• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400040805986
  • خبرنگار : 50167

فرمانده انتظامی استان زنجان:

چالش و نقص اساسی امروز حوزه موادمخدر چیست؟

چالش و نقص اساسی امروز حوزه موادمخدر چیست؟

ایسنا/زنجان فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: سه موضوع پیشگیری و کاهش تقاضا، مقابله با توزیع عرضه، بازتوانی، تعلیم و درمان، چالش و نقص اساسی در حوزه موادمخدر است.

سردار رحیم جهانبخش عصر امروز (۸ تیرماه) در نشست گرامی‌داشت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای عرصه مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: در سال ۹۹ بیش از ۱۶۰۶ کیلوگرم انواع موادمخدر در استان زنجان کشف شده که این میزان نسبت به سال ۹۸، ۱۱ درصد افزایش داشته و بیش از ۳۵۰۷ نفر در این حوزه دستگیر شدند و شاهد افزایش ۱۳ درصد دستگیری‌ها نسبت به سال گذشته بودیم.

وی در رابطه با جمع‌آوری معتادان متجاهر در سال ۹۹، افزود: در سال  ۹۹ بیش از ۱۴۳۷ معتاد در استان زنجان جمع‌آوری شدند که نسبت به سال ۹۸، ۵۷ درصد افزایش جمع‌آوری بودیم؛ در حالی با شیوع کرونا مشکلات جدی برای جمع‌آوری معتادان داشتیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۵۰۶ کیلوگرم انواع موادمخدر در سه ماهه اول امسال در استان زنجان کشف شده که ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، تصریح کرد: امسال جمع دستگیری‌ها در حوزه موادمخدر با افزایش ۲۸ درصدی، به ۱۱۶۵ نفر (۱۵ نفر زن و ۱۱۵۰ نفر مرد) رسیده و ۷۹۲ مرحله طرح پاکسازی در نقاط مختلف استان زنجان اجرا شده که در این زمینه نیز شاهد افزایش ۲۳ درصدی هستیم.

فرمانده انتظامی استان از افزایش ۲۸ درصدی دستگیری مردان در حوزه مرتبط با موادمخدر و کاهش ۶ درصدی دستگیری زنان در استان زنجان خبر داد و گفت: پلیس توانایی جمع‌آوری معتادان را در ۲۴ ساعت دارد، ولی باید کمپ و زیرساخت‌ها و شرایط نگهداری حداقل ۲ هزار معتاد تامین باشد که در این حوزه مشکلاتی وجود دارد و باید رفع شود.

سردار جهانبخش در رابطه با چالش و نقص اساسی در حوزه موادمخدر، اظهار کرد: فشار ما بر حوزه مقابله با موادمخدر است؛ در حالی که موادمخدر و معضلی به نام اعتیاد در سه موضوع و محور پیشگیری و کاهش تقاضا، مقابله با توزیع عرضه، بازتوانی، تعلیم و درمان، بوده که متاسفانه عمده تلاش ما در بحث مقابله با آسیب ایجاد شده است و باید ببینیم در موضوع کاهش تقاضا که مهمترین موضوع در حوزه موادمخدر است چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟

وی با بیان اینکه راهبردهای کاهش تقاضا موادمخدر یا وجود ندارد یا اگر وجود دارد در اجرا با مشکلات زیادی مواجه است، افزود: نقش نهادها در حوزه کاهش تقاضا بسیار کم‌رنگ بوده است. از سویی دیگر نقش خانواده‌ها و آموزش آنان برای کاهش تقاضا و دوری جستن فرزندان و جوانان در حوزه مواد مخدر کجای قضیه است؟ چه سازمانی متولی آموزش و هدایت خانواده‌ها برای اجرای پررنگ نقش نهادی خود در حوزه کاهش عرصه موادمخدر است؟

این مسئول با اشاره به اینکه در نظام آموزشی در حوزه پرورش و تربیت که پیشگیری از تهدیدهای منتهی به آسیب‌های اجتماعی است دچار مشکل جدی هستیم، تصریح کرد: هنوز در محتواهای درسی، محورهای اصلی و مسیرهای محتواهای درسی آسیبی به نام معضل موادمخدر، محتوای خاصی تولید نکرده‌ایم. نقش نهادهای اصلی در حوزه کاهش تقاضا باید یکی از برنامه‌های اساسی در سال جاری باشد که در این حوزه نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و سمت‌های حائز اهمیت است.

فرمانده انتظامی استان با تاکید بر اینکه توجه به جغرافیای شهری در کاهش تقاضا موادمخدر بسیار حائز اهمیت است زیرا این قبح‌شکنی، عاملی برای تشدید تقاضا می‌شود، گفت: باید کمیته‌ای برای پاک‌سازی ظاهر و جلوهای نامطلوب و زشت مصرف موادمخدر تشکیل شود که همه عناصر پلیس در این خصوص تلاش می‌کنند ولی محقق شدن آن تنها با هم افزایی امکان پذیر است.

سردار جهانبخش با تاکید بر لزوم واکسیناسیون ماموران مبارزه با موادمخدر استان زنجان، خاطرنشان کرد: از ۵۲ نفر فقط ۷ نفر در برابر بیماری کرونا واکسینه شده‌اند و با توجه به اینکه ماموران به صورت درگیری فیزیکی در بیقوله‌های شهر به دنبال قاچاقچی و معتاد هستند، باید در برابر بیماری کرونا ایمن شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha