• شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400041208014
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

کارشناس گیاهان دارویی مطرح کرد

کشت ۳۹۸ گونه گیاه دارویی، عطری و ادویه‌ای در چهارمحال و بختیاری

کشت ۳۹۸ گونه گیاه دارویی، عطری و ادویه‌ای در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: گیاهان دارویی برای رشد و تکثیر به نور فراوان و شب‌های خنک احتیاج دارند که این شرایط با توجه به اقلیم موجود در این استان برای پرورش و رشد گیاهان دارویی فراهم است، در حال حاضر کشت ۳۹۸ گونه گیاه دارویی، عطری و ادویه‌ای در استان انجام می‌شود.

اعظم شیخ سامانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان 1700 هکتار است که از این مقدار ۲۵۹ هکتار زیرکشت زعفران، ۴۷۰ هکتار زیر کشت موسیر، ۵۷۰ هکتار تحت کشت گل محمدی، ۲۶۴ هکتار به کشت سیاهدانه اختصاص دارد و مابقی نیز مساحت زیرکشت سایر گیاهان دارویی موجود در استان محسوب می‌شود.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: عمده مساحت زیرکشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری متعلق به زعفران، موسیر، گل محمدی و سیاهدانه است که هرکدام از این گیاهان دارای زمان کشت متفاوتی هستند، برای مثال کشت زعفران از اواخر مرداد و اوایل شهریور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کشت موسیر نیز در ماه‌های مهر و آبان انجام می‌شود و گل محمدی دارای کشت پاییزه و بهاره است، همچنین زمان کشت سیاهدانه باتوجه به منطقه و اقلیم‌های متفاوت موجود در چهارمحال و بختیاری از آذرماه آغاز می‌شود و تا اسفند نیز ادامه پیدا می‌کند، سایر گیاهان دارویی نیز دارای کشت بهاره هستند و به‌صورت کشت نشایی انجام می‌شوند.

شیخ سامانی عنوان کرد: امکان کشت گیاهانی خوراکی و دارویی مانند زعفران، گل محمدی، سیاهدانه و موسیر در اکثر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اما تعدادی از این گیاهان در برخی مناطق استان سطح زیرکشت بیشتری دارند، برای مثال بخش عمده سطح زیرکشت سیاهدانه در لردگان و خانمیرزا وجود دارد، همچنین گل محمدی در بروجن و موسیر در کوهرنگ بیشترین مساحت زیر کشت را دارند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به این موضوع که گیاهان دارویی به نور فراوان و شب‌های خنک احتیاج دارند یادآور شد: این شرایط با توجه به اقلیم موجود در این استان برای پرورش و رشد گیاهان دارویی فراهم است، 1400 گونه گیاه در مناطق مختلف استان شناخته شده است که نزدیک بر ۳۹۸ گونه از این گیاهان دارای خاصیت دارویی، عطری و ادویه‌ای هستند بنابراین در  این استان امکان رشد اکثر گیاهان دارویی وجود دارد.

وی بیان کرد: برخی از گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شوند، برای مثال با توجه به کامل بودن زنجیره کشت، تولید و سایر موارد مربوط به گل محمدی در استان امکان ارسال این محصول به استان‌های دیگر مانند اصفهان و یزد فراهم شده است، همچنین در مزارع بزرگ گل محمدی در استان نیز کار گلاب‌گیری و خشک کردن محصول نیز انجام می‌شود.

شیخ سامانی ادامه داد: تیموکینون، مهم‌ترین ماده‌ موثره‌ موجود در سیاه‌دانه است و به همین دلیل می‌توان از این محصول برای تولید انواع داروهای ضدتشنج استفاده کرد، همچنین با روغن‌کشی از سیاهدانه می‌توان این روغن را در موارد تغذیه‌ای و دارویی مورد استفاده قرار داد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: موسیر کشت شده در استان به صورت‌ پودر یا خشک شده در کارخانه‌های لبنیات استفاده می‌شود، اما متاسفانه واحدهای بزرگ و صنعتی که به‌صورت تخصصی روی اسانس و مواد موثره موسیر فعالیت داشته باشند در استان وجود ندارد و بیشتر فعالیت‌های انجام شده نیز در واحدهای سنتی و در حجم کم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این موضوع که کشاورزان چهارمحال و بختیاری از هیچ‌گونه سم یا موادشیمیایی در کشت گیاهان دارویی استان استفاده نمی‌کنند، گفت: در خصوص گیاه گل محمدی صحبت‌هایی با استان تهران صورت گرفته است که پس از ارسال نمونه از استان به تهران این محصول به عنوان محصول ارگانیک و کاملا سالم معرفی شود.

شیخ سامانی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل در زمینه گیاهان دارویی موجود در چهارمحال و بختیاری و ارسال این محصولات به سراسر ایران، بحث صنایع جانبی مانند بسته‌بندی و فرآوری این گیاهان در استان است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد اشتغال داشته باشد و ارزش افزوده این محصولات را به فعالان و کشاورزان این زمینه برگرداند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: برای استفاده بهتر و بیشتر مردم از گیاهان دارویی به آموزش و برگزاری کلاس و دوره‌های متفاوت نیاز است، همچنین برای گسترش بیشتر این محصولات لازم است تسهیلات کم‌بهره در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و سوددهی و درآمد کشت آن‌ها برای کشاورزان مشخص شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha