• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400040805280
  • منبع : نمایندگی همدان

برآورد کاهش ۴۰ درصدی تولید گندم در همدان

برآورد کاهش ۴۰ درصدی تولید گندم در همدان

ایسنا/همدان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کاهش ۴۰ درصدی عملکرد تولید گندم در همدان در سال‌جاری خبر داد.

علی بایگانه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان تولید گندم استان حدود ۷۵۰ هزار تن است که پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال‌جاری به ۴۳۰ هزار تن برسد بنابراین حدود ۴۰ درصد کاهش عملکرد داشته‌ایم.

وی به کاهش بارندگی ۴۰ درصدی سال‌جاری در همدان اشاره کرد و افزود: امسال علاوه بر کاهش بارندگی، پراکنش بدی هم در بارندگی داشتیم و به عنوان مثال بارش در پاییز دیر هنگام بود و فصل بهار هم بارندگی نداشتیم و این موضوع باعث شد در پاییز مرحله رشد گیاهان عقب بیفتد و در بهار هم گیاهان حساس دچار تنش شدند.

این مقام مسئول بیان کرد: امسال تمامی محصولات کشاورزی اعم از گندم، جو، کلزا و کشت‌های پاییزه به‌ویژه در اراضی دیم اثرات منفی داشتند و با کاهش عملکرد مواجه‌ شدند.

بایگانه ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد تولید جو در استان حدود ۳۱۰ هزار تن باشد که برآورد تولید به ۲۰۰ هزار تن کاهش یافت بنابراین اثرات خشکسالی کاملا مشهود است و در محصولات مختلف با کاهش ۳۰ تا ۴۵ درصدی کاهش عملکرد مواجه‌ایم.

وی در رابطه با محصولات باغی هم مطرح کرد: تمامی این محصولات به خاطر بحران آب و تأمین نشدن نیاز آبی گیاهان کاهش عملکرد خواهند داشت اما وضعیتشان مثل محصولات دیمی حاد نیست.

بایگانه اضافه کرد: کاهش عملکرد محصولات باغی در استان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود و محصولاتی مانند ذرت و چغندرقند اگر با تنش آبی مواجه شوند کاهش عملکرد شدید پیدا می‌کنند، علاوه بر این باغات هم با کاهش عملکرد روبرو می‌شوند. 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با تأمین گندم و آرد در کشور هم بیان کرد: امسال در تأمین گندم و به تبع آن آرد در کشور با مشکل مواجه می‌شویم و باید واردات انجام دهیم.

بایگانه در پایان خاطرنشان کرد: چند سالی است که استان همدان به دشت ممنوعه تبدیل شده و با کمبود آب مواجه است، همچنین منابع آبی زیرزمینی با کسری مواجه‌اند و شرایط خوبی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha