• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400040906798
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۹ تیر

هشدار روحانی به بایدن/فعالیت‌های دولت منتخب/پیگیری حادثه اتوبوس خبرنگاران

هشدار روحانی به بایدن/فعالیت‌های دولت منتخب/پیگیری حادثه اتوبوس خبرنگاران

مذاکرات مرتبط با برجام/ پیگیری‌های مربوط به سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست/ رییس جمهور منتخب و کابینه پیش رو از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تاکید معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بر تعهد به بازگشت دوجانبه به برجام در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

جالینا پورتر درباره احتمال برگزاری دور هفتم مذاکرات، ضمن تاکید بر اینکه ما نسبت به جست و جوی راهی برای بازگشت دوجانبه به برجام(توافق هسته ای) از سوی آمریکا و ایران متعهدیم،‌ توضیح داد که رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران در حال حاضر برای مشورت در واشنگتن است که البته از دور ششم مذاکرات بازگشته است. هنوز چیزی راجع به دور هفتم مذاکرات اعلام نکرده ایم؛ هنوز اعلام نشده است.

موضوع بازگشت آمریکا به برجام بخشی از صحبتهای امروز رییس جمهور در جلسه هیات دولت را نیز به خود اختصاص داد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی  تسامح بایدن در اجرای برجام را خیانت به رای ملت آمریکا عنوان کرد و افزود: آن ها مرتب  تأکید کردند که برجام را قبول داریم و می خواهیم برگردیم. مردم ما هم متوقع هستند که این کار سریع تر اجرایی و عملیاتی شود، چه از آن طرف و چه از این طرف. دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی، تسامح و تساهلی نداشته و با قدرت و دقت از تمام فرصت ها و ثانیه ها استفاده کرده است. حالا یکسری مسائلی وجود دارد که امیدواریم از آن عبور کنیم و مردم به حق مسلم شان برسند.

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در جدیدترین گزارش برجامی خود از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته است تا طبق توافق هسته ای ٢٠١٥ تحریم های ایران را به طور کامل لغو کند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا هم در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای گروه ۲۰ که در ایتالیا برگزار شد درخصوص آنچه دخالت های تخریبی ایران در منطقه خواندند بحث و تبادل نظر کردند.

برخی دیگر از اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

مذاکرات احیای برجام بسیار پیچیده و فشرده است

تحریم‌ها نسل‌کشی مدرن هستند

جدیدترین گزارش برجامی دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت ارائه می‌شود

انتقاد دیپلمات روس از عدم تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

***

 شش نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی  با وی دیدار کردند.

رئیس جمهور منتخب در بخشی از این دیدار با بیان اینکه دوران رقابت انتخاباتی پایان یافته و دوره رفاقت و همکاری و همدلی برای مشکلات مردم آغاز شده، گفت: احساس مردم باید این باشد که همه نگاه های سیاسی و دیدگاهها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آنها می‌شود.در این دیدار صمیمانه که به دعوت  ابراهیم رئیسی برگزار شد، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با رئیس جمهور منتخب هم‌اندیشی و تبادل نظر کردند.

دیگر اخبار مرتبط با رییس جمهور منتخب و دولت سیزدهم را در لینک های زیر دنبال کنید.

حامیان رئیسی بر سهم خواهی اصرار نکنند

انتخاب تیم اقتصادی نخبه مهم‌ترین پاسخ رئیسی به اعتماد مردم است

کابینه دولت سیزدهم از میان سلایق مختلف اصولگرایان تشکیل شود

باید از همه سلایق سیاسی در تشکیل کابینه آینده استفاده شود

وزیر خارجه باید براساس میزان آشنایی با ساختارهای بین‌المللی انتخاب شود

اولویت حیاتی دولت جدید در حوزه ترانزیت باشد

***

حادثه برای اتوبوس‌های خبرنگاران محیط زیست و سربازان از جمله موضوعاتی بود که در حاشیه جلسه هیات وزیران مورد سوال قرار گرفت.

در همین رابطه معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دستگاه ها برنامه های اجرایی تنظیم می کنند و از خبرنگاران برای بازدید از برنامه های خود دعوت می کنند. گاهی اوقات از این اتفاقات ناگواری هم رخ می دهد، تاکید کرد: آن دستگاه نباید از مسئولیت شانه خالی کند و باید مسئولیت قبول کند و اقدام مناسب انجام دهد. به موقع حضور داشته باشد و سعی کند امکاناتی که لازم است را فراهم کند و اطمینان داشته باشد همه امکانات لازم و مناسب را فراهم کند. کسانی که مسئول بودن باید پاسخگو باشند جامعه خبرنگاری موضوع را پیگیری کند و من هم از آقای کلانتری می خواهم که اقدامات لازم را انجام دهد.

محمود واعظی هم درباره درباره مطالبه استعفای رییس سازمان محیط زیست در پی همین حادثه گفت:  هرکسی تأسف خود را یک جوری بیان می‌کند، من خودم چندبار با آقای کلانتری صحبت کردم و دیدم از دیگران بیشتر ناراحت بود. این همدردی است که به خانواده‌های عزادار آرامش می‌دهد نه اینکه بیاییم یک نکته‌ای را بزرگ کنیم و به آن بپردازیم و غم خانواده‌ها بیشتر شود!

به گفته اقبال شاکری بر اساس بررسی های کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره این حادثه نیز اتوبوس حامل خبرنگاران دارای مجوز و صورت وضعیت قانونی نبوده و به صورت امانت از شرکت سیمان گرفته شده بود.

از دیگر اخبار پرمخاطب امروز، درخواست محاکمه رئیس پیشین موساد به دلیل افشای اطلاعات در خصوص ایران بود.

 رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که برخی مسئولان اسرائیلی خواستار محاکمه یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد به دلیل درز اطلاعات در خصوص ایران شدند.

همچنین گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهار شنبه)  نهم تیر ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

گزارش ایسنا از گفت و های خبرنگاران با اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha