• شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400041208173
  • خبرنگار : 71592

در واکنش به بیانیه ریاض

شورای انتقالی جنوب یمن، دولت منصورهادی را به "کودتا" متهم کرد

شورای انتقالی جنوب یمن، دولت منصورهادی را به "کودتا" متهم کرد

شورای انتقالی جنوب یمن، دولت مستعفی را به استفاده از نیروهای "تروریستی" و شکست تلاش‌ها درخصوص اجرای توافق ریاض متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این شورا در نخستین واکنش خود به بیانیه عربستان که طی آن با هرگونه تحرکات سیاسی و نظامی علیه دولت مستعفی یمن مخالفت کرده بود، اعلام کرد، با وجود مانع تراشی‌های بی‌اساس طرف مقابل، تلاش می‌کند توافق ریاض را اجرایی کند.

در این بیانیه آمده است، هدف از این مانع تراشی‌ها ناکام گذاشتن تلاش‌های برادرانمان در عربستان است.

پیش از این دولت عربستان با صدور بیانیه‌ای از دولت مستعفی به ریاست عبد ربه منصورهادی و شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات خواست که اختلافاتشان را کنار گذاشته و روند اجرای توافقنامه ریاض را تکمیل کنند.

همچنین شورای انتقالی دولت مستعفی را به استفاده از نیروهای تروریستی با هدف ایجاد بحران و انتصاب این نیروها به پست های امنیتی و نظامی متهم کرد.

این شورا اعلام کرد، جذب نیروی نظامی، یورش نظامی، حمله، قتل، نقض تمامی ارزش‌های انسانی که در منطقه "لودر" واقع در استان أبین صورت می‌گیرد، بیانگر این مساله است که برای نقض توافق ریاض تلاش می‌شود.

منطقه لودر روز جمعه صحنه درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای مشترک ارتش و نیروهای امنیتی دولت مستعفی و نیروهای مسلح موسوم به کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی بود.

شورای انتقالی نقض‌های سیاسی، اداری و نظامی دولت مستعفی را تشدید خطرناکی دانست که با سازوکار مورد توافق برای توقف تشدید همخوانی ندارد. همچنین این تخلفات را خروج آشکار و "کودتا" علیه مفاد توافق ریاض تلقی کرد.

طبق اعلام این شورا، از جمله نقض‌های صورت گرفته توسط دولت مستعفی دستور کابینه دولت تازه تشکیل شده برای ترک عدن است تا کار نهادها تعطیل شده و این نهادها از مسوولیت خود شانه خالی کنند.

شورا در بیانیه خود انتصاب‌ها در دو وزارتخانه خارجه و کشور را نیز به باد انتقاد گرفت و دولت مستعفی را مسوول تشدید سیاسی و نظامی دانست.

در همین راستا، نایف مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت استقبال طرفین توافق ریاض از تلاش‌های عربستان جهت اجرای این توافق تاکید کرد.

وی بر لزوم عمل به سازوکار مورد توافق، در اولویت قرار دادن منافع عمومی جهت تکمیل اجرای سایر مفاد توافق ریاض با هدف ایجاد اتحاد ، امنیت و ثبات و حمایت از تلاش ها برای دستیابی به راه حلی سیاسی جامع برای پایان دادن به بحران یمن تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha