• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040805902
  • خبرنگار : 71415

ایتالیا میزبان نشست رو در روی کشورهای گروه ۲۰ پس از پاندمی کرونا

ایتالیا میزبان نشست رو در روی کشورهای گروه ۲۰ پس از پاندمی کرونا

وزرای امور خارجه کشورهای گروه اقتصادی ۲۰ امروز (سه شنبه) برای نخستین بار در دو سال اخیر به صورت رو در رو با یکدیگر دیدار کردند و ایتالیا به عنوان میزبان این نشست به دنبال علاجهای چند جانبه برای بحرانهای جهانی نظیر همه گیری کووید-۱۹ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست یک روزه در شهر ماترا در جنوب ایتالیا در حالی برگزار شده که شامل بحث بر سر چگونگی ارتقای همکاری در قبال مجموعه‌ای از مسائل از جمله سلامت جهانی، وضعیت اضطراری آب و هوایی و تجارت بین‌المللی است.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا در این نشست اظهار کرد: همه‌گیری باعث برجسته شدن لزوم یک پاسخ بین‌المللی به وضعیت‌های اضطراری که فراتر از مرزهای ملی می‌روند شده است.

ایتالیا که ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد گفته است که توجهی ویژه معطوف به آفریقا با تاکید بر توسعه پایدار می‌شود.

کشورهای عضو گروه ۲۰ دربردارنده بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، ۷۵ درصد از تجارت جهانی و ۶۰ درصد از جمعیت سیاره هستند. از جمله افراد گرد هم آمده در شهر ماترا شامل دیپلماتهای ارشد آمریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان و هند هستند.

وزرای امور خارجه چین، برزیل و استرالیا تصمیم گرفتند که بحثهای این نشست را با ویدیو کنفرانس دنبال کنند و روسیه و کره جنوبی هم معاونهای وزیر خارجه خود را برای این نشست اعزام کردند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت، ناخرسندی خود را از این که چطور روسیه و چین  به پیشنهاد دادن واکسنهایشان با هدف تقویت جایگاه خود نزد برخی کشورها پرداخته‌اند مطرح می کند.

او قبل از این نشست گفت: مساله درباره حصول مزیتهای ژئواستراتژیک کوتاه مدت نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم بر اهمیت ارائه واکسن به کشورهای فقیرتری که در غیر آن برای به دست آوردن دوزهای واکسن به مشکل بر میخورند تاکید کرد.

وزیران خارجه آمریکا و ایتالیا

او گفت: به منظور پایان دادن به همه گیری ما باید واکسنهای بیشتری به جاهای بیشتر بفرستیم.

او ادامه داد، بحران سلامت باعث بدتر شدن نابرابری اقتصادی در سطح جهانی شده و گروه ۲۰ به کمک به کشورهای کم درآمد به منظور رسیدگی به "آسیب پذیری های مربوط به بدهی چشمگیر آنها" ادامه خواهد داد.

ایتالیا که میزبان سازمانهای کشاورزی و غذای سازمان ملل است، از وزرای توسعه دعوت کرده و خواستار اولویت بخشیدن به مسائل تغذیه و امنیت غذایی جهانی شده است.

با توجه به طیف وسیع کشورهای گرد آمده در اجلاس گروه ۲۰ کسب توافق در این نشست می تواند دشوار باشد اما تحلیلگران گفتند، این حقیقت که وزرای نشستهای حضوری را از سر گرفته اند و به منظور مطالبعه همکاری بیشتر گرد هم آمده اند مهم است.

آنتونیو ویلافرانکا، مدیر مطالعات در انستیتوی مطالعات سیاست بین المللی اظهار کرد: انتظار نتایج ملموس را از نشست ماترا داشتن سخت است. اما تاکید مجدد بر تعهد چندجانبه و تفاهم در قبال آن مسائلی که این کشور می‌توانند بر سرش اشتراک پیدا کنند، در فضای تنشهای بین‌المللی فزاینده، خودش از قبل یک نتیجه است که نباید دست کم گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha