• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400040704517
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی، بهشت گیاهان دارویی/ ۲۶

رشگک؛ از تقویت معده تا خاصیت تب بری

 رشگک؛ از تقویت معده تا خاصیت تب بری

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: برگ‌های گیاه رشگک، خاصیت تب‌بر دارد و برای کوفتگی و ضرب خوردگی اعضاء از آن استفاده می‌شود و پخته شده برگ آن نیز برای تقویت معده مفید است.

محسن پویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشگک گیاهی علفی که طول شاخه‌های آن در شرایط مناسب به حدود ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و برگ‌های مرکب و شامل هفت تا ۱۵ برگچه است.

وی افزود: ریشه گیاه رشگک برای اسهال خونی، قطع خونریزی و التیام زخم معده مفید بوده است در خراسان جنوبی در جنوب بیرجند، بنددره، بند عمرشاه، خراشاد، نوفرست و نیز درمیان، سربیشه و سرایان مشاهده می‌شود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: رشگک گیاهی از خانواده گل سرخ یا rosaceae بوده که در کتب گیاهای ایران به نام‌های مسیکه، توت روباهی، علف‌خونی و قیطره از آن یاد شده است.

پویان افزود: حاشیه برگچه‌ها دندانه‌دار هستند و گل‌های آن سبزفام، فشرده و در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قسمت‌های مورد استفاده گیاه ریشه، برگ و شاخه‌های گل‌دار آن است، تصریح کرد: این گیاه از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی بوده که در ایران، چین و هند از آن استفاده می‌شده است.

پویان یادآور شد: برگ‌های گیاه خاصیت تب‌بر دارد و برای کوفتگی و ضرب خوردگی اعضاء از آن استفاده می‌شود و پخته شده برگ آن نیز برای تقویت معده مفید است.

وی بیان کرد: ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه ظاهری قهوه‌ای رنگ دارد که داخل آن زرد رنگ است، ریشه گیاه را می‌توان از اواسط بهار تا اواخر تابستان برداشت و خشک کرد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: ریشه گیاه برای اسهال خونی، قطع خونریزی و التیام زخم معده مفید بوده و به صورت استعمال خارجی برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها مصرف می‌شود.

پویان اظهار کرد: ریشه این گیاه برای معالجه سل، آبله‌مرغان و دفع کرم‌های انگلی نافع است و دم کرده ریشه و برگ به صورت استعمال خارجی ناراحتی‌های پوستی را برطرف می‌کند.

میزان مصرف

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: برای تهیه دم کرده این گیاه از ۲۰ تا ۵۰ گرم گیاه خشک در نیم لیتر آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده می شود که این دم کرده در طول روز مصرف می‌شود.

پویان خاطرنشان کرد: در استعمال خارجی از دم کرده ۵۰ تا ۶۰ گرم از آن استفاده می‌شود.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha