• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400040704635
  • خبرنگار : 50180

بی‌آبی باغات زیتون "زرده"

 بی‌آبی باغات زیتون "زرده"

ایسنا/کرمانشاه روستای زرده پشت‌کوه‌های بلند دالاهو و در پایین دست چند روستای دیگر قرار دارد. این روستا باغات زیتون زیادی دارد، اما این روزها مردمان این دیار برای آبیاری باغات خود با مشکل مواجه شده و مردم روستاهای بالادست به دلیل برخی اختلافات و دلخوری‌ها، آب را روی باغات زرده بسته و اجازه نمی‌دهند آبی به باغات زرده برسد.

شیرمحمد کرمی رئیس شورای روستای زرده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلاتی که مردم روستا برای آبیاری باغات زیتون خود دارند، گفت:  مردم روستاهای بالا دست روستای زرده شامل پنج روستای قُلقُله، یاران، داراب، گوش کری و ژالکه بخاطر دلخوری ها و اختلافات قومی و قبیله ای که اتفاقا مردم روستای زرده هیچ نقشی در آن نداشته‌اند، اجازه جاری شدن آب در کانال های آب را برای آبیاری باغاتمان نمی‌دهند و آب را بر روی باغات زیتون روستای زرده بسته اند.

وی گفت: از مردم روستاهای بالادست روستای زرده درخواست داریم تا بیش از این باغات زیتون روستا را در تنگنای خشکیدگی، به ویژه در سالی که با خشکسالی مواجه هستیم قرار ندهند و اجازه بدهند مردم روستا از حق طبیعی خود برای آبیاری باغاتشان استفاده کنند.

رئیس شورای روستای زرده با اشاره به وساطت نیروهای امنیتی و حتی بزرگان منطقه برای رفع این دلخوری ها، گفت: مردم باید با هم همراه شده و نگذارند برای هم ولایتی هایشان مشکلی ایجاد شود.

 وی اشاره ای هم به سطح باغات زیتون در روستای زرده داشت و گفت: این روستا بیش از 300 هکتار باغ زیتون دارد.

 اکبر میرزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دالاهو نیز در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه باغات روستای زرده حدود یک ماه است مشکل آبیاری دارند، گفت: این مشکلات را مردم روستاهای بالادست برای باغداران زرده بوجود آورده اند و بخاطر برخی دلخوری‌ها و اختلافات، اجازه استفاده آنها از حق قانونی خود برای آبیاری باغاتشان را نمی‌دهند.

وی با اشاره به رایزنی هایی که نهادهای ذیربط با مردم روستاهای بالادست روستای زرده برای حل مشکلات داشته اند، گفت: پیگیری ها برای رفع دلخوری مردم روستاهای بالادست زرده ادامه دارد و امیدواریم به زودی شاهد رفع کدورت ها باشیم.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات مردم روستای زرده نهادهای امنیتی هم پای کار آمده اند و امیدواریم مشکلات مردم این روستا به زودی مرتفع شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی در بخش ایجاد ساختارها و کانالهای آب مسئولیت دارد که هم اکنون هیچ مشکلی از حیث تجهیزات برای تخصیص آب به باغات روستای زرده وجود ندارد.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه عمده باغات زیتون شهرستان دالاهو در روستای زرده قرار دارند، گفت: شهرستان دالاهو 550 هکتار باغ زیتون دارد که 320 هکتار آن در روستای زرده قرار دارد.

میرزایی با بیان اینکه آبیاری نکردن باغات زیتون می تواند افت شدید عملکرد باغات روستا را منجر شود، گفت: در اثر تنش خشکی ناشی ازعدم آبیاری باغات احتمال افت بیش از 50 درصدی عملکرد باغات در سال جاری و سال آینده وجود دارد.

 دلخوری مردم روستاهای بالادست روستای زرده به اختلافات بین بخش از مردم منطقه در یک ماه گذشته بر سر مراتع برمی‌گردد.

روز گذشته (6 تیر) جمعی از مردم روستای زرده با تجمع درب استانداری کرمانشاه خواستار حل مشکلات مرتبط با آبیاری باغات خود شده بودند.


 انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha