• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400040805946
  • خبرنگار : 50210

سال گذشته انجام شد:

فعالسازی ۶۰۶ بنگاه اقتصادی راکد در استان مرکزی

فعالسازی ۶۰۶ بنگاه اقتصادی راکد در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی از فعال سازی ۶۰۶ بنگاه اقتصادی در سال گذشته در استان خبر داد.

سعید فرخی هشتم تیرماه در جلسه مشترک ستاد راهبردی و مدیریت اقتصادی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور بابک دین پرست معاون اقتصادی وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به شاخص های اقتصادی استان، اظهار کرد: شرایط فعلی کشور بسیار خاص است و در زمانی این شاخص ها ارائه می شود که دشمن تمام تلاش خود را برای بر هم زدن شیرازه اقتصادی کشور به کار گرفته، اما شاخص اقتصادی استان مرکزی روند رو به رشدی داشت.

وی گفت: در استان مرکزی ۳۴۶۴ واحد صنعتی و معدنی با اشتغال ۱۱۷ هزار نفر فعال است و در طول سال های اخیر به لطف هماهنگی و همکاری موجود در استان، نرخ مشارکت اقتصادی استان به ۳۵.۸ رسیده است.

فرخی افزود: در آخرین پایش کسب و کار، رتبه اول کشور در سال گذشته، با نمره ۴.۰۵ به استان مرکزی اختصاص یافت، همچنین این استان رتبه دوم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و رتبه اول سرمایه گذاری خارجی را کسب کرد.

وی تصریح کرد: استان مرکزی در اسفندماه ۱۳۹۹ پایین ترین نرخ تورم را در کشور به خود اختصاص داد، رتبه برتر کشور در میزان پیشرفت های پروژه های اقتصاد مقاومتی و رتبه اول تا دهم در تولید محصولات کشاورزی را در اختیار گرفت.

فرخی با اشاره به صادرات ۹۱۵ میلیون دلاری غیرنفتی استان در سال گذشته، افزود: سال گذشته با صادرات به بیش از ۱۰۰ کشور رکورد شکسته شد و در سال ۱۳۹۸ نیز صادرات یک میلیون دلاری توسط استان مرکزی رقم خورد.

وی افزایش ۱۲ درصدی خرید و دخیره سازی گندم، افزایش ۴۰۰ درصدی سطح زیر کشت گیاهان دارویی، افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و کسب حداقل رتبه ضریب جینی کشور را از جمله موفقیت های اقتصادی استان مرکزی در سال ۹۹ برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی میزان تحقق مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان مرکزی را بالغ بر ۷۵ درصد دانست و گفت: کارگروه استان در سال گذشته رتبه نخست کشور در حوزه جلسات برگزار شده به ریاست استاندار مرکزی را کسب کرد و در سال جاری نیز تاکنون ۱۴ جلسه با ۲۵ مصوبه برگزار شده است که میزان تحقق مصوبات به ۵۵ درصد رسیده است.

وی در خصوص حقوق معوق واحدهای تولیدی استان مرکزی اظهار کرد: در اسفندماه ۱۳۹۶، بالغ بر ۶۷۶۷ کارگر دارای حقوق معوق بودند که این رقم در اسفندماه ۱۳۹۹ به ۵۳۵ نفر با ۱۷ واحد تولیدی رسیده است، همچنین در سه ماهه نخست سال جاری تعداد واحدها ۱۵ واحد و تعداد کارگران دارای حقوق معوق نیز ۷۳۷ نفر گزارش شده است.

فرخی بیان کرد: در سال گذشته تعداد بنگاه های اقتصادی فعال راکد شده در استان مرکزی ۲۹۲ واحد بوده است که عملا ۳۲۹۶ شغل از بین رفت، اما در سال ۹۹ با تلاش های صورت گرفته ۶۰۶ واحد فعال و ۲۳۲۸ فرصت شغلی ایجاد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اضافه کرد: در سه ماهه نخست امسال ارزش دلاری صادرات استان به ۲۷۶ میلیون دلار رسیده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش صادرات ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha