• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040906697
  • خبرنگار : 71477

نرخ بالای ابتلا به سرطان در صربستان به دلیل حملات ناتو در ۱۹۹۹

نرخ بالای ابتلا به سرطان در صربستان به دلیل حملات ناتو در ۱۹۹۹

مدیر موسسه "آنکولوژی و رادیولوژی صربستان" اظهار داشت، استفاده از بمب‌های اورانیوم ضعیف‌شده توسط ناتو در سال ۱۹۹۹ میلادی و تخریب تاسیسات خطرناک محیط زیستی در جریان حملات هوایی آن سال منجر شد تا صربستان در حال حاضر از نظر نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر اروپا پیشتاز باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دکتر "دانیکا گروجیچیچ"، مدیر موسسه "آنکولوژی و رادیولوژی صربستان" گفت: در حال حاضر کودکان بسیاری با اختلالات آنکولوژیکی وجود دارند و سرطان در گروه‌های سنی که قبلا مشخص نبودند، ظاهر می‌شود. در بیماران از جمله کودکان، رشد بیماری نسبت به درمان واکنش ضعیف‌تری دارد. علی‌رغم تمامی آزمایش‌های لازم، پیش‌بینی رفتار تومورها بسیار دشوار است. صربستان در حال حاضر از نظر نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در اروپا در جایگاه نخست است.

وی تاکید کرد: پیامدهای استفاده از اورانیوم و مواد شیمیایی در جریان بمباران‌های یوگوسلاوی توسط ناتو مدت طولانی احساس خواهد شد به ویژه با در نظر گرفتن آنچه که برنامه محیط زیست سازمان ملل به عنوان "اکوساید" (جنایات علیه محیط زیست) و "یک فاجعه محیط زیستی منطقه‌ای در آوریل سال ۱۹۹۹ میلادی" توصیف کرده است.

این پزشک تصریح کرد: نخستین نتایج این بمباران‌ها که در پزشکی به عنوان "مرحله حاد یا بحرانی" نامیده می‌شود، مرگ، تخریب زیرساخت‌ها و آلودگی هوا، رودخانه‌ها و خاک هستند. مرحله بعدی "مرحله مزمن" است که نخستین بار دامپزشکان در جنوب و مرکز صربستان پس از آنکه حیوانات اهلی شروع به زاد و ولد بچه‌های غیرعادی کردند، به آن اشاره داشتند. سپس پزشکان موارد بیشتری را مشاهده کردند زیرا رشد تومورهای خوش‌خیم در انسان‌ها به طرز غیرقابل پیش‌بینی و شدیدی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۳۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در صربستان بدون احتساب مناطق خودمختار کوزوو و وویوودینا ثبت شدند، در حالی این آمار در سال ۱۹۹۹ میلادی ۱۹ هزار مورد بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی به رغم درمان‌های بهتر موجود نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن رسید، در حالی که این آمار در سال ۱۹۹۹ میلادی ۱۲ هزار تن بود. در یک سال در داخل صربستان موارد جدید ابتلا به سرطان حدود ۵۸ هزار مورد بوده در حالی که کل جمعیت این کشور هفت میلیون تن است.

گروهی متشکل از صد دانشمند و کارشناس پزشکی پیش‌تر پیشنهاد کردند که دولت صربستان یک مطالعه جامع درباره پیامدهای حملات ناتو در سال ۱۹۹۹ میلادی انجام دهد. از آنجایی که عمر متوسط اورانیوم حدودا ۴.۵ میلیارد سال است، جمع‌آوری و ذخیر اطلاعات مربوطه تنها نیازمند ایجاد یک مرکز تحقیقاتی واحد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha