• شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400041208096
  • خبرنگار : 71626

مجله «چامه» ویژه شمس لنگرودی

مجله «چامه» ویژه شمس لنگرودی

هجدهمین شماره مجله ادبی «چامه» ویژه شمس لنگرودی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی این مجله آمده است: دوماهنامه ادبی «چامه» در این شماره به سراغ شعر و شور شمس لنگرودی رفته‌ تا دریابد در فکر و فن او چه می‌گذرد. محمدصادق رحمانیان، مدیر و سردبیر این دوماهنامه ادبی در مطلبی با عنوان از «سربستگی به سرراستی» گفته است: «شمس لنگرودی، در مجموعه شعرها و رمان‌ها و آثار موسیقیایی خود به همان فکر اولیه‌اش وفادار بوده است. محمد شمس در مورد هنر و ادبیات یک ایده‌ کلی دارد و آن این است که او به دنبال شرح خویشتن است.»

همچنین در این شماره و در بخش «شعر زمان» که ضیاءالدین خالقی آن را سرپرستی می‌کند، شعرهای تازه‌ای از این شاعران را می‌خوانیم: ایرج صف‌شکن، سیدمحمدرضا روحانی،  علی عبداللهی، رجب افشنگ، ابراهیم کارگرنژاد، یاسین نمکچیان، مصطفی مرتضوی، حمیدرضا اکبری شروه، امید واقف، محمد اسماعیل‌دخت، مریم علی‌اکبری، حیاتقلی فرخ‌منش، کوثر شیخ‌نجدی، محسن حسینخانی و حامد معراجی.

در بخش داستان نیز بررسی داستان امیرحسین چهل‌تن را مهدی میرابی مینابی به عهده گرفته است. ساحل رحیمی‌پور، نیما غارثی‌فرد، الهام جوادی ‌فرد، مهرو پیرحیاتی و مجتبی بنی‌اسدی نام‌هایی هستند که داستان‌های آنان در این شماره چاپ شده است.

بخشی از داستان امیرحسین چهل‌تن: «توی پله‌های پانسیون بهبهانی هیچ‌کس نبود، چندان از پله‌ها بالا رفتیم که هیاهوی خیابان به کلی قطع شد. در آخرین پاگرد مردی از پشت پیشخان بیرون آمد و ما را به اتاق صد و نوزده راهنمایی کرد، به گمانم از لباس‌های نظامی‌ و دوربینی که استوار نقوی به شانه داشت فهمیده بود برای چه به آنجا آمده‌ایم.»

در بخش ویژه‌نامه این «چامه»، با تلاش ضیاءالدین خالقی، در فصل‌های گفت‌وگو، جستارها، شعرهای تازه‌ای از شمس لنگرودی و شعرهایی که به او تقدیم شده، آماده و آراسته شده است. صادق رحمانی طی مصاحبه مفصلی از شمس لنگرودی زوایای مختلف زندگی و هنر او را واکاویده است. 

سیدعلی صالحی نیز مطلب تازه‌ای را با نام «شمس در لغت یعنی ماه» به او تقدیم کرده است. در بخشی از یادداشت سیدعلی صالحی چنین آمده است:«به شعر شمس که می‌رسیدم نفس عمیقی می‌کشیدم و کلماتش را تک‌تک می‌تکاندم که چیزی از آن بیفتد مثل روشنایی، شوق، و یک حس پر از آفرین.»

در همین بخش، یک سخنرانی از علی‌محمد حق‌شناس درباره شمس لنگرودی انتخاب و چاپ شده است. نقدها و یادداشت‌هایی از عباس صفاری، حافظ موسوی، شهاب مقربین، بهاءالدین مرشدی و محسن آریاپاد به نگارش درآمده است. رحیم چراغی، نصرت‌الله مسعودی، رضا بروسان، کاظم رستمی، علی‌اصغرغفاری، نادر نیک‌نژاد شیجانی، محمّد اسماعیل‌دخت، احمد زاهدی لنگرودی و حامد معراجی شعرهایشان را به شمس لنگرودی تقدیم کرده‌اند.

در بخش شعر و ترجمه این شماره از مجله، راحله بهادر شش داستان کوتاه را از «ویرجیلیو پینرا» (Virgilio Pinera) نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس کوبایی به فارسی ترجمه کرده است. همچنین مسعود غفوری پانزدهمین کارگاه ترجمه شعر را به خانم «وندانا خانا» شاعر آمریکایی هندی‌تبار اختصاص داده است. صالح بوعذار چند شعر از علی احمدسعید (آدونیس) را ترجمه کرده است و شعرهایی از اکبر ارشن، ف. قربان‌پور (باران)، اکرم نوری، عظیمه صابری لنگرودی،  کاظم رستمی، کاظم عابدینی‌مطلق را خواهیم خواند.

در بخش «چامک» که به جستارها و مقالات اختصاص دارد، مسعود خیام مقاله‌ای دارد با عنوان «نگاه نظامی به فردوسی». نادیا سالور، در جستاری با عنوان زیبایی‌شناسی تکرار، دو اثر «بیرون پشت در» و «نان» وولفگانگ بورشرت را نقد و بررسی سبک‌شناسی کرده است.

مسعود عابدین نژاد در سلسله یادداشت‌هایی با نام «ضد خاطرات» نقبی به زندگی احمد فردید از دفتر خاطرات دانشجویی زده و با نگاه به نامه‌های صادق هدایت، هویداها و دیگران فضای درس و کلاس او را واکاویده است.

شماره آینده دوماهنامه ادبی «چامه» که هفته اول شهریور ماه منتشر می‌شود، ویژه‌نامه علی‌محمد حق‌شناس، زبان‌شناس فقید خواهد بود که فاطمه عظیمی‌فرد دبیر این بخش خواهد بود.

این شماره از دوماهنامه ادبی «چامه» در ۱۹۲ صفحه و با قیمت ۵۰ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. این دوماهنامه در فروشگاه اینترنتی فیدیبو و جار با قیمت ۱۲ هزارتومان عرضه می‌شود.

علاقه‌مندان به نسخه کاغذی علاوه بر کتابفروشی‌ها و دکه‌های معتبر می‌توانند برای خرید نسخه کاغذی به طور مستقیم به این نشانی  https://idpay.ir/chamehmag/shop  مراجعه و آن را تهیه کنند.

از این‌جا می‌توانید صفحات آغازین شماره هجدهم «چامه» را مشاهده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha