزد ،فقط گوش عالم را کر کردند که وای و بیداد خبرنگاران رفتند. خداوند قرین رحمتشان کند، اما این دیدگاه شایسته نیست!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۰۴

آقای رئیسی تا قوه قضائیه رو ترک نکردین دهن این ..... رو گل بگیرید .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۲:۵۳

دوست عزیز آمار تصادفات در ان جاده رو بررسی کنید هر روز تصادفات منجر به فوتی در ان جاده رخ می دهد.وقتی افراد محلی هر روز به خاطر بی کیفیتی جاده دارن میمیرن چرا تیتیر نمی زنید.مشکل اصلی کشور بعد از مسئولین کم عقل خبرنگاران خود فروخته به نظام.چون تا زمانی که برای خودشون اتفاقی نیفته از هیچی خبر ندارند و از هیچ موضوعی حمایت نمی کنند مگر در راستای حمایت از دولت و نظام

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۹:۲۰

البته اینم هست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۵۹

سلام. منافاتی نداره. شما به هر کسی که یک مطالبه رو پیگیری می‌کنه می‌تونی این نقد رو وارد کنی که چرا فلان یا بهمان مطالبه رو وارد نکردی؟ روزنامه‌نگاران در ایران نظام صنفی ندارن و ما تنها راه مجرامون برای زدن حرفامون همین رسانه است. هر صنفی که به مأموریت میره، نظام صنفی اون دسته از افزاد همه امکانات رو چک می‌کنه ولی ما حتی یک نظام صنفی نذاریم که از مسئولان سوال بپرسه.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۲:۳۴

آقا محسن لطفا از اين حادثه تلخ ، عقده گشايي سياسي نكنيد. اگر خبرنگاران خودشان را به شبكه هاي معاند بفروشند و هر روز بد وبيره بگن شما راضي مي شين؟. اتفاقا برعكس نظر شما خبرنگاران شريف ايران هم انتقاد مي كنند و هم حمايت. خود فرختگي كار به اصطلاح خبرنگاران شبكه هاي مزدور ضد انقلابه.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۱۰:۴۸

یعنی حتی بعد از مرگ هم دنبال گروکشی و مقایسه هستین؟یعنی چون کسی سر مسایل قبلی حرفی نزده و سکوت کرده این بارهم باید خفه خون بگیرند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۵:۵۲

به نظر من این خبر بسیار مغرضانه تهیه شده است و خبرنگار ایسنا سعی در تخریب عیسی کلانتری دارد و یک خانواده داغدار را اسیر بچه بازی‌های خود کرده است.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۹:۰۱

بسیار موافقم.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۲:۰۳

هر مطلبی که انتقادی باشه و یا حتی به قضاوت شما محتوای تخریب‌گرانه داشته باشه، لزوما مغرضانه نیست. غرض‌ورزی یه ویژگی‌های خاصی داره. بنده و ایسنا حب و بغض شخصی با آقای کلانتری نداریم. از یک مجموعه رفتار انتقاد کردیم که البته تندتر از این انتقادات در فضای مجازی در حال مطرح شدنه.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۶:۵۱

از مدیران .... بیش از این نمی شود توقع داشت.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۶:۵۶

وقتی آدمهای .... پست و مقام بگیرند با حقوق نجومی میشه همین.. طرف حتی آداب اجتماعی هم بلد نیست... ....متاسفانه مملکت ما پر است از این آدمهای اشتباهی....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۶:۵۸

این آقای کلانتری که اینقدر کارنامه سیاهی داره چرا عزل نمیشه؟ مسئولین بالاتر منتظر چی هستن؟ حتما باید خودش استعفا بده ... منتظرن سرمایه کشور تلف بشه ....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۷:۱۳

نکبت بدشگون! اگر حرف زدن بلد نیستی ، حرف نزدن که قعطاً بلدی ! پس لطفاً .... شو!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۷:۲۷

آقا عرفان دمت گرم، خدا رحمتشون کنه و روحشون شاد، امیدوارم امثال این به ظاهر مسئولین .... بفهمند هر جانی حرمت دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۷:۳۴

با سلام آیا دادستان نمی‌تواند علاوه بر مقصر مستقیم (راننده و ماشین و ...) به مسئولیت امثال رییس سازمان محیط زیست رسیدگی کند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۷:۳۹

کلا مسئولین ما نمک بر زخم مردم هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۷:۴۲

.... نباید توقع چیز دیگری داشت.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۷:۴۵

بین خودمان باشد چرند نوشتی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۸:۲۱

اصولاً ایشان فردی قلدرمآب و بی مسئولیت است!!! نرود میخ آهنین بر سنگ!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۸:۲۲

اتنظاری داریا اینجا ایرانه مثل ژاپن انگلیس و افغانستان نیست اینجا همیشه طلب کار هستن چون علم کار رو ندارن حمله میکنن بهت

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۸:۲۸

همه شون همینن ...فقط این نیست ....اونایی که عذرخواهی میکنن خیلی خیلی انگشت شمارن ....شما نام ببر.....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۸:۳۲

توقعی از ایشون برای عذرخواهی نیست.... اگه میفهمید که اینگونه رفتار نمی کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۸:۳۳

اصلا ماجرا کلانتری نیست ...این باز پاشده رفته اونجا ..خیلی هاشون همینم نمی کننن ...محیط'زیست هم سالهاست داره میسوزه و تخریب میشه و.....کلا در مرام این مسوولان استعفا و عذرخواهی نیست ...مال این دولت و اون دولت و عیسی و موسی هم نییست .....اصلا یاد تگرفتن حکمرانی جدید رو ...تو عهد حجر زندگی میکنن .....چون مردم رو رعیت میدونن ...چون حتی منفعت خودشون رو تشخیص نمیدن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۹:۰۳

با سلام ایشون اگه در اروپا بود صد در صد الان توی زندان داشت آب خنک می خورد.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۰۹:۲۲

داغ این دو تا بچه که بدجوری به دلمون نشست، اما ایسنای عزیز حتما سمیه رفیعی باید بگه این برنامه یه شوی تبلیغاتی بوده؟ خودتون عقلتون نمی رسید خبرنگارتون رو اسیر منفعت طلبی این مدیرای معلوم الحال نکنین؟ اگر این دو تا جوون پرپر نمیشدن بازم اینجوری تند و تیز می نوشتین؟ وقتی اونقدری استقلال ندارید که حداقل بعد این فاجعه این دو ماه آخر کار دولت دوازدهم برنامه های تبلیغاتی سازمان های مختلف رو بایکوت کنین لطفا گله و شکوه هم نکنین.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۰:۲۲

به رییس سازمان محیط زیست چه ربطی داره که اتوبوس وی‌ای‌پی ترمز بریده؟به رییس سازمان محیط زیست چه ربطی داره که راننده از یه جاده‌ای رفته که اصلا اتوبوس رو نبوده؟به رییس سازمان محیط زیست چه ربطی داره که هلال احمر ۵۰ دقیقه دیر کرده؟ به این میگن تخطئه مخاطب و چه سوژه‌ای بهتر از عیسی کلانتری؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۰۹

ارتباطش اینجاست که همه خبرنگاران اون اتوبوس با دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به اون مأموریت رفتند. ستاد احیای هم مستقیما زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیسته. مسئول کل سفر اینها بودند. قطعا نهادهای دیگه هم مقصر هستند اما سوال‌های پیاپی جنابعالی جای تعجب داره. یه انتقاد ساده به اینکه سازمان عذرخواهی نکرده، تسلیت نگفته و توجیه کرده، اینقدر ناراحتی داره؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۲۶

کار کردن که بلد نبود حرف زدن هم بلد نیست .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۳۶

هر روز و هر هفته در ایران متاسفانه سوانح رانندگی منجر به کشته و زخمی شدن مردم داریم. آیا برای آنها هم نصف صفحه خبرگزاری تان را اختصاص می‌دهید؟ الحق که رسانه ها برای شهید دادن سنگ تمام می گذراند. مقصر را هم که شکر خدا پیدا کردید.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۴۱

واقعا از افرادی که رانتی به این پست و مقام‌ها رسیدن چه توقعی باید داشت انشا الله که دولت بعدی پست و مقام‌های بیت المال را اینطوری تقسیم نکند و شایسته سالاری را نهادینه کند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۴۲

چقدر خوبه که راهنمایی و رانندگی همه اتوبوس ها رو با دقت چک کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۵۵

بابد توسط قوه محترم قضاییه ریس سازمان حفاظت محیط زست بازداشت شود قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی است دادستان سریع حکم بازداشت میداد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۱:۵۹

خودتان مینویسید : نمکهای عیسی کلانتری برزخمهای داغدیدگان، اما متاسفانه نظر حقیر را که یکی دو روز پیش راجع به همین موضوع ناگوار نوشتم ، نمی دانم چرا منعکس نکردید.! نمی دانم از ایشان ( عیس کلانتری ) واهمه دارید یا نه ؟! که الان در ذیل کلی مردم گله و انتقاد کردند از عملکرد این شخص در سازمان محیط زیست ، واقعا بعضی از مردم راست گفتند که این شخص حالت قلدرمابانه دارد .کا ملا معلو م بود. کاملا در سمت خود شخص بی خیال و بی ثمری بوده و هست .!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۳:۳۵

امیدوارم فرصتی برای محاکمه مسئولان و پیشگیری از حوادث آینده مهیا بشه...قلمتان پاینده

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۳:۵۹

ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار یک سئوال از سازمان حفاظت محیط زیست دارم. مسئول حفاظت از جان این چهره های مظلوم خبرنگاران فعال که با نشاط جوانی جهت گزارش و تهیه خبر محیط زیستی (کانی سیب) به این سفر رفته بودند با کیست؟ محیط زیست که فقط حفاظت از جان حیات وحش و گونه های گیاهی نیست گرچه در این بخش ها هم بسیار ضعیف عمل شده است. بهتر بود قبل از این سفر یک تور بازدید و تهیه گزارش از عملکرد سازمان محیط زیست انجام می شد گرچه حالا با این برخوردهای مسئول سازمان این گزارش تهیه شده است و مردم بیشتر شناخت واقعی پیدا کرده اند.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۲۳

وقتی هر ننه قمری رییس میشه عاقبتش همین است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۲۳

میبینی ایسنا جان؟ فقط وقتی خودت داغدار باشی میفهمی که تو این مملکت چه خبره، عصبانی هستی ولی دستت به جایی بند نیست و هیچ مسئولی به این مصیبت اهمیت نمیده. ما مردم سالهاست گرفتار داغ و دردیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۱۵:۰۷

این دنیا کهنه دنیاست و حال همه را به موقع جا میاره....چه جورم جا میاره. فراری هم نیست از دست روزگار.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۲۳:۳۹

بنظرم کلانتری مردبود......

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۷ ۲۳:۵۳

ایسنا مقصرخودت هستی چون تو این مملکت خیلی ازاتفاقات را وارونه اطلاع رسانی کردی حالا خودت گرفتار این حقایق تلخ.خدا رحمت کنه خبرنگاران جوان راخدا به خانوادهاشون صبربده.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۰:۴۴

......آیا کسی هست تا او را محاکمه و مجازات کند ؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۶:۱۳

واقعا نحوه نشستن کلانتری نا جور بود باید معذرت خواهی می کرد الان نوبت مجلس انقلابی است که اقدام کند خوب که در فضای مجازی مردم از همه چیز با خبر می شن ولی بازهم منکر هستند