• شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400041207920
  • خبرنگار : 71496

/خبر به روز رسانی شد/

یک کشته و ۹ زخمی در جریان اعتراضات علیه ضعف خدمات در عراق

یک کشته و ۹ زخمی در جریان اعتراضات علیه ضعف خدمات در عراق

صدها عراقی در بغداد و دیگر استان‌های عراق در اعتراض به نابسامانی در خدمات رسانی و افزایش قطع برق و آب، در حالی که دمای هوا در برخی مناطق عراق از ۵۰ درجه نیز فراتر رفته، تظاهرات برگزار کردند. از سوی دیگر یک طرح تروریستی برای تخریب خطوط انتقال برق در استان صلاح‌الدین خنثی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، ساکنان بغداد اظهار کردند: برق پیش از بامداد در بیشتر استان‌های عراق به طور کامل قطع شد و این یکی از بدترین موارد قطع برق در سال جاری میلادی بود، در ادامه برخی خطوط اصلی شبکه برق در بغداد تا ظهر وصل شدند.

با طلوع آفتاب، در آسمان بغداد که از نظر برخورداری از خدمات شهری نسبت به مناطق فقیرتر عراق وضعیت بهتری دارد، به دلیل استفاده طولانی مدت ساکنان این استان از مولدهای برق دود غلیظی مشاهده شد.

شبکه اصلی برق عراق هر روز با قطعی‌های مکرر و چند ساعته مواجه است و این مشکل در ماه‌های گرم تابستان که درجه دما معمولا به ۵۰ درجه رسیده و استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده افزایش می‌یابد، شدیرتر می‌شود.

همچنین اعتراضات مشابهی در استان‌های جنوبی عراق برگزار شد.

برخی شاهدان عینی، در جریان تظاهراتی که در منطقه "قلعه صالح" در استان "میسان" در اعتراض به قطع برق آغاز شد، درگیری‌هایی میان معترصان و نیروهای امنیتی عراقی که برای متفرق کردن تظاهرات در محل حضور داشتند، شکل گرفت که در نتیجه آن یک غیرنظامی کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته این شاهدان، نیروهای امنیتی عراق از گلوله واقعی و باتوم برای متفرق کردن این تظاهرات استفاده کردند.

مقامات عراقی تا این لحظه هیچ گزارش رسمی درباره آنچه در این منطقه رخ داده، منتشر نکرده‌اند.

این تظاهرات در پی قطع کامل برق در استان‌های عراق به جز اقلیم کردستان عراق یعنی در ۱۵ استان از مجموع ۱۸ استان این کشور آغاز شدند.

کابینه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز جمعه از قبول استعفای ماجد حنتوش، وزیر برق این کشور و برکناری مدیر شرکت انتقال برق جنوب این کشور در پی اعتراضات مردمی در این زمینه خبر داد.

سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق نیز به نقل از مرکز رسانه امنیتی این کشور گزارش داد، دستگاه اطلاعات و تحقیقات فدرال در وزارت کشور عراق موفق شد، توطئه‌ای برای منفجر کردن خط انتقال برق در شهرستان بیجی در استان صلاح الدین با استفاده از یک کمربند مواد منفجره را ناکام گذاشت.

این مرکز در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستگاه اطلاعات این موفقیت را با تعقیب و زیر نظر گرفتن تروریست‌های فعال در این طرح به دست آورد.

طبق این بیانیه، تیپ‌های دستگاه اطلاعات عراق موفق شدند طرح انفجار خط انتقال برق در شهرستان بیجی که برق را از شهرستان تکریت به برخی روستاها انتقال می‌داد، خنثی کنند، در این عملیات یک کمربند مواد منفجره توسط نیروهای متخصص این حوزه خنثی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha