• جمعه / ۱۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400041107631
  • خبرنگار : 50404

رئیس شورای شهر مشهد در افتتاحیه مرکز خراسان‌شناسی:

مرکز خراسان‌شناسی کارکرد فراملی دارد

مرکز خراسان‌شناسی کارکرد فراملی دارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مرکز خراسان‌شناسی کارکرد فرا ملی و منطقه‌ای دارد و پیوندهای عمیق فرهنگی را با کشورهای همسایه احیا خواهد کرد.

محمدرضا حیدری در افتتاحیه مرکز خراسان‌شناسی در مشهد، اظهار کرد: خراسان بزرگ از دیرباز مهد فرهنگ و تمدن ایرانی بوده و خاستگاه زبان و ادبیات فارسی است. از توس و نیشابور تا بلخ و مرو و هرات و سمرقند و بخارا اندیشمندان و بزرگان زیادی به توسعه و ادب فارسی خراسان کمک کردند. مرکز خراسان شناسی صرفاً نگاه آکادمیکی ندارد، بلکه قرار است پیوندی بین جامعه و حوزه‌ خراسان ایجاد کند و کارکردهای گوناگونی دارد.

وی با اشاره به اهمیت مرکز خراسان‌شناسی در سطح استانی و ملی، خاطرنشان کرد: این مرکز کارکرد ملی و استانی برای ما دارد و هویت بخشی و احساس تعلق را در استان ارتقا خواهد داد. همچنین این مرکز یک کارکرد فرا ملی و منطقه‌ای دارد و پیوندهای عمیق فرهنگی را با کشورهای همسایه احیا خواهد کرد. امید داریم مرکز خراسان‌شناسی با برگزاری رویدادهای فرهنگی و دعوت از دانشمندان کشورهای مختلف این تعاملات را برقرار کند. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: در شورای پنجم شهر مشهد، یکی از برنامه‌هایی که از ابتدا به جد دنبال کردیم موضوع هویت و برندینگ شهر با تکیه بر سرمایه‌های ارزشمندی مانند فردوسی و توس و قطب‌های علمی و دانشگاهی بود. در این دوره حدود ۶۰ میلیارد تومان در احیاء توس هزینه شده و فضای آن در حال حاضر در شأن فردوسی بزرگ است.

اگر خراسان را می‌شناختیم آن را سه قسمت نمی‌کردیم

سیدمحمد بهشتی شیرازی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی‌ کشور، در ادامه این مراسم ضمن تبریک افتتاح مرکز خراسان شناسی، اظهار کرد: امروز بیش از هرچیز به این نیاز داریم که گوشه و کنار کشور و فرهنگ خود را بشناسیم؛ چراکه در یک قرن گذشته دچار اختلال در اهلیت خود نسبت به مختصات سرزمینمان شده‌ایم و هرگوشه‌ای از کشور باید در این زمینه قدم بردارد، در عین این‌که در یک قرن اخیر به تدریج دچار امتناع نسبت به زمینه فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمینمان شده‌ایم و در اثر برنامه‌ریزی‌های توسعه که در کشور اتفاق افتاده، در زمینه‌های مختلف مرتکب خطاهای بزرگی شده‌ایم و صدمات بسیاری به کشور وارد کرده‌ایم.

وی افزود: حقیقتاً احتیاج داریم تا خراسان را بشناسیم و متوجه شویم که خراسان بوده که فرهنگ ایران را در چند دوره تاریخی احیا کرده است‌. نقش خراسان برای احیاء فرهنگ ایران‌زمین یک نقش بی‌بدیل است و فردوسی نماد این ایفای نقش است. چون در مقیاس داخلی خراسان را نمی‌شناسیم و آن را به‌جا نمی‌آوریم، آن را به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تقسیم کرده‌ایم. اگر خراسان را می‌شناختیم آن را تکه‌تکه نمی‌کردیم و با عملکرد اشتباه، شاهد خالی شدن سکنه‌ بسیاری از روستاهای جنوب خراسان و مهاجرت به مشهد نبودیم. اما امیدواریم مرکز خراسان‌شناسی بتواند اختلالی را که در اهلیت این مرز و بوم اتفاق افتاده مرتفع کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha